Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
První off-roadový sedan nepostavilo Volvo. Byla jím Volha 24-95
24.1.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Prvním terénním sedanem byl vůz Sovětů. Zůstalo u prototypů, jedním ale jezdil i Leonid Brežněv.
Všemožné crossovery jsou dnes u zákazníků velmi populární, a to i navzdory tomu, že někdy nemají pohon všech kol ani v příplatkové výbavě. I proto švédské Volvo nedávno představilo sedan S60 Cross Country, který dostal oproti obyčejné S60 vyšší podvozek, oplastování a pohon všech kol mezi příplatky.
Se „zvednutým kombíkem” Volvo první na scéně nebylo, i když se tak může snažit působit. „Zvednutý sedan” ale už premiéru u Volva má, alespoň podle Švédů. Jenže pravdou to je jen, bavíme-li se o sériové produkci a prodeji zákazníkům. První sedan s vysokým podvozkem a pohonem všech kol totiž vznikl už před čtyřiceti lety v Sovětském svazu, a to na základě Volhy 24 (či též GAZ 24), auta oblíbeného v celém východním bloku.
Inženýři vzali Volhu 24, obyčejný sedan se zadním pohonem, dopředu nainstalovali otočenou zadní nápravu ze stejného auta, součástky řízení a pohonu z džípů UAZ, pořádně zvedli světlou výšku, nasadili terénní kola a pneumatiky a stroji dali označení 24-95. Postavili celkem pět prototypů a začali s jejich testováním.
Zadní náprava Volhy 24 však byla tuhá s listovými pery, což by zas takový problém nebyl, ale také nebyla vůbec příčně stabilizovaná. Se zvednutím světlé výšky se také odpovídajícím způsobem posunulo nahoru těžiště. Sedan sám o sobě nebyl na terénní použití vůbec stavěn, takže jízdní vlastnosti výsledku byly skutečně tristní. Nakonec tak zůstalo jen u oněch pěti prototypů, které dnes údajně existují v soukromých sbírkách. Jedním z nich však údajně jezdil i Leonid Brežněv.
Volvu tak Sověti sebrali prvenství v nápadu zvýšeného sedanu, v čem ale Švédsko první bude, je sériová výroba takovéhoto auta. Dá se také očekávat, že bude tento nový „sedan-crossover” mít jízdní vlastnosti takové, aby s ním člověk mohl reálně jezdit i do zatáček rychleji než krokem.










Volha 24-95 byla sedanem s terénním podvozkem, žádné extra plasty jako dnes tu nehledejte
Zdroj: Auto Evolution
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
dnesUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Drahé značky musí litovat, že kdy vsadily na elektromobily, s obyčejnějšími auty prohrávají jedno srovnání za druhým
před 5 hodinamiPokud česká armáda opravdu potřebuje mobilní kuchyně, máme pro ni řešení. Místo 5 milionů stojí 36 tisíc
před 7 hodinamiFinové chtějí na elektrický pohon předělat i obří trajekty, už jejich základní parametry šokují svou absurditou
před 8 hodinamiFiat se chce stát tím, čím už vlastně býval, výrobcem normálních aut pro lidi. Jeho další novinka půjde po krku Dacii
před 10 hodinamiVW je zjevně nepoučitelný. Jakýkoli neúspěch ho neodradí od toho, aby elektromobil udělal i z toho nejnevhodnějšího auta
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva