Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Podívejte se do muzea Lady v Togliatti. V jedné věci je naprosto unikátní
11.9.2018 | Mirek Mazal
Muzea automobilek jsou obvykle velké budovy připravené pojmout auta v mnoha patrech a ta zbylá ubytovat v depozitářích. Muzeum Lady je jiné, vše podstatné se vejde do dvou místností.
Lada je značka automobilů vyráběných firmou AvtoVAZ, kterou dnes ovládá francouzský Renault. Od dob prvních modelů mají ruské automobily poněkud rozporuplnou pověst, u nás ale v komunistických časech platily za ty lepší, které se tu daly aspoň trochu běžně koupit. Jejich výroba probíhá ve městě Togliatti, které vzniklo v podstatě jen kvůli automobilové továrně a Lady si aut v ní vznikající původně říkala jen v případě exportních typů. V Sovětském svazu byly prodávány pod značkou Žiguli, později se ale „vývozní jméno” začalo používat pro všechny verze bez rozdílu.
K této krátké rekapitulaci historie ruské automobilky jsme se uchýlili proto, že Lada právě ve svém domovském městě otevřela muzeum. Vzhledem k její krátké a z velké části kontroverzní historii je to docela odvážný krok, však po dekády byla většina výrobků jen licencovanou kopií dávno překonaných zahraničních vozů. A ani většina postsovětské existence firmy není protkána oslnivými momenty. Přesto muzeum otevřeno bylo a vypadá přesně tak svérázně, jak minulost Lady naznačuje.
Expozice umístěná v přízemí školícího střediska AvtoVAZu, které se nachází poblíž vjezdu do továrny v Togliatti, je totiž mimořádně skromnou záležitostí. Zapomeňte na cokoli jako muzeum Porsche, které praská ve švech a stejně v něm spousta aut není. U Lady jsou naprosto všechny vystavitelné vozy soustředěny na několika metrech čtverečných ve dvou místnostech, to je vše.
V tomto je muzeum Lady zcela unikátní, i automobilka jako Lamborghini s ne o tolik delší historií a tradičně velmi skromným portfoliem má expozici bohatší. Ono ale není divu - pokud firma dekády vyráběla v podstatě jedno a to samé auto a ve svobodnějších časech zase o tolik nepřidala, nevydá expozice na víc než na hrstku nejvýznamnějších produktů doplněných zajímavými koncepty. Stísněné prostory ukazují také pár závodních speciálů, městské studie na elektřinu nebo golfové vozíky. To je vše, historii počínající v 70. letech 20. století si můžete projít v mžiku.
Lidé, kteří u zrodu muzea stáli, neměli ani moc na výběr, fabrika toho zkrátka během své relativně krátké existence mnoho nenabídla. Šéfové automobilky jsou si asi méně lákavé nabídky muzea vědomi, a tak se rozhodli muzeum, tedy obě jeho místnosti, zpřístupnit veřejnosti zcela zdarma. Aspoň že tak.






















Těžko se organizuje velké muzeum, když automobilka vyrábí stejná auta desítky let. Pár produkčních modeů tak v Togliatti doplňují hlavně výstavní koncepty
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 6 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 32 minutami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 2 hodinami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 3 hodinami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 5 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
