Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Od původní Neue Klasse k ošizené vizi budoucnosti: Která generace interiérů BMW je podle vás nejlepší?
10.3.2025 | Petr Prokopec
Jen málokterá automobilka se může pochlubit tak dlouhou historií špičkových aut svých tříd, která se i v případě interiérů snažila udávat tón vývoje. Před sebou máme příchod už 11. generace interiérů BMW a je čas si říci, který se povedl ze všech nejvíc.
Pokud se aspoň trochu zajímáte o osud BMW, patrně víte, že letos představí prvního člena nové rodiny Neue Klasse. Ta po stránce designové ovlivní všechny mnichovské vozy příštích let, což ovšem není přijímáno pouze s nadšením, ale také s nemalými obavami. Ty směřují hlavně k interiéru, kde automobilka chystá opravdu radikální změnu, jak ostatně ukázala na letošním veletrhu elektroniky CES. V Las Vegas představila palubku, která již nepočítá s tradiční kapličkou za volantem. Místo ní bude zákazníkům sloužit středová obrazovka multimédií a head-up displej roztažený přes celou šířku čelního okna.
Je otázkou, jak toto řešení bude vypadat zasazené do skutečného produkčního automobilu, zatím mu ale dáváme palec dolů jako něčemu neskutečně ošizenému. A tak se vyloženě nabízí vrátit do historie a položit si otázku, kdy a případně zda bylo u BMW lépe. Na rozdíl od Audi sice mnichovská automobilka byla jen zřídka dávána za příklad konkurenci svými interiéry, třebaže inovativnost jí nechyběla, kritickým pohledům ale uniknout nemusela. A ne vždy jí vystavily špatné vysvědčení.
Minulost BMW je dlouhá a pradávné interiéry pro dnešek zcela irelevantní, naše toulky tedy odstartujeme v 60. letech, kdy na svět přišla - dnešní optikou příznačně - původní Neue Klasse. První sedany měly budíky zasazené přímo do palubní desky, ovšem na konci dekády již došlo na příchod klasického přístrojového štítu. Spolu s ním se pak objevila i středová konzole, do které bylo zasazeno ovládání vyhřívání či chlazení kabiny a rádia.
Této koncepci zůstalo BMW věrné i nadále, nicméně v 70. letech začalo daleko více tlačit na onu sportovní pilu. To se projevilo také uvnitř, neboť řidič byl stále více zasazován do centra dění, a to díky středové konzoli natočené k němu. Během let osmdesátých pak BMW učinilo toto řešení mnohem více elegantním a vlastně i do jisté míry nadčasovým. Skutečný vrchol ale podle většiny fanoušků přišel až o dekádu později, kdy se objevila řada 3 generace E46.
Právě tento vůz je dnes považován za vrchol značky z dob, kdy elektronika hrála podružnou roli. S příchodem řady 7 generace E65 v roce 2002 automobilka poprvé představila ovládání iDrive doplněné obrazovkou uprostřed palubky. A jakkoli se mnichovští snažili udělat krok kupředu, reálně přišli s komplikovaným a ne vždy spolehlivým systémem. I proto se v následujících letech zaměřili na jeho vylepšení, neboť správně předpokládali, že se toto řešení rozšíří napříč celou nabídkou.
Další kroky byly spíše evoluční než revoluční, a to až do příchodu elektrického BMW iX v roce 2021, které vsadilo na rozměrný panel sdružující jak přístrojový štít, tak obrazovku multimédií. Rozvržení kabiny však stále ještě odkazovalo na klasiku, přičemž automobilka se dokonce ještě snažila o náznak zaměření na řidiče. Šlo ale spíše již jen o řešení optické, než že by vyloženě plnilo nějakou funkci, zejména absence téměř veškerých fyzických tlačítek řidiče značně upozaďuje - ovládat už v současných BMW něco za jízdy je kříž.
Tím jsme zpátky u novodobé Neue Klasse a tedy o dalším skoku, byť je otázkou, zda kupředu, do strany nebo znovu dozadu. Pokud totiž pomineme pár tlačítek na volantu, pak už úplně veškeré ovládání bude realizováno jen dotykem na obrazovce či hlasově. V prvním případě to ale znamená sundat oči z vozovky, ve druhém se pak každý děsí nespolehlivosti systému.
Pochopitelně, preference každého jsou trochu jinde, a tak si sami vyberte vrchol. Pro nás je to generace interiérů z dob řady 3 E46, to vás nepřekvapí - ta, pětka E39, sedmička E38 a další BMW z té doby jsou neobyčejně útulná, kvalitní, trvanlivá, ergonomicky vypiplaná, jednoduše krásná... Je těžké to překonat, v našich očích rozhodně.











Tak který interiér BMW je podle vás nejlepší? My jsme od automobilky dodnes nepoznali nic lepšího než to, co byla schopna nabídnout okolo rou 2002. Foto: BMW
Inspirace: Carscoops
Bleskovky
„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
včeraUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- V Misanu zemřel traťový komisař včera 22:18
- Toprakův misanský hattrick včera 16:10
- Vítězství čínského Kove, 19. Svoboda, 20. Novotný včera 15:55
- Po chybě a pádu Manziho vyhrál Can Öncü, 17. Vostatek včera 13:30
- Toprak vyhrál Sprint Superpole, Bulega crash včera 11:17
Nejnovější články
Drahé značky musí litovat, že kdy vsadily na elektromobily, s obyčejnějšími auty prohrávají jedno srovnání za druhým
včeraPokud česká armáda opravdu potřebuje mobilní kuchyně, máme pro ni řešení. Místo 5 milionů stojí 36 tisíc
včeraFinové chtějí na elektrický pohon předělat i obří trajekty, už jejich základní parametry šokují svou absurditou
včeraFiat se chce stát tím, čím už vlastně býval, výrobcem normálních aut pro lidi. Jeho další novinka půjde po krku Dacii
včeraVW je zjevně nepoučitelný. Jakýkoli neúspěch ho neodradí od toho, aby elektromobil udělal i z toho nejnevhodnějšího auta
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva