Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tento muž vymyslel tři z nejdůležitějších aut dějin. Zemřel, vyřízli ho z fotek, zapomnělo se na něj
27.5.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Není přehnané říci, že bez jeho invence by dnešní automobilový svět vypadal úplně jinak. Přesto ho znají jen zasvěcení, smetanu za něj slízli jiní.
O počátcích automobilky Porsche se dnes vypráví legendy. S ohledem na to, jak dávné časy to jsou, bývá těžké oddělit skutečnost od fikce, zvláště když sama automobilka o některých věcech ráda mlží. O jedné takové si povíme dnes a byť zřejmě už nikdo nebude nikdy schopen jednoznačně dokázat, že skutečnost je jiná než ta oficiálně prezentovaná, sami zvažte, která možnost je pravděpodobnější.
Nesporným faktem je, že u zrodu Porsche byly finance nacistické strany. Její vůdce Adolf Hitler patřil mezi velké obdivovatele rodáka z českých Vratislavic, a tak rád svěřoval Ferdinandu Porschemu státní zakázky. Jednou z nich byl i vývoj auta, které dnes známe jako Volkswagen Brouk, tehdy prostě Volkswagenu, lidového vozu.
Právě legendární „Brouk“ nakonec umožnil slavnému konstruktérovi, aby založil automobilku nesoucí jeho příjmení, i když časová posloupnost byla opačná. Porscheho firma byla totiž registrována již v roce 1931, věnovala se ovšem hlavně poradenství pro ostatní automobilky. Přímo auta značky Porsche se začala vyrábět až v roce 1948, tedy krátce po Porscheho propuštění z francouzského vězení.
Spolupráce s Hitlerem i skutečnost, že během druhé světové války byl Porsche šéfem Volkswagenu, mu totiž zajistila pozornost spojenců. Ti jej tedy následně povolali k obnově francouzského automobilového průmyslu, stejně jako jeho syna Ferryho - jestli to měli skutečně v úmyslu, nebo to byla jen léčka, nelze říci, na každý pád Ferdinand, Ferry i otec pozdějšího šéfa Volkswagenu Anton Piëch skončili ve francouzském vězení, z nějž byli postupně za nemalý obnos vykoupeni zbytkem rodiny. Právě během tohoto „pobytu” prý vznikla v jejich hlavách myšlenka na vývoj a výrobu vlastního sporťáku, neboť na trhu neměl být žádný dost dobrý.
„Vždy jsem řídil velmi rychlá auta. Měl jsem Alfu Romeo, BMW i další. Na konci války jsem měl Volkswagen Cabriolet s přeplňovaným motorem, a to byl popud ke všemu dalšímu. Ověřil jsem si, že dostatečně výkonný malý vůz je zábavnější řídit než velký vůz, který má výkonu na rozdávání. Na základě této myšlenky vznikl prototyp prvního Porsche,“ vzpomínal později Ferry.
Zatímco tedy jeho otec je považován za otce Volkswagenu Beetle, Ferrymu je připisováno autorství Porsche 356 a jeho synovi Ferdinandu Alexandrovi alias „Butzimu“ pro změnu model 911. Něco z toho je oficiálně ražená skutečnost, něco domněnky lidí, realitou ale nejspíše není nic z toho. Třebaže nechceme nikterak popírat génia Ferdinanda Porscheho, schopnosti jeho syna Ferryho a jejich nepochybné zapojení do vývoje aut vlastní značky, faktickým autorem nejdůležitějšího Volkswagenu i prvního Porsche je někdo úplně jiný. Někdo, o kom se zmiňují jen odborné publikace.
Jmenoval se Erwin Komenda a narodil se v roce 1904 v rakouském Steyru, přičemž o dvaadvacet let později začal pracovat pro automobilku téhož názvu. Právě tam se seznámil s Ferdinandem Porsche, který zde nastoupil na post technického ředitele. Komenda sice v té chvíli přecházel k Daimleru, nicméně již o dva roky později třícípou hvězdu opustil a v roce 1931 se nechal najmout Porschem do jeho nově vznikající firmy.
Byl to loajální člověk a ve službách Porsche strávil celý zbytek života - dalších 35 let. Právě Komenda měl největší vliv na vznik Volkswagenu Brouk a je i formálně uznáván jako jeho skutečný autor. Jeho génius spočíval mimo jiné ve způsobu používání plechů, které s pomocí jejich tvarování dokázal udělat lehké a přitom pevné - jen za svou krátkou éru u Daimleru odlehčil jeho auta o stovky kilogramů.
Ony klenuté tvary jsou jeho rukopisem a nejsou vidět jen na Brouku. Komenda paradoxně nebyl zrovna fanatickým nacistou, dokonce prý odmítal Hitlera oslovovat „můj Vůdče“ a drze mu říkal „pane Hitlere”. Tehdy riskantní krok, jenže díky tomu nebyl po válce internován jako lidé z klanu Porsche a Piëchů a v roce 1947 mohl začít pracovat na dalším svém veledíle - Porsche 356 neboli vůbec prvnímu Porsche.
Komenda šel tehdy hlavně evoluční cestou, neboť firemní prvotinu založil na své předchozí kreaci - a tou je již zmiňovaný Volkswagen Brouk. Porsche přitom u modelu 356 využilo i řadu technologických komponentů z Brouka, stejně jako koncepci počítající se vším vzadu.
V roce 1952 byl tedy Komenda pověřen Ferrym, aby přišel s větším modelem, než je Porsche 356. Do roku 1957 tak vznikl model 356B, pod jehož pojetím ale už není podepsán Komenda, nýbrž Ferryho syn Butzi. A to přesto, že do firmy jako vyhozený ze studií designu (pro nedostatek talentu...) nastoupil do firmy jen o dva roky dříve. Stal se ale hned šéfem designového týmu a jeho otec si moc přál, aby to byl právě on, kdo se bude starat od design dalších modelů.
Komendova formální role ve firmě byla od té doby jen umenšována, třebaže fakticky to byl stále on, kdo táhl vývoj nových modelů. Platí to i v případě nejdůležitějšího Porsche vůbec, prvnímu modelu 911, který dodnes definuje celou automobilku. Pod jeho vzhledem je oficiálně podepsán znovu Butzi, který možná vyrukoval s prvotními skicami a siluetou, ovšem veškeré detaily za něj již musel udělat Komenda. Známy jsou i prototypy (resp. zkraje ještě modelu 901) podle Butziho představ, které mají s pozdější podobou 911 mnoho společného. Naopak níže můžete vidět Komendův prototyp 911, který snad krom těch bizarních ploutví na zádi není ani dnešním devětsetjedenáctkám příliš vzdálen.
Kdo je skutečným autorem 911, už se nejspíše nikdy nedozvíme, jednu věc ale dodat musíme - všechna auta, pod kterými je Butzi podepsán (dále ještě model 904 a Porsche 911 Targa) vznikla za Komendova života. Model 911 byl poprvé představen v roce 1963, Targa o tři roky později a právě v tom roce Komenda zemřel. Od té doby už Butzi nikdy žádné auto nenavrhl.
Že tu něco nevoní, naznačuje i způsob, jakým Porsche s Komendovým odkazem zachází. Člověk by čekal, že někomu, kdo pro firmu pracoval 35 let a stojí za třemi z nejdůležitějších aut dějin - Brouku, prvnímu Porsche a ikoně sporťáků jménem 911 - budou stavěny pomníky, realita je ale úplně jiná. Z oficiálních fotek byl Komenda dokonce záměrně odstraňován a na asi nejznámějším snímku Porsche 356 - kde stojí vedle Ferdinanda a Ferryho Porsche - z něj zůstal jen kus kabátu. Až o mnoho později ji svět poznal celou...
Znovu říkáme, že nechceme nikterak srážet výjimečnost pánů jménem Porsche, bez takového Ferdinanda by možná nevznikla ani synchronizovaná manuální převodovka, jak ji známe dnes. Faktem ale je, že bez Erwina Komendy by zřejmě nikdy nepostavil Brouk a těžko by vznikl první sporťák Porsche, kterým si automobilka vydělala na svou další existenci. Jak to bylo s 911, posuďte sami, my ale máme jasno. Auto nese Komendův rukopis, však škarohlídi dodnes říkají Porsche 911 „vytuněnej Brouk”. A třebaže Butzi měl na výslednou podobu už z titulu své funkce jistě vliv, hlavním autorem jednoduše být nemohl.
Tak či onak je nesporné, že by s Erwina Komendu měl svět pamatovat mnohem více, než si jej dnes pamatuje, byl to génius svého druhu. I proto jsme mu chtěli vzdát hold tímto článkem...








Erwin Komenda pracoval pro Porsche 35 let a je oficiálním autorem VW Brouk i Porsche 356
Jenže podle nás stvořil i 911, snad Porsche nechce tvrdit, že tyto tři vozy nedělal jeden člověk
Tohle je fotka Komendova prototypu první 911 (tehdy ještě 901)
A zde dvě verze oné slavné fotky - vlevo originál, vpravo snímek publikovaný Porsche. Komenda by si za své přispění světu aut celkově zaslolužil lepší zacházení, tuplem pak od Porsche
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včera (3)Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025Nové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc Marquez vítězem Tissot Sprintu včera 15:27
- Pole pro Gonzaleze, 7. Salač včera 14:30
- Moto3: Dva Rookies na čele včera 14:29
- Pole Position pro Quartarara v novém rekordu 1:29,324 včera 11:31
- Obava z precedentu: Majitelé v Brně se obávají včera 10:14
Nejčtenější články
Jen hrstka vyvolených z celého světa si bude moci pořídit tuhle sexy motorku s logem Lamborghini
11.4.2025Americké přístavy jsou přeplněné neprodanými novými vozy, s tisícovkami aut si nikdo neví rady
12.4.2025Mercedes potichu změnil své ikonické logo, náhrada je smutným symbolem lacinosti, která stíhá celý obor
12.4.2025Stellantis náhle a bez vysvětlení zastavil výrobu svého nadějného levného auta v Polsku, bez náhrady
12.4.2025Mercedes dal svému pilotovi Formule 1 nové auto, až do roku 2028 s ním ale nesmí jezdit
12.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva