Škody jsou stále dražší, 20 let starý ceník té nejluxusnější ale připomíná, že bylo i hůř

Občas si stýskáme nad tím, že nové škodovky míří s cenou stále výš a je to bohužel fakt. Ceník z roku 2001 ale nejlépe připomíná, že česká automobilka byla ještě odvážnější, a to v momentě, kdy znamenala mnohem míň než dnes.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Škody jsou stále dražší, 20 let starý ceník té nejluxusnější ale připomíná, že bylo i hůř

2.1.2021 | Petr Prokopec

Škody jsou stále dražší, 20 let starý ceník té nejluxusnější ale připomíná, že bylo i hůř

/

Foto: Škoda Auto

Občas si stýskáme nad tím, že nové škodovky míří s cenou stále výš a je to bohužel fakt. Ceník z roku 2001 ale nejlépe připomíná, že česká automobilka byla ještě odvážnější, a to v momentě, kdy znamenala mnohem míň než dnes.

Ať už auta od Škody kupujete, nebo se o ně jen zajímáte, nemohli jste si nevšimnout, kam míří se svými cenami. Patrné je to i na nejprodávanější Octavii, zejména na jejích posledních dvou generacích. Na počátku roku 2013 vstupovala do prodeje ta třetí, která byla k dispozici od 334 900 Kč, za což jste dostali liftback s přeplňovanou jedna-dvojkou a výbavou Active. Když závěrem roku 2019 dorazila generace čtvrtá, startovala na 456 900 Kč, tedy o více než sto tisíc dráže - znovu jako liftback, znovu ve výbavě Active, ale už jen s litrovým tříválcem. Dnes je druhý den roku 2021 a úplně to samé stojí od 493 900 Kč, tedy o dalších skoro 10 % dráž.

Jinými slovy stačilo necelých 8 let, aby cena vozu stoupla skoro polovinu a přitom nelze říci, že byste dostali o polovinu lepší auto. Jde o vůz na stále stejných technických základech, s horším motorem, podobnou výbavou a pár vylepšeními odpovídajícími spíše evolučním či regulačním nutnostem - nic jako masážní sedačky a přehrávač DVD vůz do základu nedostal. Jeví se to jako odvážné, zvláště pak v době, kdy lidé mají spíše hlouběji do kapsy nežli naopak, přesto lze říci, že Škoda bývala i odvážnější. A není to zase tak dávno, jen jsme na to zapomněli

Řeč je o modelu Superb, který ve své moderní podobě vstoupil do prodeje v roce 2001. Bylo vskutku odvážné se tehdy, pouhých pět let poté, co Škoda začala budovat svou novou image modelem přelomovým Octavia, pustit do bojů o zákazníky aut střední i vyšší střední třídy, po které Superb vždy trochu pokukoval. Vznik takového modelu si u vedení Volkswagenu doslova vydupal skoro zapomenutý Wilfried Bockelmann. Ten na jednu stranu dýchal pro Škodu a na druhou měl díky historickým vztahům důvěru Ferdinanda Piëcha. A když tehdy prakticky neomezený vládce koncernu VW řekl, že se něco stane, tak se to zkrátka stalo.

Jen díky tomu se auto tohoto ražení mohlo v roce 2001 zařadit do portfolia Škody. Zpočátku se také tento krok nejevil být zrovna úspěšným a dlouho se spekulovalo o tom, jestli se Superb vůbec dočká druhé generace. Nakonec už samotná prodejní bilance, 133 955 vozů dodaných zákazníkům mezi léty 2001 a 2008, velký úspěch nenaznačuje.

Superb ale neskončil, následovala generace druhá a později i třetí. Celkový počet vyrobených kusů dnes se dnes blíž 1,5 milionu kusů a na poslední generaci připadá z tohoto čísla více než třetina. Je tedy zřejmé, že riskantní krok Škody, potažmo mateřského koncernu VW se nakonec vyplatil a Superb si své místo na trhu našel, nakonec se vždy snažil být svůj. S odstupem času je ale skoro zázrak, že přežil svou první generaci - neprodával se tak dobře mimo jiné proto, že byl velmi drahý.

Sluší se připomenout, že první generace vozu byla čtyřdveřovým sedanem, který vzešel z tehdejšího Volkswagenu Passat B5. Oproti němu se ale pyšnil o 10 cm prodlouženým rozvorem, proto také mohla Škoda stavět na velkém vnitřním prostoru a pokukovat alespoň o půl třídy výše. Její odvaha byla nezměrná, jak nejlépe připomene dobový ceník vozu níže.

Základní cena 690 tisíc Kč byla sice o něco málo nižší, než ta současná, zejména z českého pohledu šlo ale o úplně jiné peníze než dnes, však v průměru jsme tu brali oproti současnosti o asi 58 % méně. A vrcholná verze s šestiválcovým TDI začínající na více jak 1,2 milionu Kč? To je relativně k místním poměrům znovu více jak dvakrát tolik, kolik dnes dáte za nejdražší Laurin a Klement s motorem 2,0 TSI a pohonem 4x4.

Nic to pochopitelně nemění na tom, že Škoda je dnes podle nás až nemístně sebevědomá a nemůže se divit, že její prodeje v ČR se strmě propadají. A nejen v ČR. Stejně jako rytíři z Blaníku se ale aspoň můžeme utěšovat tím, že nikdy není tak špatně, aby nemohlo být ještě hůř - oproti situaci, která panovala před 20 léty, je dnes Superb v podstatě levný, i když se to z ceníku na první pohled nemusí zdát.


Škody jsou stále dražší, 20 let starý ceník té nejluxusnější ale připomíná, že bylo i hůř - 1 - Skoda Superb 15 let 06Škody jsou stále dražší, 20 let starý ceník té nejluxusnější ale připomíná, že bylo i hůř - 2 - Skoda Superb 15 let 07Škody jsou stále dražší, 20 let starý ceník té nejluxusnější ale připomíná, že bylo i hůř - 3 - Skoda Superb 15 let 08Škody jsou stále dražší, 20 let starý ceník té nejluxusnější ale připomíná, že bylo i hůř - 4 - Skoda Superb 15 let 09Škody jsou stále dražší, 20 let starý ceník té nejluxusnější ale připomíná, že bylo i hůř - 5 - Skoda Superb 15 let 10
Novodobá Škoda Superb dorazila v roce 2001 jen jako čtyřdveřový sedan. A i vzhledem k tomu byla nabízena za neuvěřitelně ambiciózní ceny - tehdy jsme v ČR nebrali v průměru ani 15 tisíc Kč měsíčně. Foto: Škoda Auto

Škody jsou stále dražší, 20 let starý ceník té nejluxusnější ale připomíná, že bylo i hůř - 6 - Skoda Superb 2001 cenik CZ 01Škody jsou stále dražší, 20 let starý ceník té nejluxusnější ale připomíná, že bylo i hůř - 7 - Skoda Superb 2001 cenik CZ 02Škody jsou stále dražší, 20 let starý ceník té nejluxusnější ale připomíná, že bylo i hůř - 8 - Skoda Superb 2001 cenik CZ 03Škody jsou stále dražší, 20 let starý ceník té nejluxusnější ale připomíná, že bylo i hůř - 9 - Skoda Superb 2001 cenik CZ 04Škody jsou stále dražší, 20 let starý ceník té nejluxusnější ale připomíná, že bylo i hůř - 10 - Skoda Superb 2001 cenik CZ 05Škody jsou stále dražší, 20 let starý ceník té nejluxusnější ale připomíná, že bylo i hůř - 11 - Skoda Superb 2001 cenik CZ 06Škody jsou stále dražší, 20 let starý ceník té nejluxusnější ale připomíná, že bylo i hůř - 12 - Skoda Superb 2001 cenik CZ 07
Nejlépe to dokladuje dobový ceník modelu, cifry požadované za některé verze jsou v kontextu s tehdejšími platy skoro neuvěřitelné. Foto: Škoda Auto

Zdroj: Škoda Auto

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše