Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Opravdu první SUV Bentley vzniklo potají už dávno. Říkalo si jako Dominik Hašek
24.6.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
První SUV Bentley? No přece Bentayga, říká to sama britská automobilka. Jenže nemluví pravdu, v rámci tajného projektu stvořila takové auto mnohem dříve.
Když v české hospodě řeknete „Dominator”, vybaví se jediné jméno - Dominik Hašek, legendární brankář NHL, světových hokejových turnajů i české a československé ligy. Dnes ho znají fanoušci hokeje, na konci 90. let ho díky olympijskému vítězství v Naganu znal úplně každý. Ve stejné době však slovo „Dominator” označovalo ještě jednu entitu.
Bylo to skutečně první SUV značky Bentley, které přišlo ještě dlouho před aktuální, ohromně drahou Bentaygou, jíž má automobilka tendenci tak titulovat. Vůz dostal jméno Bentley Dominator a vznikl na zvláštní objednávku přímo v automobilce. Pokud za podobnými manýry tušíte Brunej, tušíte zcela správně - tento model vznikl pro brunejského prince Jefriho Bolkiaha, mladšího bratra Hassanala Bolkiaha, brunejského sultána.
Tento projekt byl do značné míry tajný, přesto nelze Dominator označit za cokoli jiného než skutečně prvním SUV značky Bentley. Jeho příběh začíná v roce 1995, kdy se na britskou značku obrátil princ Jefri s žádostí o unikátní SUV. A protože podobným zákazníkům se neříká ne, maximálně se směrem k nim netroškaří při fakturaci, Bentley se do projektu pustilo. A ve spolupráci s Land Roverem během jediného roku postavilo šest kusů Bentley Dominator a v roce 1996 je letadlem poslalo do Bruneje.
Bohužel, tohle je téměř všechno, co s jistotou víme. Základ v Range Roveru je také jistý; vozy ovšem mají VIN značky Bentley, konkrétně SCBTH98C5TCH00422-7. Neví se ale, jestli základem pro Dominator byl Range Rover první generace, vyráběný v letech 1970 - 1996, anebo RR P38A, tj. druhá generace, která se začala vyrábět v roce 1994.
Stejně tak není známo, jaký motor je pod kapotou. Údajně to má být V8, ale neví se, jestli to je 3,9 V8 od Roveru, anebo 6,75 V8 od Bentley. A výkon či dokonce zrychlení na stovku nebo maximálka je naprostou utopií. Tato data dost možná nezná ani sám princ Jefri, pokud je sám neměřil nebo pokud je po Bentley výslovně nežádal.
Jediné fotografie, které skutečně ukazují Bentley Dominator, pocházejí z londýnského letiště Heathrow - většina z roku 1996, když byla auta nakládána pro transport do Bruneje. Oficiální fotografie neexistují, nevíme, jak vypadá interiér, nevíme prostě téměř nic. Ovšem, to je u aut z rodiny brunejského sultána celkem běžná věc, publicita tu není žádoucí.
O princi Jefrim už u nás byla řeč, a to v souvislosti s Ferrari 456 GT Venice, sedmičkou unikátních 456, přestavěných u studia Pininfarina. Ve skutečnosti to totiž byl právě princ Jefri, který v 80. a 90. letech, když byl brunejským ministrem financí, nashromáždil podle různých zdrojů 2 000 - 2 500 automobilů a obrovské spousty dalšího movitého i nemovitého majteku.
Ve světle asijské finanční krize roku 1997 nechal sultán Hassanal v druhé polovině roku 1998 prověřit státní účty externí auditorskou firmou. Výsledkem tohoto auditu bylo obvinění prince Jefriho ze zpronevěry 14,8 miliardy amerických dolarů, tehdejším kurzem téměř 474 miliard korun. Princ Jefri to popřel, ovšem o tři roky později souhlasil s dohodou, že odevzdá svůj osobní majetek vládě za to, že nebude trestně stíhán a že mu zůstane osobní rezidence v Bruneji. Jak šlechetné.
V onom osobním majetku bylo údajně mimo jiné 500 nemovitostí po celém světě, více než 2 000 automobilů, 100 maleb, 5 jachet a 9 letadel. Podle Michaela Sheehana, amerického novináře a obchodníka se supersporty, existovala v roce 2002 možnost koupit pár aut ze sbírky prince Jefriho.
Když ovšem přiletěl do Bruneje, našel všechna auta v léta neudržovaném stavu a stojící ve vedru a vysoké vlhkosti, některá s částmi interiéru rozteklými pod tropickým sluncem, jiná s plísní pokrytým interiérem. Fotografovat nesměl, dokonce mu byl fotoaparát zabaven při vstupu do areálu s hangáry, který zvenčí vypadal jako věznice.
Jeho někdejší článek ovšem žádné Bentleye Dominator nezmiňuje. To může znamenat, že jsou dávno někde jinde, v jiných sbírkách a v lepším stavu. To by byla ta lepší varianta; ta horší je, že si jich tehdy Sheehan mezi stovkami a stovkami dalších aut nevšiml či nepovažoval za podstatné je zmínit. A že všech šest Dominatorů dodnes stojí v Bruneji, nikdo s nimi nejezdí a ony pomalu podléhají tropickému podnebí...








Tohle jsou v podstatě všechny fotky Bentley Dominator, které dnes lze dohledat
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Italský Turek” se natočil, jak jede ve svém Porsche 260 km/h po německé dálnici, teď chtějí jeho hlavu
před 10 hodinamiBritové proti sobě ve sprintu postavili dva dinosauří osmiválcové offroady, metály ale nakonec bral ten třetí vzadu
včeraNěkdo si nechal přelakovat ikonické Ferrari F40 na zelenou, pro tradicionalisty je to zločin
22.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- Alvaro Bautista zůstává u Ducati 19:43
- Test Superbike Aragon - 1. den včera 18:19
- Jonathan Rea po sezóně končí se závoděním včera 13:04
- Místo Bautisty oficiálně 2026 Iker Lecuona včera 10:41
- IRRC pokračovalo ve Schleizu, Červený je těsně před obhájením titulu včera 10:20
Nejnovější články
Slavný designér BMW a Ferrari strhal přelomový Jaguar. Je prý nedodělaný a nezajímavý z každého úhlu
před 6 hodinamiŽebříček nejuspokojivějších značek aut v Americe opanovala ta snad nejvíc šikanovaná EU, velká jména utrpěla pád
před 7 hodinamiŠéf Škody přiznal, že firma se bez spalovacích aut neobejde, ceny elektromobilů snižuje uměle na svůj účet
před 9 hodinami„Italský Turek” se natočil, jak jede ve svém Porsche 260 km/h po německé dálnici, teď chtějí jeho hlavu
před 10 hodinamiAudi odhalilo další novinku, za kterou ho málokdo pochválí. K lacinému a nesmyslnému interiéru přidává ještě podivnější vzhled
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 08.26. 21:30 - Truck Daškam
- vyber prveho auta, univerzalne pouzitie 08.26. 20:55 - magalanes
- Policejní kontroly a měření 08.26. 20:27 - řidičBOB
- jak poznám minerální olej, polosyntetiku, full syntetiku? 08.26. 18:32 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 08.26. 14:53 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 08.26. 08:10 - Vrooom
- zvuk motoru 1.4 mpi a rachtání v převodovce 08.25. 20:49 - komat
- Chlubítko univerzální 08.25. 08:26 - jerry