Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Rusové měli hotovou náhradu sovětských gazíků, výrobu drsného Škorpiona zařízli
14.3.2019 | Mirek Mazal
Ve výbavě ruské armády dodnes najdete dekády staré gazíky, které se proslavily už u nás v dobách ČSSR. Nemuselo to tak být, náhrada byla hotová, vaz ji ale zlomila korupce.
Ruský politik jménem Anatolij Serďukov zastával funkci ministra obrany od roku 2007 po celých pět let. Po jmenování Vladimirem Putinem dostal jako hlavní úkol bojovat proti korupci a snížit neefektivnost ruských ozbrojených sil. Během svého působení ve funkci zahájil několik významných reforem armády, ovšem ve vedení resortu skončil po odhalení nejasností okolo některých finančních operací.
Méně známou etapou Serďukovy vlády byla plánovaná výměna vozů UAZ-469 ze 70. let minulého století, které jsou dobře známé i u nás. Lidé jim říkají gazíky, i když to vlastně už žádné GAZy nejsou, označení se ale vžilo po ještě starších GAZech 69. Zcela nová náhrada toužila po poněkud důstojnějším lidovém označení.
Na Serďukovovů pokyn totiž začal vývoj nástupce, kterému bychom neřekli jinak než Škorpion, jeho oficiální označení znělo Scorpion-2M. Novinka měla být mnohem větší než zastaralé off-roady z dob dávno minulých - délka dosáhla 4 810 milimetrů, šířka i výška 2 100 milimetrů a rozvor kol 3 050 milimetrů. Hmotnost se zvýšila na 2,5 tuny, vzhled vozu se pak vyznačoval jednoduchými, ale o to drsněji vyhlížejícími plochými panely modulární karoserie se skromným prosklením.
Terénní stroj byl postaven na původním žebřinovém rámu, do složitého terénu bylo připraveno nezávislé zavěšení předních kol. Pohon měl zajišťovat polský turbodiesel Andoria o objemu 2,6 litru o výkonu 85 kW (116 koní) a 280 Nm, který putoval dále přes pětistupňovou manuální převodovku korejské firmy Dymos. Standardně měla být hnána zadní kola, přední pohon šlo připojit. V dramatičtějších situacích pak měla pomoci redukce.
Taktické vozidlo bylo určeno až pro osm osob nebo jednu tunu nákladu. Vzhledem k velké palivové nádrži o objemu 140 litrů byl dojezd vypočítaný až na tisíc kilometrů. Maximální rychlost činila dálničních 130 km/h a o bezproblémové zastavení se měly starat kotoučové brzdy na všech kolech.
Kompletace vozu měla probíhat ve městě Frjazino v Moskevské oblasti Ruska, avšak sériová výroba nikdy nebyla spuštěna. Serďukova kvůli podezření z tunelování státní kasy nahradil Sergej Šojgu, který proces dokončení vozu ihned stopnul. Scorpion-2M tak zůstal jen ve stadiu prototypu, z nichž jeden můžete vidět na vzácných záběrech níže. Mělo jich vzniknout celkem 12, kolik se dožilo dnešních dnů, není známo. Jisté ale je, že ruská armáda dále používá své sovětské gazíky, tedy ony UAZy-469.






























Náhrada starých ruských vojenských aut dojela na korupci, proto armáda dále věří terénním automobilům UAZ z dob SSSR
Zdroj: Uazbuka.ru
Bleskovky
Řidič si zkoušel hrát na Jamese Bonda trikem se značkou, místo potlesku sklidil pokutu, trestné body a nominaci v anketě Fušer roku
včera
Číňané hodili na své nové auto vzrostlý strom a zkusili s ním dál jezdit. Podívejte se, jak dopadli
7.12.2025
Unikl celý katalog laků pro nové BMW řady 3, je to pozoruhodná směsice klasických hitů i moderních výstřelků
5.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Manzi: „Nechtěl jsem odejít bez titulu mistra světa“ včera 10:00
- Triumph Tiger Sport 800 Tour: s cestovatelskou výbavou včera 09:22
- Toprak Razgatlioglu: „Pokud mi bude chybět mistrovství světa superbiků, vrátím se.“ 7.12.2025
- Nováček na superbiku Mattia Rato (20) byl ohromen 6.12.2025
- Věci se vyvinuly úplně jinak: Bláznivá sezóna MotoGP 2025 6.12.2025
Nejnovější články
Data z Evropy konečně ukazují, jaká auta si tu první majitelé nechávají nejdéle. A kterých se co nejrychleji zbavují
před 10 hodinami
Systém na výrobu elektřiny přímo „ze silnice” s pomocí brzdících kamionů je žhavý kandidát na cenu Leštěný prd roku
před 11 hodinami
Řidič si zkoušel hrát na Jamese Bonda trikem se značkou, místo potlesku sklidil pokutu, trestné body a nominaci v anketě Fušer roku
včera
Hamiltonův snový projekt vlastního supersportu s V12 a manuálem byl prý zrušen, neskončí i samotný pilot?
včera
Už se provalilo, že první elektrický Rolls-Royce je propadák, ne hit. Prodeje i ceny dál padají, slevy jsou do milionů
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
