Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Podívejte se, jak se vyrábí obří kliková hřídel, skončí v gigantickém motoru
19.12.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Jak se vyrábí běžná kliková hřídel, která skončí pod kapotou osobního auta, si jistě dokážete představit. Ale co když je násobně větší než člověk?
Pokud jste někdy byli v muzeu Škody v Mladé Boleslavi, dost možná jste v jedné jeho části viděli hrubý odlitek klikové hřídele, ještě před finálním opracováním a vložením do motoru. Lití je ale jen jeden ze způsobů výroby této součástky a zrovna hřídele, které máme v autech, patří k těm nejmenším.
Záběry níže ukazují proces výroby mnohem, mnohem větších klikových hřídelí v německé firmě Alfing. Není to samozřejmě přesný popis technologie ani přesný výrobní postup, spíš ukazuje některé zastávky klikové hřídele na cestě od surové ocelové kulatiny po zabalení do krabice a odeslání zákazníkovi.
Vidíme kování klikových hřídelí, zchlazování, obrábění, leštění, vyvažování a několik způsobů výstupní kontroly. A je to fascinující proces, zejména s ohledem na to, s čím se tu výroba musí potýkat - vedle hřídelí této velikosti vypadají i vzrostlí muži jako mravenci pokoušející se přenést jehličí z místa na druhé.
Co nevíme, je, do jakých strojů tyhle gigantické hřídele patří. Je jasné, že to musí být některý z obřích motorů, třeba pro důlní sklápěčky nebo menší lodě. To je ale nakonec druhotné - klíčový je zde pohled na průběh výroby tak obrovského komponentu, který by se svou velikostí vyrovnal celé řadě motorů určených pro běžná osobní auta. A to je třeba říci, že existují ještě větší...



























Pro co jsou ty největší klikové hřídele z videa určeny, nevíme
Zdroj: Manufacturing Production na YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Zlatan Ibrahimovič si k narozeninám nadělil další nové Ferrari, stálo ho přes 90 milionů Kč
5.10.2025Ironie osudu: Údajně terénní Kia selhala a zůstala uvíznutá v oblasti, po které je pojmenována
4.10.2025Mechanik rozebral legendární výkonný motor Toyoty po najetí 668 tisíc km a ukázal, jak vypadá zevnitř
2.10.2025
Nejnovější články
Další elektrický Mercedes potichu skončil bez nástupce jako propadák. I třídu G si u nás letos koupilo o 200 lidí víc
před hodinouNaše auta vydrží totéž co Toyoty, říká šéf automobilky, která letos už 110krát svolala defektní vozy do servisů
včeraNěmci varují před čínským obutím nového VW Tiguan, dostává ho z továrny. Dealer musel stesky nad ním smazat
včeraVěrnost zákazníků automobilovým značkám dál klesá, je to hlavně chyba automobilek samotných
včeraAutomobilka sebrala novinářům auto půjčené na dlouhodobý test během servisu, už ho neviděli. Teď konečně zjistili, co se s ním stalo
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva