Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tohle auto je největší Gandiniho omyl. Detaily odhalují celou jeho bizarnost
6.2.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Podepsal se po design Miury, Countache, Stratosu či Dina a pak postavil tohle. Fascinuje už na pohled a to o něm ještě nevíte vše.
Designéra Marcella Gandiniho vám snad nemusíme nijak zvlášť představovat. Je to jeden z nejuznávanějších géniů historie automobilového designu, autor nepřeberného množství uznávaných aut od obyčejných hatchbacků pro masy po ty nejvýjimečnějších supersporty pro vyvolené. Stojí za stroji jako Renault 5, Ferrari Dino, Lancia Stratos či Lamborghini Miura, Countach a Diablo. Člověk, který by stvořil kterékoli z těchto aut, by byl slavný. Ale Gandini je stvořil všechna.
Za celý svůj život se podepsal pod desítky dalších designů a téměř nešlápl vedle, i tím byl výjimečný. Také tento člověk ale měl své slabší chvíle a v ty úplně nejslabší stvořil něco, co se jeho dílu zcela vymyká - Qvale Mangusta. Bizarně se to už jmenuje a ještě bizarněji to vypadá. Je to auto tak podivné, že jsme jej zařadili mezi 10 přešlapů slovutných designérů a nad zařazením zrovna tohoto auta jsme v souvislosti s Gandiniho jménem neváhali ani vteřinu.
Označili jsme ho za směsici nenavazujících linek a součástek, které nepatří dohromady. Od pohledu to tak skutečně vypadá, jenže ty součástky dohromady svým způsobem patří. Patří do jiného auta - do Fordu Mustang SVT čtvrté generace. Právě z něj totiž pochází kromě osmiválcového motoru a převodovky také obrovská spousta detailů a asi nebudeme daleko od pravdy, když v americkém stroji budeme spatřovat i původce jména toho italského - Mangusta je jen jinak poskládané slovo Mustang s jedním „a” navíc.


Qvale Mangusta opravdu není krásné auto, kdyby ale šlo jen o to...
Tyto řádky by leckomu stačily, aby se s Mangustou jednou pro vždy „vypořádal”, zajímavého je toho na ní ale mnohem více. Mimo jiné je to opravdu vzácné auto, nevznikly ho ani tři stovky, takže když se Doug DeMuro rozhodl jednomu kusu podívat na zoubek, nemohli jsme si to nechat ujít. Věděli jsme, že je divné, ale netušili jsme, jak moc je divné. A že to vlastně není špatné auto, jak si také povíme.
Designem se znovu zaobírat nebudeme, každý si udělá vlastní názor - ten náš znáte. Na Mangustě je pozoruhodná i hromada svérázných detailů a abychom pochopili jejich podstatu, je třeba začít příběhem tohoto auta. Původně se mělo jmenovat De Tomaso Biguà, symbol někdejšího pokusu o znovuzrození italské značky De Tomaso. Jenže Alejandro de Tomaso na poslední chvíli vycouval, a tak projekt vozu zůstal „na krku” jeho spolupracovníkovi při vývoji, Bruci Qvalemu, prominentnímu americkému dealerovi automobilů. Proto se jmenuje Qvale, nikoliv De Tomaso.
Pohled na detaily dojem z designu nezlepšuje
Kdokoliv, kdo někdy seděl v Mustangu čtvrté generace, si v Mangustě bude připadat jako doma. Pochází z něj páčka blinkrů, ovladač světel, tlačítka oken, panel ovládání klimatizace, výdechy ventilace a dokonce i volant, na kterém ale není logo Mustangu, je na něm logo... Mangusty. Také spínací skříňka je od Fordu a patří k ní i klíč, který vypadá, jako že se z něj časem odlepilo logo. Realita je ale jiná - je to klíč k Fordu Mustang, kterému při výrobě Mangusty ve fabrice logo vydloubli, ale nenahradili ho jiným. Zůstala v něm prostě díra.
Z Mustangu jsou i kliky s integrovanými zámky, proč ne, u Mangusty jsou ale kliky jinak natočené, takže zámky nebylo možné použít. Putovaly ven? Nikoli, klíčové dírky jsou zaslepené nálepkami Qvale, ovšem pořád vypadají jako zámky. Klíč se ovšem ve skutečnosti strká o pár centimetrů níž, ale jen na dveřích řidiče. Na pravých dveřích nic takového není, na těch zůstala jen záslepka.
Odstranění vazby na dárce orgánů tady neproběhlo úplně hladce
Když už jsme u dveří, nelze zmínit ještě jednu pozoruhodnou věc. Všimněte si jejich zvláštnímu tvarování na dolní straně, kterým chtěl Gandini dát bočním partiím nějaký nápad. Proč ne, kvůli němu se ale okno nedá stáhnout úplně do dveří, vždycky kousek trčí ven. Abyste si ale mohli k oknu odložit loket, je dveřní výplň stavěná tak, že se na ni loket pohodlně vejde, vedle konce okna.
Mangusta je čtyřmístný roadster, ovšem na první pohled byste to nikdy neřekli. Zadní sedadla jsou totiž menší než v Porsche 911, menší než v Peugeotu 206 CC - jsou to snad nejmenší a tudíž nejvíc nepoužitelná zadní sedadla, která jsme kdy viděli. Ovšem, aspoň na ně můžete dát zavazadla, jak dopadl pokus nasoukat se na ně, se podívejte sami.
Funkce musí u italských aut nezřídka ustoupit designu
Zadní sedadla jsou tady skutečně jen na oko
Prostor na „zadních sedadlech” třeba pro tašku se nakonec může hodit, do kufru se totiž tak tak vejde střešní panel. Mangusta ovšem není targa, jak by se z operace s vrchním panelem střechy mohlo zdát, je to plnohodnotný roadster s elektricky sklápěcí střechou, částečně. Střešní panel je totiž nutné odjistit a vlastníma rukama odnést do zavazadelníku, zadní rám s oknem se pak elektricky zasune do útrob za za zadními sedadly. Nikdy jsme takový systém neviděli, ale je docela praktický - máte kupé, targu i kabriolet (možná spíš roadster...) v jednom.
To ale není jediná funkční zvláštnost, všimněte si také vnějších zpětných zrcátek. Ta jsou u aut obvykle umístěna na dveřích a otevírají se s nimi, ne tak u Mangusty. U ní jsou zrcátka součástí sloupků A a dveře se otevírají... „do nich”. Tedy skoro, limit jejich otevření končí těsně před tím, než by se dveře se zrcátky potkaly.
Řešení střechy je jedinečné...
...a vnějších zpětných zrcátek vlastně též
Přes všechny podivnosti a použité díly z Mustangu ale Mangusta působí v interiéru překvapivě luxusně a solidně a to samé platí také o jejím jízdním projevu. Na první pohled to totiž je šestnáct let staré italské auto, což zní trochu děsivé, ale v útrobách je to jednoduchý pracant jménem Ford Mustang, takže ze spolehlivosti Mangusty nejde zase tak velký strach. A vůz prý funguje velmi dobře jako grand tourer, což je na auto, které vzniklo na přelomu tisíciletí jako malosériovka, docela úctyhodné.
To na pohled bizarní auto se spoustou ještě bizarnější detailů tedy nakonec není tak marné, jak se na první pohled může zdát. Gandini jeho fotku na nočním stolečku nejspíš nemá, ale vy si Mangustu pořídit můžete. Navzdory její exotičnosti ji lze koupit zhruba za cenu hezkého Porsche 911 podobného stáří. Možná nebude tak dobrá po stránce jízdních vlastností, ale je uvolněnější a vždycky bude vzácnější. Málokdo mimo skutečné automobilové šprty vůbec tuší, co to je, takže doporučujeme vytisknout letáky s historií tohoto vozu a na srazech je rozdávat, jinak do jedenácti dopoledne přijdete o hlas neustálým vysvětlováním, neživíte-li se jako moderátor...
Kompletní galerie vybraných záběrů Qvale Mangusta
Mangusta je zajímavý vůz, v mnoha ohledech
Zdroj: Doug DeMuro@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
dnesČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
včeraSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nejnovější články
Lahůdka z dob lehkých lidových sporťáků je nedraze k mání dodnes skoro nejetá. Dostane každého, kdo o ní svého času snil
před 7 hodinamiNěmci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
před 8 hodinamiČíňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc
před 10 hodinamiŠéf Toyoty elektrickým autům dál nevěří. Odpískal plány na sportovní modely a řekl, proč nedávají smysl
před 11 hodinamiNový Jeep Compass předčasně odhalil únik. Vypadá o hodně líp než doteď, ze všeho nejdřív je venku ve verzi pro nás
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva