Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Takhle skončila monstra zrušené skupiny B. Nikým nechtěná chátrala na dvorku
24.6.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Slavná skupina B světových rallye byla zrušena prakticky na hodinu a stroje pro ni určené byly rázem k ničemu. Jejich osud je smutný, ale pochopitelný.
Nejen fanouškům rallye, ale snad všem lidem, kteří ví, co se pod slovem rallye skrývá, asi netřeba připomínat skupinu B a její smutný konec. Skupinu světového šampionátu v rallye, ve které měla auta jako Lancia Delta S4 klidně pět, šest set koní na stovky kilogramů hmotnosti a po rychlostních zkouškách létala v polovině osmdesátých let jako splašená. Přesně to, co tuto éru motoristického sportu činilo tak zajímavou, ji ale později zabilo. V roce 1986 byla po sérii tragických nehod zrušena a i když rozjetá sezóna ještě mohla být dokončena, část špičkových týmů se z ní stáhla okamžitě.
Dnes jsou auta, která v ní kdysi jezdila, drahými legendami a ceněnými členy sbírek. Ovšem nebylo tomu tak vždy. Po odstoupení ze zápolení v rámci skupiny B měly participující automobilky spousty aut pro tuhle třídu, se kterými ale neměly kde závodit. Do pravidel skupiny A se tato auta nevešla a plány na skupinu S, která měla nastoupit na místo skupiny B, skončily také u ledu. V garážích automobilek tak rázem stála spousta špičkových vozů ohromné účetní hodnoty, jejichž tržní cena se ale limitně blížila nule - takový stroj si tehdy mohl koupit koupit leda nějaký nadšenec pro vlastní potěchu či nějaká závodní stáj pro účast v menších závodních sériích s volnějšími pravidly. Ani obojí dohromady ale nemohlo dát dohromady smysluplnou poptávku.
Výrobci pochopitelně neměli důvod tyto vozy ve velkých počtech „sušit” ve vlastních skladech, proč také. Jedno dvě auta se hodí do muzea, podobný počet pro nějaké exhibice, něco šlo využít pro výjimečné závody. Ale co se zbytkem? Nabízely je tak k prodeji, s ohledem na výše zmíněné ovšem nepříliš úspěšně. A tak vozy postupně chátraly a k prodeji byly nabízeny stále levněji.
Tento stav nejlépe dokumentují dobové fotografie Anderse Carlssona, který se po skončení skupiny B vydal se svými dvěma kolegy na nákupy do Audi Sportu. Čtyři kruhy byly jednou z těch značek, které šampionát opustily hned po oznámení jeho konce na konci sezóny a Ingolstadt tehdy zjevně ani nenašel dostatek krytých prostor pro všechna Sport Quattra, která ještě měl. A tak ta zbývající prostě odstavil na dvůr a občas si z nich vypůjčil některé díly. Vozy tak stály v docela velkých počtech pod širým nebem, někdy pod plachtami, někdy ani to ne. A některé byly dokonce používány jako zdroj levných náhradních dílů pro ty ještě z nějakého důvodu udržované při životě.
Carlsson vzpomíná, že všechny tyto kousky byly k mání a Audi za ně tehdy žádalo od 15 do 50 tisíc německých marek. Pouze tolik. To byl vážně pakatel, však vzpomeňme, že silniční Sport Quattro bylo tehdy na prodej za 200 tisíc německých marek a šlo v podstatě o odvar toho, čím bylo to soutěžní. Je to smutný pohled a smutný osud jedné legendy rallye a nemalujme si, že to s konkurenčními auty bylo jiné. Tyto soutěžní stroje nebyly k užitku a byly prostě prodány za tolik, za kolik je svého času mělo pro někoho smysl koupit. Dnes mají ohromnou cenu, jsou to pořádné kusy automobilové historie, jenže dnes jsou osmdesátá léta už třicet roků zpátky.
Tohle ale pro Sport Quattra a spol. nebylo konečnou. Někteří z těch, kdo je „za drobné” koupili, je tedy jistě jen schovali a dnes je prodávají za desítky milionů, většina těchto soutěžáků se ale dočkala dalšího nasazení, třebaže už mimo pozornost celého světa. Například ve Velké Británii a ve Skandinávii pustili tahle auta na rallyecrossové tratě, po patřičných úpravách, samozřejmě. Nic se ale nezměnilo na tom, že auta skupiny B byla pořád velmi lehká a hodně silná, takže po tratích rallyecrossu létala jako splašená a po několik let neměla v rallyecrossu konkurenci. Některé vozy také jezdily závody do vrchu, však i dnes jsou na těch historických některé k vidění. Zde zmiňme hlavně Audi Sport Quattro, za jehož volantem stanovil Walter Röhrl rekord na slavném Pikes Peaku v roce 1987, což můžete spatřit na historickém videu níže.
Nemáme zprávy o tom, že by některé z těchto aut „sežral zub času”, pravděpodobně všechna byla za zmíněné ceny prodána a nějak využita. I přes pozdější sportovní nasazení části z nich je to ale docela nepěkný konec strojů, které by zřejmě i dnes mohly speciály nejvyšší ligy rallye vodit za ručičku...
























Takhle to vypadalo s některými soutěžními vozy Audi po zrušení skupiny B
Stroje jiných značek a i pár Audi se ale dostalo do rallyecrossu, který se skutečně měl na co těšit
Audi jedno ze zbylých Quatter použilo v roce 1987 na Pikes Peak
Foto: Anders Carlsson
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před 2 hodinamiGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
před 8 hodinamiNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včera
Nové na MotoForum.cz
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho včera 23:23
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey včera 10:00
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
Nejnovější články
Lidé na elektromobily přejdou sami, říkali. A rádi, říkali. Dnešní realita v Belgii a Nizozemsku ukazuje něco úplně jiného
před hodinouSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před 2 hodinamiFerrari za cenu Škody od čínského výrobce mobilů odhalilo interiér a další detaily, tohle budou soupeři rozdýchávat těžko
před 4 hodinamiJeden z největších dodavatelů automobilek potvrdil návrat ke spalovacím motorům, své nové řešení brzy nabídne všem
před 5 hodinamiNejnovější Ferrari má 880 turbo-elektro koní jen na zadku, to bude snad až kruté svezení
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva