Obrněný stroj jednoho z největších papalášů SSSR připomíná, jak tenkrát jezdili

Byl jedním z nejmocnějších mužů Sovětského svazu a jako takový měl i jedno z nejlépe chráněných aut světa. Jeho obrněný ZiL je věrný obraz doby.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Obrněný stroj jednoho z největších papalášů SSSR připomíná, jak tenkrát jezdili

25.8.2019 | Mirek Mazal

Obrněný stroj jednoho z největších papalášů SSSR připomíná, jak tenkrát jezdili

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Byl jedním z nejmocnějších mužů Sovětského svazu a jako takový měl i jedno z nejlépe chráněných aut světa. Jeho obrněný ZiL je věrný obraz doby.

ZiL už dnes luxusní limuzíny nevyrábí, pokud ale vlastníte jednu těch dříve vyrobených, pořád se vám o ni postará. Můžete ji poslat zpět do místa rodiště, kde se na ní vyřádí specialisté z tzv. Dílny číslo 6. Na místě založeném už v dobách Sovětského svazu stále probíhají práce na kdysi exkluzivních autech pro státnické a diplomatické účely.

Právě tam proběhla obnova unikátního historického vozidla, kterým není nic jiného než obrněná limuzína ZiL-41051. Ta byla oficiálním vozem ministra obrany SSSR, maršála Dmitrije Fjodoroviče Ustinova. I když světu není tak známý jako třeba Leonid Brežněv, coby jeho pravá ruka měl obrovskou moc a musel být náležitě chráněn. Obrněný ZiL proto vojenskému veliteli sloužil až do posledního dne jeho života na konci roku 1984.

Jeho vůz byl jedním z prvních svého druhu. Výroba probíhala nestandardními postupy, nejdříve bylo postaveno silné pancéřové tělo, na které byl navěšen zbytek automobilu. Silný neprůstřelný základ se do továrny ZiLu dostával v hotové podobě od firmy Kurganmašzavod z Kurganu vzdálené asi 2 tisíce kilometrů východně od ruské metropole.

Použití odolné kapsle jako primárního stavebního prvku způsobilo, že ZiL-4105 byl a prý dodnes je jedním z nejlépe chráněných vozů na světě. Měl by zvládnout palbu z odstřelovací pušky Dragunov, benzínová nádrž a střecha pak prý odolají i výbuchu ručního granátu. Tloušťka kovu byla 4 až 10 milimetrů, tloušťka skla se počítala na více než 4 centimetry. Nerozbitná verze se jinak neliší od sériového provedení bez dodatečné ochrany, pokud se lidské oko nezaměří na silná okna.

Maršálův služební ZiL má za sebou náročný život. Po smrti Ustinova bylo auto používáno k přepravě jiných vážených politiků. Od počátku 90. let bezpečná limuzína nebyla k službám, protože vůdci nového Ruska upřednostňovali zahraniční modely. Z toho důvodu vozidlo putovalo zpět do továrny, kde chytalo prach, dokud nepřišla myšlenka pojízdného trezoru. V té době ruská vláda vydala vyhlášku, v níž se uvádí, že velké množství hotovosti lze přepravovat pouze obrněnými vozidly - maršálův ZiL tak dostal další šanci se uplatnit.

Navzdory historické hodnotě této limuzíny s ní její pozdější uživatelé zacházeli ledabyle. Auto bylo náročně používáno, chyběl potřebný servis nezbytný pro dlouhověkost jakéhokoli stroje. Došlo i na drobné nehody a z nich pramenící korozi. Naštěstí nikdy nikoho nenapadlo, že by po skončení služby poslal ZiL do šrotu a vůz se před pár léty dostal do soukromých rukou moudřejšího majitele.

Nový vlastník se rozhodl zachránit čest památce minulé éry a poslal jej zpět tam, odkud vzešel. Obnova vozu vyžadovala velké úsilí, peníze a dva roky práce. Auto bylo hned zpočátku rozloženo do posledního šroubku a začalo se od základu skládat do staronové podoby.

Nevyhovující díly byly nahrazeny součástkami ze skladu nebo nově vyrobenými náhradami. Největší starosti způsobila renovace samotné kostry, jelikož byla ve velmi špatném stavu po letech bezstarostného používání. Karoserie utrpěla několik autonehod a musela se nechat vyměnit. Po opravě poškozených panelů a přišlo na řadu lakování podle původní technologie, barvení se odehrávalo v několika vrstvách s individuálním leštěním každé z nich. Na všech lesklých částech bylo obnoveno galvanické pokovení. Zásahům restaurátorů neunikla ani kabina pro výjimečné cestující. Volba padla na kůži a tkaninu přesně podle původní konfigurace.

Zbývalo vrátit kondici motoru, převodovce a podvozku. Po servisním zásahu majitelé doufají, že se vrátilo co nejvíce plnokrevníků pod dlouhou kapotu. ZIL-41051, stejně jako běžné vozy řady 4104, byl vybaven 7,7litrovým osmiválcem uspořádaného do V se čtyřkomorovým karburátorem. Výkon se zastavil na hranici 315 koní a točivý moment dosahoval 608 Nm. Řazení zajišťovala vždy třírychlostní automatická převodovka.

Ve své současné podobě je jedinečná limuzína znovu ve stoprocentní kondici, v souladu s původním stavem a můžeme si ji prohlédnout do posledního detailu. Zrenovovaný exemplář zdobí muzejní expozici MSC-6 AMOZIL v Sokolniki, kde jsou k vidění i další netradiční vozy moskevské automobilky a v případě návštěvy Ruska jej tedy pochopitelně můžete vidět i na vlastní oči.


Obrněný stroj jednoho z největších papalášů SSSR připomíná, jak tenkrát jezdili - 1 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 01Obrněný stroj jednoho z největších papalášů SSSR připomíná, jak tenkrát jezdili - 2 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 02Obrněný stroj jednoho z největších papalášů SSSR připomíná, jak tenkrát jezdili - 3 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 03Obrněný stroj jednoho z největších papalášů SSSR připomíná, jak tenkrát jezdili - 4 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 04Obrněný stroj jednoho z největších papalášů SSSR připomíná, jak tenkrát jezdili - 5 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 05Obrněný stroj jednoho z největších papalášů SSSR připomíná, jak tenkrát jezdili - 6 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 06Obrněný stroj jednoho z největších papalášů SSSR připomíná, jak tenkrát jezdili - 7 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 07Obrněný stroj jednoho z největších papalášů SSSR připomíná, jak tenkrát jezdili - 8 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 08Obrněný stroj jednoho z největších papalášů SSSR připomíná, jak tenkrát jezdili - 9 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 09Obrněný stroj jednoho z největších papalášů SSSR připomíná, jak tenkrát jezdili - 10 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 10Obrněný stroj jednoho z největších papalášů SSSR připomíná, jak tenkrát jezdili - 11 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 11Obrněný stroj jednoho z největších papalášů SSSR připomíná, jak tenkrát jezdili - 12 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 12Obrněný stroj jednoho z největších papalášů SSSR připomíná, jak tenkrát jezdili - 13 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 13Obrněný stroj jednoho z největších papalášů SSSR připomíná, jak tenkrát jezdili - 14 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 14Obrněný stroj jednoho z největších papalášů SSSR připomíná, jak tenkrát jezdili - 15 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 15Obrněný stroj jednoho z největších papalášů SSSR připomíná, jak tenkrát jezdili - 16 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 16Obrněný stroj jednoho z největších papalášů SSSR připomíná, jak tenkrát jezdili - 17 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 17Obrněný stroj jednoho z největších papalášů SSSR připomíná, jak tenkrát jezdili - 18 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 18Obrněný stroj jednoho z největších papalášů SSSR připomíná, jak tenkrát jezdili - 19 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 19Obrněný stroj jednoho z největších papalášů SSSR připomíná, jak tenkrát jezdili - 20 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 20Obrněný stroj jednoho z největších papalášů SSSR připomíná, jak tenkrát jezdili - 21 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 21Obrněný stroj jednoho z největších papalášů SSSR připomíná, jak tenkrát jezdili - 22 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 22Obrněný stroj jednoho z největších papalášů SSSR připomíná, jak tenkrát jezdili - 23 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 23Obrněný stroj jednoho z největších papalášů SSSR připomíná, jak tenkrát jezdili - 24 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 24Obrněný stroj jednoho z největších papalášů SSSR připomíná, jak tenkrát jezdili - 25 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 25Obrněný stroj jednoho z největších papalášů SSSR připomíná, jak tenkrát jezdili - 26 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 26Obrněný stroj jednoho z největších papalášů SSSR připomíná, jak tenkrát jezdili - 27 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 27Obrněný stroj jednoho z největších papalášů SSSR připomíná, jak tenkrát jezdili - 28 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 28Obrněný stroj jednoho z největších papalášů SSSR připomíná, jak tenkrát jezdili - 29 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 29Obrněný stroj jednoho z největších papalášů SSSR připomíná, jak tenkrát jezdili - 30 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 30Obrněný stroj jednoho z největších papalášů SSSR připomíná, jak tenkrát jezdili - 31 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 31Obrněný stroj jednoho z největších papalášů SSSR připomíná, jak tenkrát jezdili - 32 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 32Obrněný stroj jednoho z největších papalášů SSSR připomíná, jak tenkrát jezdili - 33 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 33Obrněný stroj jednoho z největších papalášů SSSR připomíná, jak tenkrát jezdili - 34 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 34Obrněný stroj jednoho z největších papalášů SSSR připomíná, jak tenkrát jezdili - 35 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 35Obrněný stroj jednoho z největších papalášů SSSR připomíná, jak tenkrát jezdili - 36 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 36Obrněný stroj jednoho z největších papalášů SSSR připomíná, jak tenkrát jezdili - 37 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 37Obrněný stroj jednoho z největších papalášů SSSR připomíná, jak tenkrát jezdili - 38 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 38Obrněný stroj jednoho z největších papalášů SSSR připomíná, jak tenkrát jezdili - 39 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 39Obrněný stroj jednoho z největších papalášů SSSR připomíná, jak tenkrát jezdili - 40 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 40Obrněný stroj jednoho z největších papalášů SSSR připomíná, jak tenkrát jezdili - 41 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 41Obrněný stroj jednoho z největších papalášů SSSR připomíná, jak tenkrát jezdili - 42 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 42Obrněný stroj jednoho z největších papalášů SSSR připomíná, jak tenkrát jezdili - 43 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 43
ZiL-41051 chránil sovětského ministra. Teď je po kompletní renovaci součást výstavy jako cenný obraz doby

Zdroj: Drom

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.