Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tato auta Češi nekupovali. Pohořel tu i VW či Hyundai s modely, které jinde frčí
1.1.2019 | Petr Miler
Některá auta jsou úspěšná, jiná méně. Tato desítka u českých zákazníků propadla do takové míry, že musela předčasně zcela opustit trh.
Dá se ještě relativně snadno pochopit, že se nějaký automobil dobře prodává ve Spojených státech a v Evropě moc ne, protože mezi těmito dvěma kontinenty panuje docela hodně odlišností. Co už může být s podivem více, je, že existují auta, která se na jednom místě Evropy prodávají dobře, na jiném ale o zákazníky bojují marně. Důvodů pochopitelně může být více, ale obvykle za tím stojí prostě to, že dané auto cílovým zákazníkům prostě nesedí.
Jako dobrý příklad mohou posloužit sedany v nižší střední třídě nebo mezi malými auty. V České republice si půlka lidí ráda koupí hatchback nebo liftback, jinými slovy Golf nebo Octavii, ale na Volkswagen Jetta nikdo nikdy frontu nestál. Přitom to je dobré auto, v podstatě Golf „s batohem”. Jenže upřednostňuje komfort posádky před praktičností a právě ta je u většinového českého zákazníka alfou. Omegou je nízká spotřeba paliva.
Člověk by čekal, že automobilky budou tyto preference dávno dobře znát a svou nabídku tomu předem přizpůsobí, ale neděje se to. Mnohé modely přicházejí na trh s očekáváními zájmu, kterého se nedočkají. Není tak těžké narazit na případy, kdy třeba zmíněný VW byl ještě roky úspěšně nabízen v Polsku, kde malé sedany „můžou”, v České republice už se ale pět let nenabízí.
Dali jsme tedy dohromady celkem deset automobilů, které jste si u nás mohli v poslední dekádě koupit jen po relativně krátkou dobu nebo je třeba i automobilky držely v nabídce déle, zájem o ně byl ale minimální. Některé skončily v celé Evropě pro nezájem zákazníků, i když měly předpoklady pro úspěch, jiné byly od začátku hloupými nápady. A některé nebyly č nejsou k mání jen u nás, protože o ně české zákaznictvo nemá z různých důvodů zájem. Nechoďme už kolem horké kaše, tady jsou.
1. VW Jetta A6
Roky prodeje: 2011 - 2013
Malé sedany Volkswagenu byly na našem trhu poměrně dlouho celkem slušně prodávaným zbožím. Vzpomeňme například na Vento, které bylo derivátem Golfu III. generace, či Boru vzniklou z Golfu IV. V roce 2006 se Volkswagen u sedanu na bázi Golfu V vrátil k označení Jetta, které používal např. ve Spojených státech pro naše Vento i Boru, také pro Evropu. A mezi trhy, kde byla Jetta nabízena, patřila rovněž Česká republika.
Generace A5 se v nabídce udržela po celou dobu své existence a její nástupce mířil ještě výše. Byl solidně poskládaným autem a zajímavou alternativou, pokud jste chtěli sedan od VW a Passat byl příliš velký či příliš drahý. Sedany v nižší střední třídě však v ČR dnes už netáhnou, protože jsou orientovány spíš na komfort posádky a nedokážou nabídnout praktičnost hatchbacků či kombíků. Jetta A6 to zkusila i s relativně nízkou cenou, ale neuspěla a k mání byla jen velmi krátce. Pro neúspěch skončila, nikdy se nevrátila a pochybujeme, že s její novou generací se na tom cokoli změní.



2. Honda Accord
Roky prodeje: 2008 - 2015
Kdybyste se po Accordu dívali ve Spojených státech, bylo by z čeho vybírat, protože to tam je velmi, velmi oblíbené auto. Dokonce vyhrává i různé ceny a dnes se dobře prodává ve své svérázně vyhlížející nové generaci proslulé mimo jiné absencí větších než čtyřválcových motorů. Evropský Accord byl nicméně odlišný, o něco menší a také výrazně méně oblíbený. Prodeje byly tak slabé, že Accord zmizel z nabídky v ČR skončil i v celé Evropě. Jestli se ještě někdy vrátí, zůstává otázkou.
Ve své poslední iteraci byl na trhu sedm let, tedy se nedá říci, že by končil úplně předčasně, zájem o něj byl ale zejména v posledních letech minimální a gradoval v roce 2014, kdy si jej pořídilo pouhých 14 zákazníků. Takové auto vážně nemá smysl držet v nabídce, nejde-li o sporťák, kabriolet nebo něco podobně exotického.
3. Hyundai Veloster
Roky prodeje: 2009 - 2013
Tohle auto zná docela málo lidí a ještě méně lidí si ho koupilo, takže potkat nějaký na silnici není vůbec běžnou věcí. Proti nákupu takového auta tu totiž byly dost dobré důvody, i když už jste vyrazili na testovací jízdu. Veloster působil jako rychlé kupé, ale byla to stále jen předokolka a nebyla schopná nabídnout ani 200 koní, třebaže vypadá klidně na 250.
Ani jízdní vlastnosti nebyly takové, jaké by člověk od auta tohoto vzezření očekával, třebaže k zahození také nebyly, dokud jste byli na kvalitní silnici. A kvalita zpracování... nebyla špičková, řekněme. V podstatě to jediné, kvůli čemu šlo Veloster opravdu chtít, jsou dveře - dvoje na pravé straně, jedny na levé. A pokud vám tohle nevyhovuje, což bychom se vůbec nedivili, půjdete jinam. Ve zbytku světa se ale tento model prodával dále a nedávno dostal druhou generaci.
4. Renault Latitude
Roky prodeje: 2010 - 2013
Renault v minulosti uměl vyrábět dobrá, elegantní a prodejně úspěšná velká auta. Vzpomeňme třeba na model Safrane, který je ve verzi Biturbo ceněnou raritou. Jenže s nástupcem Safranu, modelem Vel Satis, to šlo s kopce kvůli designu a také proto, že o hatchbacky není ve vyšší střední třídě zájem.
Model Latitude byl sice sedan, ale byl to jen přeznačkovaný Samsung SM5 korejské výroby. Chtěl být prémiový a chtěl navázat na staré pohodlné Renaulty, jenže dost pohodlný nebyl, takže se neprodával. V Německu vydržel jen dva roky, u nás jen tři a déle než pět let se nezdržel ani ve Francii, domovině značky Renault.
5. Lancia Thema
Roky prodeje: 2011 - 2013
Jedním z produktů spojení Fiatu a Chrysleru byly americké Chryslery, prodávané v kontinentální Evropě pod značkou Lancia. U Voyageru se Italové netrápili ani se změnou názvu, naopak model 300C přejmenovali na Themu, aby navázali na tu relativně oblíbenou v minulosti. Jenže 300C je na evropské poměry vážně velké auto, což sice imponuje příznivcům amerických aut, ale ti si zase nekoupí něco se znakem Lancia, navíc když by se museli spokojit s „pouhými” šesti válci.
Pro všechny ostatní to zase nebylo BMW, Mercedes nebo Audi, třebaže byla Thema levnější, a pro fanoušky Lancie toho Thema měla s historií v rallye společného asi tolik, co traktor s Maybachem. Ve výsledku tak v ČR Thema vydržela v oficiální nabídce jen dva roky. Se zbytkem nabídky to bylo lepší, ale ne o mnoho - letos v květnu se za Lancií zavřela voda úplně.
6. Peugeot 207+
Roky prodeje: 2012 - 2014
Když v roce 2011 přišel na místo Peugeotu 207 novější model, označený 208, nechtěla se francouzská automobilka dvěstěsedmičky vzdát. Co na tom, že to bylo auto nehezké a stárnoucí a že už za svého normálního života nebylo oblíbené, Peugeot se z něj ještě snažil něco vyždímat i v důchodu.
V roce 2012 se tak v nabídce objevil model 207+. Jenže o něj vůbec nebyl zájem a podílel se na existenčních problémech této automobilky, které přišel vyřešit Carlos Tavares. A začal rázně - v roce 2014, velmi rychle po svém nástupu do čela Peugeotu, ukončil produkci tohoto stroje.
7. Mazda 5
Roky prodeje: 2010 - 2015
Když se řekne Mazda, většině lidí se vybaví Wankelův rotační motor a s ním i modely RX-7 a RX-8 a samozřejmě také jeden z největších přínosů Mazdy na poli aut pro nadšence - model MX-5. Když budete chtít MPV, vybavíte si spíš Chrysler Voyager nebo Renault Espace. Nebo něco od Koncernu, cokoliv, jen ne Mazdu 5.
Tento stroj přežíval do roku 2015 se zastaralým designem s velkou tlamou na přídi, snažil se držet krok jen vlnkami na bocích. Ty byly zajímavé, ale ne dost na to, aby si pětku koupil dostatek lidí a aby Mazda vyvíjela novou generaci. V roce 2015 tento model tedy skončil úplně všude.
