Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Škody jsou stále dražší, 20 let starý ceník té nejluxusnější ale připomíná, že bylo i hůř
2.1.2021 | Petr Prokopec
Občas si stýskáme nad tím, že nové škodovky míří s cenou stále výš a je to bohužel fakt. Ceník z roku 2001 ale nejlépe připomíná, že česká automobilka byla ještě odvážnější, a to v momentě, kdy znamenala mnohem míň než dnes.
Ať už auta od Škody kupujete, nebo se o ně jen zajímáte, nemohli jste si nevšimnout, kam míří se svými cenami. Patrné je to i na nejprodávanější Octavii, zejména na jejích posledních dvou generacích. Na počátku roku 2013 vstupovala do prodeje ta třetí, která byla k dispozici od 334 900 Kč, za což jste dostali liftback s přeplňovanou jedna-dvojkou a výbavou Active. Když závěrem roku 2019 dorazila generace čtvrtá, startovala na 456 900 Kč, tedy o více než sto tisíc dráže - znovu jako liftback, znovu ve výbavě Active, ale už jen s litrovým tříválcem. Dnes je druhý den roku 2021 a úplně to samé stojí od 493 900 Kč, tedy o dalších skoro 10 % dráž.
Jinými slovy stačilo necelých 8 let, aby cena vozu stoupla skoro polovinu a přitom nelze říci, že byste dostali o polovinu lepší auto. Jde o vůz na stále stejných technických základech, s horším motorem, podobnou výbavou a pár vylepšeními odpovídajícími spíše evolučním či regulačním nutnostem - nic jako masážní sedačky a přehrávač DVD vůz do základu nedostal. Jeví se to jako odvážné, zvláště pak v době, kdy lidé mají spíše hlouběji do kapsy nežli naopak, přesto lze říci, že Škoda bývala i odvážnější. A není to zase tak dávno, jen jsme na to zapomněli
Řeč je o modelu Superb, který ve své moderní podobě vstoupil do prodeje v roce 2001. Bylo vskutku odvážné se tehdy, pouhých pět let poté, co Škoda začala budovat svou novou image modelem přelomovým Octavia, pustit do bojů o zákazníky aut střední i vyšší střední třídy, po které Superb vždy trochu pokukoval. Vznik takového modelu si u vedení Volkswagenu doslova vydupal skoro zapomenutý Wilfried Bockelmann. Ten na jednu stranu dýchal pro Škodu a na druhou měl díky historickým vztahům důvěru Ferdinanda Piëcha. A když tehdy prakticky neomezený vládce koncernu VW řekl, že se něco stane, tak se to zkrátka stalo.
Jen díky tomu se auto tohoto ražení mohlo v roce 2001 zařadit do portfolia Škody. Zpočátku se také tento krok nejevil být zrovna úspěšným a dlouho se spekulovalo o tom, jestli se Superb vůbec dočká druhé generace. Nakonec už samotná prodejní bilance, 133 955 vozů dodaných zákazníkům mezi léty 2001 a 2008, velký úspěch nenaznačuje.
Superb ale neskončil, následovala generace druhá a později i třetí. Celkový počet vyrobených kusů dnes se dnes blíž 1,5 milionu kusů a na poslední generaci připadá z tohoto čísla více než třetina. Je tedy zřejmé, že riskantní krok Škody, potažmo mateřského koncernu VW se nakonec vyplatil a Superb si své místo na trhu našel, nakonec se vždy snažil být svůj. S odstupem času je ale skoro zázrak, že přežil svou první generaci - neprodával se tak dobře mimo jiné proto, že byl velmi drahý.
Sluší se připomenout, že první generace vozu byla čtyřdveřovým sedanem, který vzešel z tehdejšího Volkswagenu Passat B5. Oproti němu se ale pyšnil o 10 cm prodlouženým rozvorem, proto také mohla Škoda stavět na velkém vnitřním prostoru a pokukovat alespoň o půl třídy výše. Její odvaha byla nezměrná, jak nejlépe připomene dobový ceník vozu níže.
Základní cena 690 tisíc Kč byla sice o něco málo nižší, než ta současná, zejména z českého pohledu šlo ale o úplně jiné peníze než dnes, však v průměru jsme tu brali oproti současnosti o asi 58 % méně. A vrcholná verze s šestiválcovým TDI začínající na více jak 1,2 milionu Kč? To je relativně k místním poměrům znovu více jak dvakrát tolik, kolik dnes dáte za nejdražší Laurin a Klement s motorem 2,0 TSI a pohonem 4x4.
Nic to pochopitelně nemění na tom, že Škoda je dnes podle nás až nemístně sebevědomá a nemůže se divit, že její prodeje v ČR se strmě propadají. A nejen v ČR. Stejně jako rytíři z Blaníku se ale aspoň můžeme utěšovat tím, že nikdy není tak špatně, aby nemohlo být ještě hůř - oproti situaci, která panovala před 20 léty, je dnes Superb v podstatě levný, i když se to z ceníku na první pohled nemusí zdát.





Novodobá Škoda Superb dorazila v roce 2001 jen jako čtyřdveřový sedan. A i vzhledem k tomu byla nabízena za neuvěřitelně ambiciózní ceny - tehdy jsme v ČR nebrali v průměru ani 15 tisíc Kč měsíčně. Foto: Škoda Auto
Nejlépe to dokladuje dobový ceník modelu, cifry požadované za některé verze jsou v kontextu s tehdejšími platy skoro neuvěřitelné. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Škoda Auto
Bleskovky
- Válečný veterán si k 90. narozeninám koupil nové auto, k Fabii Junior má vážně daleko
včera - Někdo osadil Škodu Rapid samotažným zařízením, nabourané auto odveze „po svých”
12.1.2021 - Němec zkusil rozjet na dálnici na maximálku auto z dob, kdy u nás Škoda 130 byla luxus
10.1.2021 - Cena zakázkového laku na Bugatti za 131 milionů znovu posouvá meze absurdity
8.1.2021
Nejnovější články
- Další velká automobilka končí s diesely, žádný nový už nemáme čekat
před 2 hodinami - Němci nabízí krabičku, která tuctový motor aut Škody levně změní na „sportovní”
před 4 hodinami - Nejvíce poruchová SUV všech stáří podle TÜV ukazují, která v bazarech raději minout
před 5 hodinami - Koronavirus nakopl zájem o auta, která dříve kupovala jen hrstka „bláznů”
před 7 hodinami - Zjištění v dlouhodobém testu Tesly po 39 tisících km připomíná další problém elektromobilů
před 8 hodinami - K mání je nejvzácnější moderní Škoda, 1 z pouhých 100 vyrobených kusů stojí majlant
před 9 hodinami - Bohatí lidé při lockdownech zabíjeli nudu tím, že si objednávali „nesmyslná” auta na přání
před 10 hodinami - Auto roku 2021 podle Britů je překvapivě „normální”, elektromobily ostrouhaly
před 11 hodinami - Pokus Japonců uspět v revíru Škody Octavia byl takový propadák, že po 3 letech skončil
včera - Další koronavirový krach automobilky je realitou, nezachránili ji už ani Rusové
včera
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Svíčky 16:02 - katana25
- Fabia 1.9 SDI 47kw r.v 12/2001 jakou rozvodovou sadu 15:51 - Baronkoo
- Lampárna (stěžovatelna) 14:17 - jerry
- Detektory policejních radarů 14:13 - AntiRadary.cz
- Chlubítko univerzální 13:48 - HondaMan
- První auto - Focus mk2 13:34 - haras
- Auto pro radost 12:40 - honziss
- Další zajímavá autovidea 11:30 - honziss
- Politický koutek 21:25 - HondaMan
- Yaris GR - co na něj říkáte? 21:13 - M.Z.