Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Politici nemusí být nudní patroni. Tento proháněl vzácné Lamborghini sněhem
9.4.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Miura je jeden z nejslavnějších sporťáků historie a většina majitelů s nimi sotva jezdila a jezdit. Šáh Pahlaví měl aut stovky a i těch vzácných si užíval.
Když si politik koupí sportovní auto a bude s ním jezdit tak, jak se s takovým autem sluší, nemusí to být problém. I mezi politiky mohou být automobiloví nadšenci a mají svůj plat, takže si můžou na Porsche našetřit anebo ho splácet. Přiznejme si, nová devětsetjedenáctka se snáze pořizuje z ministerského platu než z průměrné mzdy a stejně tak se s ním lépe provozuje.
Jenže to obvykle nedělají. Jednak to není dvakrát moudré, protože popularitu si tím obvykle nezískají (vzpomeňme u nás Petra Bendla) a pokud to přece jen udělají, stejně je obvykle neoznačíte za automobilové nadšence. Třeba takový Donald Trump měl výjimečných aut spoustu, naposledy byla řeč třeba o jeho Ferrari F430, nikde jsme ale nezaznamenali, že by to byl člověk, který by tyto vozy pravidelně „větral” na okruhu. Jakožto člověk s jměním v řádu miliard dolarů si takové vozy prostě kupoval jako my si koupíme nové boty - je to věc, kterou si můžeme dovolit a když se nám líbí, pořídíme si ji, ne nutně s entuziazmem.
Přesto existoval přinejmenším jeden vrcholný státník, který auta miloval a používal je způsobem, který svědčí o jeho vášni. Je otázka, jak se na něj dívat - někdo jej označí za diktátora, jiný za demokrata a reformátora a pravdu budou mít tak trochu všichni. Je to Muhammad Rezá Pahlaví, íránský šáh, který se pokusil z Íránu udělat moderní zemi. V průběhu své vlády ale poněkud přestal brát ohledy na to, zda s tím lid souhlasí nebo ne, a tak byl nakonec svržen. Než se to ale stalo, dal dohromady úctyhodnou sbírku aut, kterou nedal dokupy jen proto, že mohl.
Jeho kolekce byla tak velká, že Národní automobilové muzeum v Tehránu je dnes složeno téměř jen z jeho aut. Je tu několik Rolls-Royců Phantom a vrcholových Mercedesů, ale také tu jsou vozy Porsche, Lamborghini či Ferrari a motorky Honda a Harley-Davidson. K oněm Lamborghini patřily i čtyři Miurya právě o dvou z nich nich se dnes chceme zmínit.
První byla verze P400, pak si pořídil verzi S, která je údajně dodnes v Teheránu. Třetí byla P400 SV Berlinetta. A konečně, poslední byla P400 SV/J, nejvzácnější a také nejschopnější Miura historie. Jednu ze dvou posledně pořízených Miur si pak Pahlaví nechal ve svém švýcarském zimním sídle, měl na ní pneumatiky do sněhu a také s ní pravidelně ve sněhu jezdil. Kdo tohle kdy s Miurou dělal?
Vypráví o tom Enzo Moruzzi, který 38 let pracoval u Lamborghini jako koordinátor dodávání nových aut nejdůležitějším klientům po celém světě. A Pahlaví byl ve své době jedním z nejváženějších klientů značky. Moruzziho můžeme vidět na videu Kidstonu, který celý tento příběh podává jako pohádku, i s nadpřirozeným koncem. Ten odkrývat nebudeme, nakonec pro nás není tak podstatný, zajímavější je vyprávění Moruzziho, dědečka v červeném svetru, o Pahlavího způsobu zacházení s jeho Miurami.
Na videu můžeme spatřit jakousi rekonstrukci zimního ježdění s jiným než Pahlavího autem, což je samo o sobě naprosto výjimečná podívaná. Oranžová Miura s pneumatikami s hřeby jezdící zasněženými silničkami i po zamrzlém jezeru je něco, co dnes nedělá s tímto ceněným sporťákem nikdo a troufneme si tvrdit, že to nikdo jiný než Pahlaví nedělal ani před několika dekádami. Pilotem je tu kaskadér Mirko Venturi, který hraje mladého Pahlavího a v titulcích je označen jako „šáh Reggia Emilii”, a Miuru po vodí zasněžených silnicích opravdu znamenitě.
Historii samotných Pahlavího Miur už jsme naznačili. Většina z nich zůstala v Íránu, kde se po revoluci staly majetkem tamního lidu, nezůstaly v něm ale navěky. Přinejmenším modré SV na fotkách níže a poslední SV/J byly později vyvezeny ven ze země a v poslední době prodány právě Kidstonem. Modré SV na fotkách níže je zaručeně jeho, v případě oranžového SV/J je to trochu jinak, než film naznačuje.
Na fotkách v knize, kterou si Moruzzi s vnukem prohlíží, je vidět Pahlaví u oranžové Miury se značkou TEH-3988. Protože ve filmu hraje sám Moruzzi, tohle asi budou autentické fotky ze 70. let. A ona registrační značka stejná, jakou pak vidíme na autě jezdícím po sněhu. Jenže znaky mají jiný font a jsou černé, nikoliv zelené, jaké byly na oněch íránských značkách, takže tohle bude filmová rekvizita. Nesedí totiž ani barva, která byla zřejmě pozměněna i na oněch původních fotkách - skutečná je tmavší a skutečné Pahlavího SV/J můžeme vidět na druhé sadě fotek níže.
Informací o něm máme též dost. Toto Pahlavího SV/J bylo první postavené SV/J po původním prototypu Boba Wallace, který byl bohužel zničen při nehodě. Měla číslo šasi 4934 a až do roku 1995 byla v Teheránu, v onom Národním automobilovém muzeu. Pak byla prodána do Dubaje a o dva roky později ji za necelý půlmilion dolarů koupil herec Nicholas Cage. V roce 2000 se údajně objevila v britském Top Gearu a později, v roce 2004, ji koupil nejmenovaný sběratel v Londýně. Od té doby se jeho stopa ztrácí, zřejmě jej dodnes vlastní tentýž člověk.
Berte příběh těchto vozů jako důkaz, že ani velcí státníci nemusí být v automobilovém smyslu slova nudní patroni, kteří nanejvýš usednou na zadní sedadlo Audi A8. A nebo si, když už na to mají, koupí nějaký sporťák, který stejně nepoužívají. Pahlaví auta miloval a dělal s nimi věci, které si troufl a dodnes troufne dělat málokdo...





Toto je zaručeně Pahlavího Miura SV z roku 1971







A toto by měla být někdejší Pahlavího Miura P400 SV/J, nafocená v roce 2008 v Paříži. Registrační značka, barva karoserie i interiéru tu sedí












Takhle nějak něl Pahlaví jezdit svou Miurou po Švýcarsku
Zdroj: Kidston
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 3 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před hodinou
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 2 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 3 hodinami
Dacia chystá nový kombík, který se postaví i drahým verzím Škody Octavia, stát má vedle nich pakatel
před 4 hodinami
Nový Renault Twingo kompletně odhalil únik ještě před premiérou. Vypadá skvěle, v nitru ale skrývá nepříjemné překvapení
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.05. 09:26 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
