Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Od původní Neue Klasse k ošizené vizi budoucnosti: Která generace interiérů BMW je podle vás nejlepší?
10.3.2025 | Petr Prokopec
Jen málokterá automobilka se může pochlubit tak dlouhou historií špičkových aut svých tříd, která se i v případě interiérů snažila udávat tón vývoje. Před sebou máme příchod už 11. generace interiérů BMW a je čas si říci, který se povedl ze všech nejvíc.
Pokud se aspoň trochu zajímáte o osud BMW, patrně víte, že letos představí prvního člena nové rodiny Neue Klasse. Ta po stránce designové ovlivní všechny mnichovské vozy příštích let, což ovšem není přijímáno pouze s nadšením, ale také s nemalými obavami. Ty směřují hlavně k interiéru, kde automobilka chystá opravdu radikální změnu, jak ostatně ukázala na letošním veletrhu elektroniky CES. V Las Vegas představila palubku, která již nepočítá s tradiční kapličkou za volantem. Místo ní bude zákazníkům sloužit středová obrazovka multimédií a head-up displej roztažený přes celou šířku čelního okna.
Je otázkou, jak toto řešení bude vypadat zasazené do skutečného produkčního automobilu, zatím mu ale dáváme palec dolů jako něčemu neskutečně ošizenému. A tak se vyloženě nabízí vrátit do historie a položit si otázku, kdy a případně zda bylo u BMW lépe. Na rozdíl od Audi sice mnichovská automobilka byla jen zřídka dávána za příklad konkurenci svými interiéry, třebaže inovativnost jí nechyběla, kritickým pohledům ale uniknout nemusela. A ne vždy jí vystavily špatné vysvědčení.
Minulost BMW je dlouhá a pradávné interiéry pro dnešek zcela irelevantní, naše toulky tedy odstartujeme v 60. letech, kdy na svět přišla - dnešní optikou příznačně - původní Neue Klasse. První sedany měly budíky zasazené přímo do palubní desky, ovšem na konci dekády již došlo na příchod klasického přístrojového štítu. Spolu s ním se pak objevila i středová konzole, do které bylo zasazeno ovládání vyhřívání či chlazení kabiny a rádia.
Této koncepci zůstalo BMW věrné i nadále, nicméně v 70. letech začalo daleko více tlačit na onu sportovní pilu. To se projevilo také uvnitř, neboť řidič byl stále více zasazován do centra dění, a to díky středové konzoli natočené k němu. Během let osmdesátých pak BMW učinilo toto řešení mnohem více elegantním a vlastně i do jisté míry nadčasovým. Skutečný vrchol ale podle většiny fanoušků přišel až o dekádu později, kdy se objevila řada 3 generace E46.
Právě tento vůz je dnes považován za vrchol značky z dob, kdy elektronika hrála podružnou roli. S příchodem řady 7 generace E65 v roce 2002 automobilka poprvé představila ovládání iDrive doplněné obrazovkou uprostřed palubky. A jakkoli se mnichovští snažili udělat krok kupředu, reálně přišli s komplikovaným a ne vždy spolehlivým systémem. I proto se v následujících letech zaměřili na jeho vylepšení, neboť správně předpokládali, že se toto řešení rozšíří napříč celou nabídkou.
Další kroky byly spíše evoluční než revoluční, a to až do příchodu elektrického BMW iX v roce 2021, které vsadilo na rozměrný panel sdružující jak přístrojový štít, tak obrazovku multimédií. Rozvržení kabiny však stále ještě odkazovalo na klasiku, přičemž automobilka se dokonce ještě snažila o náznak zaměření na řidiče. Šlo ale spíše již jen o řešení optické, než že by vyloženě plnilo nějakou funkci, zejména absence téměř veškerých fyzických tlačítek řidiče značně upozaďuje - ovládat už v současných BMW něco za jízdy je kříž.
Tím jsme zpátky u novodobé Neue Klasse a tedy o dalším skoku, byť je otázkou, zda kupředu, do strany nebo znovu dozadu. Pokud totiž pomineme pár tlačítek na volantu, pak už úplně veškeré ovládání bude realizováno jen dotykem na obrazovce či hlasově. V prvním případě to ale znamená sundat oči z vozovky, ve druhém se pak každý děsí nespolehlivosti systému.
Pochopitelně, preference každého jsou trochu jinde, a tak si sami vyberte vrchol. Pro nás je to generace interiérů z dob řady 3 E46, to vás nepřekvapí - ta, pětka E39, sedmička E38 a další BMW z té doby jsou neobyčejně útulná, kvalitní, trvanlivá, ergonomicky vypiplaná, jednoduše krásná... Je těžké to překonat, v našich očích rozhodně.











Tak který interiér BMW je podle vás nejlepší? My jsme od automobilky dodnes nepoznali nic lepšího než to, co byla schopna nabídnout okolo rou 2002. Foto: BMW
Inspirace: Carscoops
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
dnes
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Bývalý hokejista si jako první převzal nové nejrychlejší civilní letadlo světa od dob Concordu, překoná i rychlost zvuku
před 9 hodinami
V dalším „zeleném království” zjistili, že silnice se samy neopraví, majitelé elektromobilů budou platit za každý ujetý km
před 10 hodinami
Britové montují do lehounké malé Mazdy 380koňový motor V6, výsledkem bude levné auto schopné pokořit i supersporty
dnes
Prodeje Tesly šly skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace silně profituje
dnes
Nové Smarty jsou až absurdně obří auta, ten nejnovější měří skoro 5 metrů. A Mercedesy nepřipomínají náhodou
dnes
Živá témata na fóru
- Střešní box do T drážky 12.14. 18:30 - Kubka Palma
- GWM STEED 7 12.14. 16:47 - Carrert93
- BMW Divize 12.14. 14:07 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.14. 13:17 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.14. 13:12 - pavproch
- IT poradna 12.14. 13:07 - pavproch
- Onboard videa 12.14. 12:25 - brnenska.odchytova
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
