Před 38 lety stačilo v Nizozemsku na novou Škodu jen pár platů, o něčem takovém už si mohou nechat jen zdát

Řadě Čechů přijde, že současnost ovládla drahota a dříve bylo lépe, jenže optikou rychlého ekonomického vývoje naší země to přes veškeré nedávné zdražování prostě není. V Nizozemsku je situace docela odlišná.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Před 38 lety stačilo v Nizozemsku na novou Škodu jen pár platů, o něčem takovém už si mohou nechat jen zdát

9.1.2023 | Petr Prokopec

Před 38 lety stačilo v Nizozemsku na novou Škodu jen pár platů, o něčem takovém už si mohou nechat jen zdát

/

Foto: Škoda Auto

Řadě Čechů přijde, že současnost ovládla drahota a dříve bylo lépe, jenže optikou rychlého ekonomického vývoje naší země to přes veškeré nedávné zdražování prostě není. V Nizozemsku je situace docela odlišná.

Před pár dny jsme si připomínali 30leté výročí rozdělení Československa na Českou a Slovenskou republiku. V souvislosti s tím došlo na oživení řady vzpomínek, které nemalou měrou ovlivnil vývoj v posledních měsících. Rekordní inflace totiž vedly ke zdražování prakticky všeho a posunulo naši životní úroveň o několik let zpátky ve vývoji. Mnozí tak začali brblat, že dříve se měli lépe, neboť litr benzinu nestál pomalu padesátikorunu a za nové auto jste nemuseli platit statisíce korun. Málokdo si nicméně vzpomene na to, jaké byly v té době platy.

Pokud se vrátíme na přelom let 1992 a 1993, můžeme poukázat třeba na Škodu Favorit. Její nejlevnější verze vyšla na 144 658 Kč, což z dnešního pohledu, kdy průměrná mzda vyšplhala na více než 39 tisíc korun, opravdu není horentní suma. Na mladoboleslavský hatchback byste díky ní měli ušetřeno za necelých pět měsíců, přičemž by vám ještě zbylo na pojištění a pohonné hmoty. Jenže před 30 lety bylo vše jinak, lidé v průměru brali necelých 5 000 Kč. Na onen Favorit tak ušetřili až po dvou letech a pěti měsících. A za komunismu nebylo lépe.

Zajímavější je pohled našich kolegů z Nizozemska, kteří se ve vzpomínkách rozhodli zajít ještě dál a nastavili zrcadlo současné situaci v zemi. Podívali se na ceny nejlevnějších aut roku 1985, který byl významný z globálního i tuzemského pohledu. V Praze se konalo mistrovství světa v ledním hokeji, v jehož finále ČSSR porazila Kanadu a místní hokejisté získali titul mistrů. Jen o pár týdnů později pak byl zadržen spartakiádní vrah Jiří Straka, k čemuž shodou okolností došlo ve stejný den, kdy byl Gustav Husák potřetí zvolen československým prezidentem.

Na mezinárodní scéně můžeme zmínit především 14. červen 1985, kdy Francie, Německo, Belgie, Nizozemsko a Lucembursko uzavřely tzv. Schengenskou smlouvu. Tím byly položeny základy pro aktuální volný pohyb osob po Evropě. V zemi tulipánů se tou dobou prodávala řada aut, která byla dnešní optikou za babku. A vlastně nejen dnešní.

I za ekvivalent 120 tisíc dnešních korun si šlo vybírat. Vůbec nejlevnějším autem na trhu byla tehdy Škoda 105, kterou si Nizozemci mohli pořídit ve standardu za 98 000 Kč. To jsou skoro legrační peníze nejen dnešní optikou, ale i tehdejší. Nizozemsko neprošlo transformací a rapidním ekonomickým vývojem, a tak už tehdy Nizozemci brali v průměru okolo 36 000 Kč za měsíc. Takovou Škodu 105 tedy mohli mít za méně jak tři měsíční platy, to se pak člověk nediví, že i tato auta byla tehdy na západě relativně úspěšná.

Dnes Nizozemci berou v průměru okolo 80 tisíc Kč v přepočtu, což je pochopitelně také o dost víc, třeba Škoda Scala - ať nepřeháníme s ekvivalenty - ale startuje v přepočtu na 597 tisících Kč. Optikou cen dostupných obyčejných aut stejného ražení (pochopitelně, dnešní dostupná auta jsou jinde, ale to je evoluce) si tedy Nizozemci za oněch 38 let opravdu nepomohli - na takový vůz budou vydělávat v průměru 7,5 měsíce.

Mladoboleslavský kompakt byt tehdy nejlevnějším vozem v zemi tulipánů, jak už jsme ale zmínili, tamní klientela mohla volit z mnohem širší nabídky. Třeba Lada 1200 neboli nám dobře známý žigulík byla k mání od 105 000 Kč, zatímco další zástupce východního bloku, tedy Zastava Yugo, vycházel na 109 000 Kč. V případě legendární Kachny, tedy v dané moment již extrémně letitého Citroënu 2CV, pak klientela musela sáhnout do kapsy pro více jak 116 000 Kč.

Výrazně dražší tou dobou ovšem nebyly ani vozy z Dálného východu. Subaru Mini Jumbo vycházelo na 109 000 Kč, zatímco za Suzuki Alto bylo třeba zaplatit alespoň 120 000 Kč. K mání nicméně bylo i Daihatsu Cuore, a to za 113 000 Kč. Ani tak nízká částka však nevedla k velkému úspěchu, prodáno bylo v roce 1985 jen 632 kusů korejského hatchbacku. A výrazně lépe si nevedl ani zbytek zmíněných aut, třebaže propadáky to nebylo. Ostatně při daných cenách a nizozemských platech nemělo zase tolik lidí důvod kupovat až tak laciné zboží.


Před 38 lety stačilo v Nizozemsku na novou Škodu jen pár platů, o něčem takovém už si mohou nechat jen zdát - 1 - Skoda 742 105 oficialni dobove 01Před 38 lety stačilo v Nizozemsku na novou Škodu jen pár platů, o něčem takovém už si mohou nechat jen zdát - 2 - Skoda 742 105 oficialni dobove 02Před 38 lety stačilo v Nizozemsku na novou Škodu jen pár platů, o něčem takovém už si mohou nechat jen zdát - 3 - Zastava Yugo oficialni dobove 01
Za Škodu 105 platili Nizozemci před osmatřiceti lety ani ne 100 tisíc korun, stačily jim na ni necelé tři průměrné platy. I když dnes berou více jak dvakrát tolik, za podobných podmínek už si nekoupí nic, natož pak srovnatelnou Škodu. Foto: Škoda Auto/Zastava

Zdroj: Auto Week

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.