8. Mini Coupe/Roadster
Roky prodeje: 2011 - 2015 pro Coupe, 2012 - 2015 pro Roadster
Úspěch znovuzrozené automobilky Mini poháněl Cooper, který býval označován za jediné BMW s předním náhonem. Dnes už není jediný, ale důvod byl jinde - ve velmi dobrých jízdních vlastnostech tohoto stroje. Kola úplně v rozích karoserie a malé rozměry znamenaly velmi dobrou hbitost v zatáčkách. A když jste se snažili, i na zadní sedadla jste nacpali skutečné lidi a do zavazadelníku se taky trocha věcí vešla.
Řidičsky byly i Coupe a Roadster půvabné stroje, praktičnost jim ale chyběla. K tomu se přidal podivný vzhled střechy a ve výsledku o ně nebyl zájem. Tahle auta tak s nástupem nové generace ostatních Mini skončila, i když se neprodávala dlouho a mohla v nabídce ještě pár let vydržet. Nevydržela a nástupců se nedočkají.
9. Nisan Cube
Roky prodeje: 2009 - 2011
Třetí generace Nissanu Cube byla pro Evropu a Ameriku první. Přišla v roce 2009 a chtěla apelovat na ty, kteří si potrpí na nekonformní design. Obyčejné tu je totiž v podstatě jen to, že auto má čtyři kola a dopředu svítí bílé světlomety a vzadu jsou červené lampy. Design je v každém rohu trochu jiný a říkalo se, že když se vám tohle auto nelíbí, můžete to zkusit z jiné strany, protože Cube vážně vypadá zleva jinak než zprava.
Tohle krabicoidní auto nicméně mělo trochu moc vysokou spotřebu na to, co nabízelo, a také design se, mírně řečeno, Evropě nelíbil. Po pouhých dvou letech, v roce 2011, tedy zde tento model skončil. V USA se prodával až do roku 2015.
10. Seat Exeo
Roky prodeje: 2009 - 2013
Exeo je jedním z aut, které automobilka přestala vyrábět ne z vlastního rozhodnutí, ale proto, že ho nikdo nechtěl. Vážně, v roce 2013 byla doba, kdy Exeo bylo v oficiální nabídce českého Seatu, ale nekoupil si ho ani jediný člověk. Až pak jej automobilka zcela stáhla. K důvodům jistě patří to, že to je v podstatě recyklát Audi A4 generace B7. Jenže tu nahradila už v roce 2008 nová A4, generace B8, a Exeo tak bylo už v době svého uvedení na trh v roce 2009 v některých ohledech zastaralé.
Kdyby bylo za hubičku, nebyl by to asi takový problém, jenže ono úplně levné nebylo. Také tu nebyly šestiválce ani pohon všech kol, což zájem jistě nepodpořilo. Možná kdyby se jmenovalo Toledo a kdyby bylo založeno na A4 generace B8 a zároveň bylo levnější, a kdyby Španělé Škodu Rapid přeznačkovali na Cordobu, mohlo to všechno dopadnout trochu jinak. Teď už víme, že přeznačkovávání Seatu obecně nejde, ani o ono menší Toledo nástupce nedostane...
Bleskovky
Někdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
včeraNejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězný double Manziho, 16. Vostatek včera 15:58
- Bulegův vítězný hattrick včera 14:37
- Vítězná Herrera, 16. Ouředníčková včera 13:05
- Bulega vyhrál v Cremoně Superpole Sprint Race včera 12:06
- Suverénním vítězem Bulega před Toprakem 3.5.2025
Nejnovější články
Černý přízrak mezi luxusními superexpresy německých dálnic je k mání krásný a málo jetý za cenu lepší Škody
před 9 hodinamiNová verze nejlevnějšího MG srazila jeho cenu v zahraničí o desítky tisíc níž. Pokud dorazí k nám, bude to jedno z nejlevnějších aut na trhu
před 11 hodinamiVW chce svůj elektrický propadák „ufaceliftovat” k životu, to se zaručeně povede
včeraNejlevnější auto v Česku nakonec nekončí, dočká se znovu nového provedení. Těšit se na něj ale mohou jen někde
včeraPřirozený projev špičkového motoru je prostě nenahraditelný, moderní napodobeniny jsou jen gumové panny mezi auty
včera
Živá témata na fóru
- VZKAZY 05.04. 19:13 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 05.04. 18:41 - M.Z.
- Onboard videa 05.04. 15:24 - Truck Daškam
- OT: Už ani na bajku nemůžu yezdit.... 05.04. 14:31 - pavproch
- BMW Divize 05.04. 13:31 - pavproch
- 2 a 4 ventily - vlastnosti 05.04. 09:47 - Ondrais
- GTD + STI 05.03. 17:37 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 05.03. 16:38 - Stepan