Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Rarita, jež zabil krach Saabu, se nakonec dostala na silnice. 9-5 SportCombi je i v ČR
31.12.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
V Ženevě 2011 se představil elegantní kombík Saab 9-5. Zhruba ve stejnou dobu se zastavily výrobní linky Saabu. Přesto pár kusů vzniklo a dnes jezdí.
Fanoušků švédské značky Saab je stále hodně. Spousta z nich Saaby jezdí a pokud na silnici potkají jiné auto téže značky, zdraví se. Ostřejší fanoušky poznáte podle nálepek se slovy „Born from jets, killed by assholes”, tedy „Zrozena ze stíhaček, zabita kretény” s logy General Motors, posledního vlastníka značky Saab před jejím bankrotem v roce 2011.
Saab měl v té době v nabídce druhou generaci modelu 9-5, označenou YS3G a postavenou na platformě GM Epsilon, kterou vůz sdílel např. s Opelem Insignia. Sedan se představil ve Frankfurtu v září 2009 a nejednomu petrolheadovi se z designu Simona Padiana a Anderse Gustaffsona dodnes podlamují kolena. Stihli jsme ho ještě otestovat, někteří ale čekali až na kombík, který se odhalil pod názvem SportCombi těsně před březnovou Ženevou roku 2011.
Jenže v podstatě ve stejné době se výrobní linky Saabu 9-5 v Trollhättanu zastavily. Sedanu stihlo být vyrobeno něco přes 11 tisíc kusů, takže i když jsou relativně vzácné, zejména lákavé čtyřkolky s motorem 2,8 V6 se koupit dají. Kombíků vzniklo pouhých 27 a byly to v podstatě jen předprodukční prototypy. Fanoušci, lační po jednom z nejkrásnějších kombíků světa, museli sklapnout šekové knížky a odejít ke konkurenci.
Velké technické rozdíly oproti sedanu nečekejte, pod kapotu šly stejné motory, které jsou umístěny napříč pohánějí přední nebo všechna kola. Saab ale měl pro 9-5 modelového roku 2012 připraveno několik drobných novinek, např. klasický symbol letadla mezi budíky.
Z oněch sedmadvaceti vyrobených kusů vstoupilo 22 v prosinci roku 2012 do aukce u švédského domu KVD. Rozprodaly se do celé Evropy, jenže to nebyla sériová auta a nebyla homologovaná pro běžný silniční provoz, třebaže to byla jen jiná varianta existujícího vozu. Už vůbec neměla tzv. Certifikát konformity, který by zaručoval, že individuální schválení pro provoz v jednom státě EU bude platné i ve všech ostatních členských státech.
V Německu bylo individuální schválení otázkou nanejvýš několika týdnů. Ve Švédsku, domovské zemi Saabu, to ale v případě vlastníka bílého kousku na snímcích níže bylo martyrium na deset měsíců. I přes fakt, že rychle a řádně získal německé posvěcení, švédské firmy zabývající se individuální homologací aut od tohoto Saabu dávaly ruce pryč údajně zejména kvůli ohromné negativní publicitě, která aukce těchto aut provázela.
Podle médií je nikdy nemělo být možné přihlásit do provozu. Možná i proto mu nejen ony firmy, ale i byrokraté neustále házeli klacky pod nohy. Jak ale vidíme z regulérních švédských značek, svůj boj dotáhl do úspěšného konce a nyní jezdí jedním z nejvzácnějších kombíků světa.
Na Mobile.de, Autoscout24.de ani na TipCars.cz není nyní k prodeji inzerován ani jeden jediný. Podle adresáře webu 9-5sc2012.com jsou ovšem dva kusy v České republice a oba můžete vidět níže. Jeden je i na českých značkách, což dokládá, že také u nás se podařilo toto auto registrovat.
Kombíky 9-5 budou už na vždy extrémně vzácné a mezi fanoušky - a asi nejen mezi nimi - extrémně ceněné. Tím spíš, že někteří z nich museli podstoupit opravdu hodně, aby své SportCombi dostali na značky. Nás může těšit, že i přes neveselý osud Saabu jako takového zůstalo alespoň pár kusů tohoto atraktivního stroje v rukou těch, pro které tato značka znamenala a znamená tolik...





Registrace tohoto SportCombi trvala deset měsíců, i když posvěcení z Německa bylo hotové během chvíle
Oba kusy, které by se podle dostupných informací měly vyskytovat v České republice. Pokud víte více o jejich osudu, podělte se, prosím
Oficiální fotky Saabu 9-5 SportCombi
Zdroje: Jalopnik, 9-5sc2012.com
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
včeraČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nejnovější články
Číňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc
před 6 hodinamiVýkonná elektrická Kia nepřestává ruinovat majitele, za roční auto se zanedbatelným nájezdem v aukci nikdo nedal ani polovinu původní ceny
před 7 hodinamiČíňané ukazují, že pořád dělají obchod, ne jen politiku. Dřív jen elektrická značka nabídne Evropanům spalovací auta, protože je chtějí
před 9 hodinamiVW říká, že jeho spolupráce s Fordem je „velmi, velmi, velmi úspěšná”. Myslí těch 20 prodaných Capri v Česku za první kvartál?
před 10 hodinamiNová verze nejlevnějšího MG srazila jeho cenu v zahraničí o desítky tisíc níž. Pokud dorazí k nám, bude to jedno z nejlevnějších aut na trhu
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva