První off-roadový sedan nepostavilo Volvo. Byla jím Volha 24-95

(+ video) Prvním terénním sedanem byl vůz Sovětů. Zůstalo u prototypů, jedním ale jezdil i Leonid Brežněv.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

První off-roadový sedan nepostavilo Volvo. Byla jím Volha 24-95

24.1.2015 | Marek Bednář | 8 příspěvků

První off-roadový sedan nepostavilo Volvo. Byla jím Volha 24-95

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Prvním terénním sedanem byl vůz Sovětů. Zůstalo u prototypů, jedním ale jezdil i Leonid Brežněv.

Všemožné crossovery jsou dnes u zákazníků velmi populární, a to i navzdory tomu, že někdy nemají pohon všech kol ani v příplatkové výbavě. I proto švédské Volvo nedávno představilo sedan S60 Cross Country, který dostal oproti obyčejné S60 vyšší podvozek, oplastování a pohon všech kol mezi příplatky.

Se „zvednutým kombíkem” Volvo první na scéně nebylo, i když se tak může snažit působit. „Zvednutý sedan” ale už premiéru u Volva má, alespoň podle Švédů. Jenže pravdou to je jen, bavíme-li se o sériové produkci a prodeji zákazníkům. První sedan s vysokým podvozkem a pohonem všech kol totiž vznikl už před čtyřiceti lety v Sovětském svazu, a to na základě Volhy 24 (či též GAZ 24), auta oblíbeného v celém východním bloku.

Inženýři vzali Volhu 24, obyčejný sedan se zadním pohonem, dopředu nainstalovali otočenou zadní nápravu ze stejného auta, součástky řízení a pohonu z džípů UAZ, pořádně zvedli světlou výšku, nasadili terénní kola a pneumatiky a stroji dali označení 24-95. Postavili celkem pět prototypů a začali s jejich testováním.

Zadní náprava Volhy 24 však byla tuhá s listovými pery, což by zas takový problém nebyl, ale také nebyla vůbec příčně stabilizovaná. Se zvednutím světlé výšky se také odpovídajícím způsobem posunulo nahoru těžiště. Sedan sám o sobě nebyl na terénní použití vůbec stavěn, takže jízdní vlastnosti výsledku byly skutečně tristní. Nakonec tak zůstalo jen u oněch pěti prototypů, které dnes údajně existují v soukromých sbírkách. Jedním z nich však údajně jezdil i Leonid Brežněv.

Volvu tak Sověti sebrali prvenství v nápadu zvýšeného sedanu, v čem ale Švédsko první bude, je sériová výroba takovéhoto auta. Dá se také očekávat, že bude tento nový „sedan-crossover” mít jízdní vlastnosti takové, aby s ním člověk mohl reálně jezdit i do zatáček rychleji než krokem.


První off-roadový sedan nepostavilo Volvo. Byla jím Volha 24-95 - 1 - volha 24-95 offroad 01První off-roadový sedan nepostavilo Volvo. Byla jím Volha 24-95 - 2 - volha 24-95 offroad 02První off-roadový sedan nepostavilo Volvo. Byla jím Volha 24-95 - 3 - volha 24-95 offroad 03První off-roadový sedan nepostavilo Volvo. Byla jím Volha 24-95 - 4 - volha 24-95 offroad 04První off-roadový sedan nepostavilo Volvo. Byla jím Volha 24-95 - 5 - volha 24-95 offroad 05První off-roadový sedan nepostavilo Volvo. Byla jím Volha 24-95 - 6 - volha 24-95 offroad 06První off-roadový sedan nepostavilo Volvo. Byla jím Volha 24-95 - 7 - volha 24-95 offroad 07První off-roadový sedan nepostavilo Volvo. Byla jím Volha 24-95 - 8 - volha 24-95 offroad 08
První off-roadový sedan nepostavilo Volvo. Byla jím Volha 24-95 - 9 - volha 24-95 offroad 09První off-roadový sedan nepostavilo Volvo. Byla jím Volha 24-95 - 10 - volha 24-95 offroad 10
Volha 24-95 byla sedanem s terénním podvozkem, žádné extra plasty jako dnes tu nehledejte

Zdroj: Auto Evolution

Marek Bednář

Diskuze 8 příspěvků

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše