Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Smáli se mu, že koupil předražený vrak. Dnes obdivují, co s ním dokázal provést
13.1.2019 | Petr Prokopec
Vůz, který vidíte na fotkách, nevypadá jako perspektivní stroj, který by jednou měl být hoden obdivu. Nakonec se jím ale stal, i když jezdit se s ním nedá.
Někdo má rád holky a jiný zase vdolky. Stejně tak platí, že zatímco pro někoho představují automobily pouhopouhý dopravní prostředek, řada lidí v nich může spatřovat cosi více. A mezi takové patří i jeden sběratel z Chicaga, který si na internetu říká PKI. Tento člověk je velkým fanouškem BMW M1, přičemž vlastní hned dva silniční exempláře. Jako takový tedy musel před třemi lety zareagoval na inzerát, který nabízel havarovaný vůz.
Než ovšem budeme v našem příběhu pokračovat, dovolte nám malou odbočku, která má pro jeho vyústění značnou váhu. Týká se mnichovského supersportu, který byl vyráběn v letech 1978 až 1981. Automobilka jej osadila 3,5litrovým řadovým šestiválcem, jenž byl naladěn na 277 koní. To v dnešní době není zrovna závratný výkon, ostatně s vyššími čísly lze počítat i u některých rodinných aut. Ty se však rodí jak na běžícím pásu, zatímco M1 vzniklo pouze 453 exemplářů.
Právě skutečnost, že jde o jeden z nejvzácnějších modelů, s jakými mělo BMW co do činění, se podepisuje na dnešních cenách. Drahé přitom nejsou jen kousky ve špičkovém stavu, ale i havarované vozy. Řada lidí si proto v onom roce 2015 ťukala na čelo, když PKI naznačil, že koupí exemplář nabízený newyorskou společností Gullwing Motorcars za 125 tisíc dolarů (cca 2,78 milionu korun). Nicméně tento nadšenec se nenechal zviklat a vůz nakonec opravdu pořídil.
„Já jsem ten, kdo koupil tento 'vůz' poté, co jsem ho viděl na webu Bring a Trailer. Vlastním dvě silniční M1, přičemž vrak měl posloužit jako jakási zásobárna náhradních dílů. S Gullwing Motorcars jsem přitom uzavřel dohodu, že pokud blok motoru bude prasklý či jakkoliv nepoužitelný, koupě bude anulována. Motorový prostor přitom vypadal jako popelník, ovšem díly, které se nacházely pod listím a blátem, byly v solidním stavu,“ popisuje vývoj věcí PKI s tím, že u komunity na Bring a Trailer za to sklidil jen výsměch - dát tolik peněz za torzo auta, třebaže slavného...
Jak následně dodává, v prvé řadě přišla na řadu renovace motoru a pětistupňového manuálu. Jakmile bylo vše hotové, PKI se rozhodl, že hnací ústrojí usadí na stojan, aby se jím mohl kochat, než je rozebere na součástky pro své vozy. O rok později pak zakoupil ještě jedno poničené BMW M1, které bylo skladováno v budově, jíž zachvátil požár. Většina panelů karoserie proto byla poničená, nicméně PKI doufal, že ze dvou vraků postaví jeden funkční vůz.
Vše ale nakonec dopadlo trochu jinak, než původně zamýšlel. Lví podíl na tom neměla ani tak skutečnost, že by vše bylo tak trochu nelegální (nezapomeňte, že se pohybujeme v Americe), nýbrž onen stojan s motorem. PKI jej totiž vnímal jako umělecký předmět, načež se rozhodl, že stejný osud musí potkat i samotný vůz. Ten byl samozřejmě stvořen z obou vraků, nicméně jelikož ty nikdy po veřejné silnici jezdit nebudou, k překročení zákona nedošlo.
„Byl vyroben odlehčený hliníkový rám, na který se namontovaly panely karoserie, přičemž vše vypadá jako kompletní vůz připravený k jízdě. Exteriér dokonce dostal výstavní lak v původním červeném odstínu. Řadě talentovaných lidí zabralo mnoho hodin, než se myšlenka uměleckého M1 přeměnila v realitu, nicméně před pár měsíci BMW M1 konečně na zdi,“ uvádí PKI.
Jeho příběh se již dostal k oněm pochybovačům, jimž pořádně sklapla čelist. Pravda, pojízdné auto ze své zdánlivě předražené koupě nevykřesal, jen velký závistivec by ale nyní neuznal, že totálně zničeného vraku přetvořil v něco působivého. Však kdo by nechtěl sdílet domov s jedním z nejvzácnějších BMW všech dob?
Za pomoci poškozeného BMW M1...
...a dalšího ohořelého vraku mnichovského supersportu...
...nakonec vzniklo působivé umělecké dílo...
...které skončilo na zdi příbytku autora
Za vším přitom do značné míry stojí pohonná jednotka vozu, která se stala inspirací pro celou proměnu
Zdroj: Robb Report
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejčtenější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
28.3.2024 - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
29.3.2024 - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
29.3.2024 - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
29.3.2024 - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
29.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz