Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Podívejte se, jak se vyrábí obří kliková hřídel, skončí v gigantickém motoru
19.12.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Jak se vyrábí běžná kliková hřídel, která skončí pod kapotou osobního auta, si jistě dokážete představit. Ale co když je násobně větší než člověk?
Pokud jste někdy byli v muzeu Škody v Mladé Boleslavi, dost možná jste v jedné jeho části viděli hrubý odlitek klikové hřídele, ještě před finálním opracováním a vložením do motoru. Lití je ale jen jeden ze způsobů výroby této součástky a zrovna hřídele, které máme v autech, patří k těm nejmenším.
Záběry níže ukazují proces výroby mnohem, mnohem větších klikových hřídelí v německé firmě Alfing. Není to samozřejmě přesný popis technologie ani přesný výrobní postup, spíš ukazuje některé zastávky klikové hřídele na cestě od surové ocelové kulatiny po zabalení do krabice a odeslání zákazníkovi.
Vidíme kování klikových hřídelí, zchlazování, obrábění, leštění, vyvažování a několik způsobů výstupní kontroly. A je to fascinující proces, zejména s ohledem na to, s čím se tu výroba musí potýkat - vedle hřídelí této velikosti vypadají i vzrostlí muži jako mravenci pokoušející se přenést jehličí z místa na druhé.
Co nevíme, je, do jakých strojů tyhle gigantické hřídele patří. Je jasné, že to musí být některý z obřích motorů, třeba pro důlní sklápěčky nebo menší lodě. To je ale nakonec druhotné - klíčový je zde pohled na průběh výroby tak obrovského komponentu, který by se svou velikostí vyrovnal celé řadě motorů určených pro běžná osobní auta. A to je třeba říci, že existují ještě větší...



























Pro co jsou ty největší klikové hřídele z videa určeny, nevíme
Zdroj: Manufacturing Production na YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včeraNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nejnovější články
Bizarní prodlužovač dojezdu Tesly je totální fiasko. Nesmyslné řešení nakonec nedostane nikdo, firma vrací zálohy
před 42 minutamiJeden z největších propadáků velkých moderních aut nikdo nechce ani ojetý, sotva použitý je k mání za jednotky procent původní ceny
před 2 hodinamiKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
před 3 hodinamiNejspolehlivější moderní VW a jeden z největších současných držáků vůbec můžete podle detailních dat TÜV kupovat ojetý skoro naslepo
včeraDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva