Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Rusové měli hotovou náhradu sovětských gazíků, výrobu drsného Škorpiona zařízli
14.3.2019 | Mirek Mazal
Ve výbavě ruské armády dodnes najdete dekády staré gazíky, které se proslavily už u nás v dobách ČSSR. Nemuselo to tak být, náhrada byla hotová, vaz ji ale zlomila korupce.
Ruský politik jménem Anatolij Serďukov zastával funkci ministra obrany od roku 2007 po celých pět let. Po jmenování Vladimirem Putinem dostal jako hlavní úkol bojovat proti korupci a snížit neefektivnost ruských ozbrojených sil. Během svého působení ve funkci zahájil několik významných reforem armády, ovšem ve vedení resortu skončil po odhalení nejasností okolo některých finančních operací.
Méně známou etapou Serďukovy vlády byla plánovaná výměna vozů UAZ-469 ze 70. let minulého století, které jsou dobře známé i u nás. Lidé jim říkají gazíky, i když to vlastně už žádné GAZy nejsou, označení se ale vžilo po ještě starších GAZech 69. Zcela nová náhrada toužila po poněkud důstojnějším lidovém označení.
Na Serďukovovů pokyn totiž začal vývoj nástupce, kterému bychom neřekli jinak než Škorpion, jeho oficiální označení znělo Scorpion-2M. Novinka měla být mnohem větší než zastaralé off-roady z dob dávno minulých - délka dosáhla 4 810 milimetrů, šířka i výška 2 100 milimetrů a rozvor kol 3 050 milimetrů. Hmotnost se zvýšila na 2,5 tuny, vzhled vozu se pak vyznačoval jednoduchými, ale o to drsněji vyhlížejícími plochými panely modulární karoserie se skromným prosklením.
Terénní stroj byl postaven na původním žebřinovém rámu, do složitého terénu bylo připraveno nezávislé zavěšení předních kol. Pohon měl zajišťovat polský turbodiesel Andoria o objemu 2,6 litru o výkonu 85 kW (116 koní) a 280 Nm, který putoval dále přes pětistupňovou manuální převodovku korejské firmy Dymos. Standardně měla být hnána zadní kola, přední pohon šlo připojit. V dramatičtějších situacích pak měla pomoci redukce.
Taktické vozidlo bylo určeno až pro osm osob nebo jednu tunu nákladu. Vzhledem k velké palivové nádrži o objemu 140 litrů byl dojezd vypočítaný až na tisíc kilometrů. Maximální rychlost činila dálničních 130 km/h a o bezproblémové zastavení se měly starat kotoučové brzdy na všech kolech.
Kompletace vozu měla probíhat ve městě Frjazino v Moskevské oblasti Ruska, avšak sériová výroba nikdy nebyla spuštěna. Serďukova kvůli podezření z tunelování státní kasy nahradil Sergej Šojgu, který proces dokončení vozu ihned stopnul. Scorpion-2M tak zůstal jen ve stadiu prototypu, z nichž jeden můžete vidět na vzácných záběrech níže. Mělo jich vzniknout celkem 12, kolik se dožilo dnešních dnů, není známo. Jisté ale je, že ruská armáda dále používá své sovětské gazíky, tedy ony UAZy-469.






























Náhrada starých ruských vojenských aut dojela na korupci, proto armáda dále věří terénním automobilům UAZ z dob SSSR
Zdroj: Uazbuka.ru
Bleskovky
Nový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
před 10 hodinamiNovátorská Corvette E-Ray v evropské verzi si střihla přízemní let po Autobahnu, na 250 km/h je jako nic
dnesMax Verstappen se neobvykle zjevil na sociálních sítích a setřel rekordmana, který zpochybňoval jeho výkon zajetý pod falešným jménem
18.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Superbike: Rozchod Rabata a Motoxracingu. Přijde Rinaldi? včera 20:22
- Triumph Speed Triple 1200 RX 2026: limitovaná edice včera 12:15
- Toprakův vítězný hattrick se nepodařil 18.5.2025
- SSP300: Vítězí KTM před Kove a Yamahou 18.5.2025
- Další turecké vítězství v Mostě; zásluhou Cana Öncua, 15. Vostatek 18.5.2025
Nejčtenější články
Řešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
21.4.2025Nový dvourotorový Wankel je hotový, říká šéf Mazdy, k návratu rotačních sporťáků brání poslední překážka
21.4.2025Porsche Taycan dál ruinuje všechny majitele bez rozdílu. I ojetiny ztrácí na ceně absolutně nejvíc ze všech aut
22.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Miliardář vlastnící Bugatti akcelerující z 0 na 500 km/h za 20 s odhalil jeho nároky, pneu za 170 tisíc vydrží jen 60 km
22.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva