Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Touto upravenou liazkou odvážný muž před 32 léty prorazil Železnou oponu, i s rodinou
7.3.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Dostat se z některé ze země svázané okovy socialistického bloku na Západ bylo pro normálního člověka prakticky nemožné. Prchnout šlo lecjak, i autem.
Kreativní a zároveň destruktivní způsob útěku z Německé demokratické republiky zvolil v roce 1986 tehdy 32letý Hans Joachim Pofahl. Perspektivní muž věděl, že lezení přes Berlínskou zeď nebo utajené propašování kolem kontrolního stanoviště nebude fungovat, rozhodně ne v 80. letech, kdy už pohraničníci byli svědky mnoha podobných pokusů.
Kromě toho nechtěl utéci sám. Řada jeho předchůdců na Západ úspěšně prchla, jen ale za cenu toho, že v některé ze zemí Východního bloku nechali své nejbližší. To pro ně znamenalo dost krutý osud a něco takového Hans nechtěl připustit, utéci ke svobodě chtěl se svojí přítelkyní Martinou Leyovou a malým dítětem.
Naštěstí byl povoláním řidič nákladních vozidel a díky své práci získal přístup ke sklápěcímu nákladnímu automobilu Škoda 706 MTS vyráběnému českou automobilkou Liaz. Sklápěč s řadovým šestiválcovým dieselovým motorem o výkonu 154 kW (209 koní) nebyl příliš výkonný, ale Hans doufal, že na jeho smělý plán to bude stačit. Chtěl prorazit kontrolní stanoviště a ujet.
Do troufalého plánování v prvé řadě nezapadal fakt, že liazka nebude dost těžká. Svou cestu na Západ si totiž musela doslova a do písmene prorazit, proto Hans nechal na korbu naložil hromadu štěrku. Celkem pět tun kamení zvýšilo konečnou hmotnost automobilu na jedenáct tun. Jeden z hlavních problémů byl vyřešen, tím dalším bylo vhodné načasování.
V den útěku do auta nastoupila 26letá přítelkyně, osmiměsíční dítě a Hans, všichni se pevně připoutali. Kabinu navíc vyplnili polštáři a přikrývkami, aby změkčili očekávané nárazy. Před útěkem za oponu Němec vyztužil podlahu interiéru ocelovými pláty, aby zvýšil její pevnost a odolnost. Náklad štěrku měl sloužit také jako přirozené krytí zad proti kulkám vypálených strážci hranice.
Cílem bylo prolomit kontrolní stanoviště Charlie v centru Berlína. Hans doufal, že policisté budou méně ostražití, protože většina projíždějících diplomatů a cizinců volí pravě tento přechod. Aby nevzbudil podezření, k místu úniku jel oklikou, tam se rozjel na 50 km/h a namířil přímo k hraničnímu stanovišti. Nákladní vůz proboural první bariéry a spustil alarm.
Strážci naštěstí nezačali okamžitě střílet, místo toho spoléhali na automatické bezpečnostní bariéry, které měly zastavit i rozjetý těžký sklápěč. Celkem osudových třináct sekund dělilo rodinu od svobodného života, přesně tolik času od aktivace alarmu mělo trvat spuštění bariér.
Hans neubral a statečně držel plný plyn. Podařilo se mu projet těsně před tím, než mu tom mohly bariéry zabránit. K uprchlíkům se ani nedostaly kulky, které bezradní pohraničníci nakonec vypálili zezadu. Zastavil je náklad na korbě, a tak vyděšená rodina dojela za svým snem až do západní části Berlína. Modrý náklaďák české výroby, který převezl mladou rodinu zpoza železné opony, vyvázl s rozbitým světlometem, chybějící půlkou čelního skla a s deformovaným levým předním rohem, jak si můžete sami prohlédnout níže na dobových fotkách policie.
Pochopitelně, s odstupem času se může zdát takové riskování jen tři nebo čtyři roky před pádem Železné opony jako zbytečné, tehdy ale nikdo nemohl vědět, že k tomu opravdu dojde - leckdo dával bolševikovi rok, maximálně dva už o dekády dříve. Hans Joachim Pofahl úspěšně prchl a svobodného života si mohl užívat už o pár let dříve s celou rodinou. Bez upravené liazky by to jistě nesvedl...



Hans Joachim Pofahl se svojí ženou Martinou Leyovou v Západním Berlíně. Podařilo se jim utéct z východní části pomocí nákladní Škody 706 MTS
Checkpoint Charlie byl hraniční přechod v centru Berlína a je zachován dodnes, aby sloužil jako vzpomínka na těžké časy
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejostřejší BMW M2 historie zvládlo nejnáročnější okruh světa v působivém čase, slova o rekordu jsou ale diskutabilní
před 10 hodinamiČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pasini v Brně havaroval, Sachsenring musí vynechat včera 19:09
- Petronas Honda se dvěma novými piloty včera 14:49
- Borja Gomez tragicky zahynul 3.7.2025
- Top crash pilotů po 10 Grand Prix 3.7.2025
- BMW R 1300 RS 2025: sportovnější roadster 3.7.2025
Nejnovější články
Lada odhalila nejextrémnější Nivu všech dob, 280 turbokoní posílá na úplně odkrytá kola
před 9 hodinamiNejostřejší BMW M2 historie zvládlo nejnáročnější okruh světa v působivém čase, slova o rekordu jsou ale diskutabilní
před 10 hodinamiSliby převratných baterek s bleskovým dobíjením berte s nadhledem, reálně auta pořád používají baterie pro notebooky z roku 1985
před 11 hodinamiPrvní tunignová firma se pokusila napravit vzhled nových SUV BMW, míru její úspěšnosti posuďte sami
včeraPorsche chce po fiasku elektrického Macanu vrátit spalovacích motory i přímo jemu, je s tím ale zoufale pomalé
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.04. 20:15 - M.Z.
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB
- VZKAZY 07.03. 16:38 - řidičBOB
- BMW Divize 07.03. 12:13 - pavproch
- Onboard videa 07.02. 22:43 - řidičBOB