Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Zapomenutý homologační speciál Opelu svého času skoro nikdo nechtěl, dnes je raritou za miliony
6.5.2023 | Petr Miler
Sériový Opel s obřím, navíc aktivním zadním křídlem, který pálí zadní pneumatiky na počkání? Něco takového dnešní optikou působí skoro surreálně. Přesně takové auto ale vzniklo na začátku 90. let, dnes je téměř neexistující věcí vyvažovanou zlatem.
O Lotusu Omega jste nejspíš slyšeli, zejména pokud se zajímáte o historická supeauta. Tenhle stroj byl totiž ve své době nejrychlejším sedanem na světě, navíc si ponechával svou nenápadnost. Proto ho také měli rádi zločinci. Občas se objeví v krásném stavu na prodej a stojí snadno víc než dvě nové Octavie RS.
Co už pozornosti může unikat, je jiný, trochu méně splašený stroj, postavený na základech stejného vozu, tedy první generaci Opelu Omega. Říká si Evolution 500 a vznikl ve spolupráci s Irmscherem, dvorním úpravcem Opelů. Pětistovka v jeho názvu neznamená počet koní, to bohužel, nýbrž počet kusů, které měly být vyrobeny. Tohle auto byl totiž homologační speciál pro německý šampionát DTM.
Základem pohonného ústrojí se stal také třílitr C30SE, jenže na rozdíl od motoru v Lotusu Omega tady nepřibyl žádný objem a ani přeplňování. Motor zůstal atmosférický, byl ale na spoustě míst vylepšen, zejména se dostalo odlehčení klikové hřídeli, ojnicím a pístům. Tahle část prý zvládne 10 tisíc otáček, omezovač ale zasahuje „už” v sedmi tisících. Na zadní kola po úpravě putuje 234 koní při 6 700 otáčkách a 280 Nm, které byly k dispozici v rozsahu 3 500 až 5 500 ot/min. Maximálka také nebyla tak ohromující jako u Lotusu Omega, „Evo” zvládlo 249 km/h a stovku za 7,5 sekundy.
Karoserii se dostalo nového bodykitu s vytaženými blatníky, novým předním spoilerem a zejména velkým zadním křídlem, které se hydraulicky vysouvalo podle rychlosti auta. Opel měl na tuhle tehdy novinku patent, od té doby se ale dostaly podobné věci na spoustu dalších aut. Unikátní pro tento stroj byla také 18" desetipaprsková kola, která obouvala pneumatiky o šíři 235 mm. Pod nimi byly brzdy se čtyřpístkovými třmeny a 330mm kotouči vpředu a dvoupístky a 300mm kotouči vzadu.
Kabina toho tolik nenabídla, byla tu částečně kožená sedadla Recaro a pochopitelně spousta výbavy, ale jinak nic zvláštního. Po stránce elektroniky očekávejte tak nanejvýš rádio a ABS, trakci či prokluz kol kontroloval váš pravý kotník. Sedačky nicméně tělo dobře držely, což se hodilo, protože tohle auto bylo v zatáčkách ještě schopnější než Lotus Omega. Mimo jiné byl rozchod kol větší, 1 490 mm vpředu a 1 540 mm vzadu.
Základní cena Omegy Evolution 500 byla 89 400 marek a mohli jste si k ní přiobjednat všechno, co bylo v nabídce pro Omegu 3000, vrchol standardní nabídky. Zmiňme například vyhřívání sedaček, ostřikovače světlometů nebo automatickou převodovku. Takovou volbou by ale atraktivita tohoto auta byla spolehlivě zabita.
Zmíněná cena ale byla hodně vysoká a atraktivita Eva nebyla zase tak vysoká. Auto se tedy nedařilo v plánovaném počtu prodat a z původně zamýšlených 500 kusů vzniklo v letech 1991 - 1993 jen 320 exemplářů, ze kterých má do dnešních dnů přežívat asi polovina. Z kdysi nechtěného stroje se tak nepřekvapivě stala obrovská rarita, dnes vidíme v prodeji v Německu jeden jediný. Není ani dokonale originální, přesto stojí 75 000 Eur, tedy asi 1,76 milionu Kč. Najděte zachovalý originál a stojí miliony jako nic. Přesto to může být dobrá investice, je to dnes podstatně vzácnější stroj než známější Lotus Omega.






Omega Evolution 500 je dnes velmi vzácný stroj. Kdysi se jej nepodařilo prodat ani v zamýšlené 500kusové edici, dnes si na jakkoli funkční exemplář musíte připravit majlant. Foto: Opel
Inspirace: Auto Bild, Zdroj: Opel
Bleskovky
Nejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včeraNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
15.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 2. den včera 19:37
- Honda WN7: elektrický motocykl včera 12:45
- Testy WSBK - Jerez 1. den 16.9.2025
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
Nejčtenější články
„Průlomový” a „revoluční” druhý Model T Fordu je ve skutečnosti ještě větší nic, než se zprvu mohlo zdát
18.8.2025Korejci se pokusili dokázat, že nepotřebují logo slavné značky, aby uspěli v luxusním segmentu, ale zjevně narazili
18.8.2025Autor McLarenu F1 odhalil úplně nové auto inspirované právě jeho slavným strojem, všech pět kusů koupil jediný člověk
18.8.2025Elektrický propadák Mercedesu nikdo nechce tak moc, že na něj automobilka nabízí slevy, za jaké jinde koupíte celé auto
18.8.2025Posedlost VW nezná mezí. Firma je prý „na správné cestě”, jubileum slaví s pomocí auta, kterému zakázali vstup do USA
18.8.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva