Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Rusové měli hotovou náhradu sovětských gazíků, výrobu drsného Škorpiona zařízli
14.3.2019 | Mirek Mazal
Ve výbavě ruské armády dodnes najdete dekády staré gazíky, které se proslavily už u nás v dobách ČSSR. Nemuselo to tak být, náhrada byla hotová, vaz ji ale zlomila korupce.
Ruský politik jménem Anatolij Serďukov zastával funkci ministra obrany od roku 2007 po celých pět let. Po jmenování Vladimirem Putinem dostal jako hlavní úkol bojovat proti korupci a snížit neefektivnost ruských ozbrojených sil. Během svého působení ve funkci zahájil několik významných reforem armády, ovšem ve vedení resortu skončil po odhalení nejasností okolo některých finančních operací.
Méně známou etapou Serďukovy vlády byla plánovaná výměna vozů UAZ-469 ze 70. let minulého století, které jsou dobře známé i u nás. Lidé jim říkají gazíky, i když to vlastně už žádné GAZy nejsou, označení se ale vžilo po ještě starších GAZech 69. Zcela nová náhrada toužila po poněkud důstojnějším lidovém označení.
Na Serďukovovů pokyn totiž začal vývoj nástupce, kterému bychom neřekli jinak než Škorpion, jeho oficiální označení znělo Scorpion-2M. Novinka měla být mnohem větší než zastaralé off-roady z dob dávno minulých - délka dosáhla 4 810 milimetrů, šířka i výška 2 100 milimetrů a rozvor kol 3 050 milimetrů. Hmotnost se zvýšila na 2,5 tuny, vzhled vozu se pak vyznačoval jednoduchými, ale o to drsněji vyhlížejícími plochými panely modulární karoserie se skromným prosklením.
Terénní stroj byl postaven na původním žebřinovém rámu, do složitého terénu bylo připraveno nezávislé zavěšení předních kol. Pohon měl zajišťovat polský turbodiesel Andoria o objemu 2,6 litru o výkonu 85 kW (116 koní) a 280 Nm, který putoval dále přes pětistupňovou manuální převodovku korejské firmy Dymos. Standardně měla být hnána zadní kola, přední pohon šlo připojit. V dramatičtějších situacích pak měla pomoci redukce.
Taktické vozidlo bylo určeno až pro osm osob nebo jednu tunu nákladu. Vzhledem k velké palivové nádrži o objemu 140 litrů byl dojezd vypočítaný až na tisíc kilometrů. Maximální rychlost činila dálničních 130 km/h a o bezproblémové zastavení se měly starat kotoučové brzdy na všech kolech.
Kompletace vozu měla probíhat ve městě Frjazino v Moskevské oblasti Ruska, avšak sériová výroba nikdy nebyla spuštěna. Serďukova kvůli podezření z tunelování státní kasy nahradil Sergej Šojgu, který proces dokončení vozu ihned stopnul. Scorpion-2M tak zůstal jen ve stadiu prototypu, z nichž jeden můžete vidět na vzácných záběrech níže. Mělo jich vzniknout celkem 12, kolik se dožilo dnešních dnů, není známo. Jisté ale je, že ruská armáda dále používá své sovětské gazíky, tedy ony UAZy-469.






























Náhrada starých ruských vojenských aut dojela na korupci, proto armáda dále věří terénním automobilům UAZ z dob SSSR
Zdroj: Uazbuka.ru
Bleskovky
Unikla podoba nástupce Audi TT a R8 v jednom, je to ještě o hodně větší tragédie, než jsme doufali
včeraZapomeňte na Škodu Octavia RS Combi, nejlepší rychlé auto na prázdninové výlety je teď tohle
31.8.2025Skutečný Turek na dálnici napodobil českého Turka. Ministr se natočil při víc jak 220 km/h na dálnici, i on pro to má legrační vysvětlení
30.8.2025
Nejnovější články
Nový šéfdesignér Audi skutečně vykradl sám sebe. Otřesný Jaguar byl jeho nápad a velmi podobný německý sporťák je jím též
před 59 minutamiRusové chtějí změnit své železnice k nepoznání. Chystají úplně nové vlaky, rychlý Bouřňák poprvé ukázali i zevnitř
včeraElektromobily v Evropě vážně frčí, mezi 30 nejprodávanějšími auty už není ani jeden. A Tesly vypadly i z pomyslné top 50
včeraNový sporťák s motorem V8 pochází od značky, kterou znáte, jen jste zapomněli, že existuje
včeraMercedes rozprodává všechno, co může jen trochu postrádat, o situaci firmy nic nesvědčí líp
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 09.02. 20:22 - řidičBOB
- Mercedes - auto pro masy 09.02. 20:14 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 09.02. 16:16 - Carrert93
- Autokosmetika 09.02. 16:12 - Carrert93
- Policejní kontroly a měření 09.02. 15:39 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.02. 14:48 - pavproch
- Americké vozy a vše kolem nich 09.02. 08:40 - Stepan
- Sněh. řetězy Thule K-summit K23 + K45 09.01. 17:12 - pavproch