Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
V Černobylu stále stojí auta opuštěná v roce 1986, rozpadají se na atomy
8.6.2019 | Petr Prokopec
Tragické události roku 1986 donutily lidi v Černobylu a okolí náhle vše opustit a na místě nechali prakticky vše, co jim patřilo. Auta nebyla výjimkou a stejně jako vše ostatní jsou na místě dodnes.
Na letošní rok připadá 33. výročí výbuchu jaderné elektrárny v Černobylu. Tuto smutnou událost se rozhodla v pětidílné televizní minisérii zdokumentovat stanice HBO, a jak se zdá, netrefila jen střed terče, ale rovnou ho celý rozmetala. Prakticky žádný jiný seriál se totiž nedočkal tak pozitivního přijetí, a to dokonce i v Rusku (jakkoliv vláda tvrdí, že ve skutečnosti to tak nebylo a dokonce připravuje vlastní verzi, dle které vše způsobila sabotáž agenta CIA). Do kteréhokoliv žebříčku tak nyní nahlédnete, tam drží první příčku.
Není ale nakonec překvapivé, že se pětidílné sérii dostalo takového uznání. Dramatičnost celého příběhu psal sám život a scénárista Craig Mazan uvedl, že se snažil držet reality tak moc, jak jen to bylo možné. A jakkoliv třeba postava jaderné fyzičky Ulany Khomyukové je zcela fiktivní, podle herečky Emily Watson do ní byla promítnuta obětavá a nebezpečná práce mnoha vědců, kteří se snažili situaci pochopit a vyřešit. Stejně jako ale sledujeme úsilí mnoha lidí odvrátit pomalu až biblickou katastrofu, tak jsou zobrazeny i zastírací manévry vlády.
V tomto ohledu stačí jen vzpomenout, jak o neštěstí informovala Československá televize. K výbuchu čtvrtého reaktoru elektrárny Vladimíra Iljiče Lenina totiž došlo 26. dubna 1986 v 1 hodinu a 23 minut po půlnoci (na konkrétní čas odkazuje název prvního dílu minisérie). Teprve třetí den však ČTK přijala zprávu z Moskvy, že na Ukrajině došlo k havárii. Při té ovšem měli zemřít pouze dva lidé, míra samotného neštěstí byla bagatelizována a vše uzavřela informace, že radiační situace je stabilizovaná.
O den později se již Sověti chlubí tím, kterak radiace začíná klesat. V okolí elektrárny sice ještě není v normálu, ovšem životní prostředí nemělo být nikterak zasaženo a pitná voda není znečištěna. Vyloženě lživé jsou přitom dle sovětské televize informace zahraničních zpravodajských agentur, dle nichž při neštěstí měly zemřít tisíce lidí. Místo toho rudá hvězda stále připouští jen dva mrtvé a necelých 200 zraněných, z nichž čtvrtina byla po prohlídce ihned propuštěna.
Na svátek práce, tedy 1. května 1986, média mlčí, respektive se věnují oslavám. Následujícího dne znovu zmiňují dezinformace zahraničních zpravodajských prostředků, 3. května pak daleko větší prostor dostává sjezd Komunistů v Hamburku. O den později pak Sověti sice děkují světu za nabídku humanitární pomoci, ovšem dodávají, že vše zvládnou sami. A dokládají to záběry z vrtulníku, na kterých je jasně patrné, že prakticky nic kromě čtvrtého bloku není poškozené.
To by nejspíše pro vykreslení situace, kterak se Sověti snažili největší jadernou havárii historie ututlat, stačí. Tyto informace přitom nemířily jen na území Československa, lží se dostalo i místnímu obyvatelstvu. To sice bylo evakuováno, ovšem ve spoustě případů již bylo pozdě. Navíc komunisté lidem z blízkého městečka Pripjať sdělili, že po pár dnech se opět vrátí do svých domovů. Proto se nikdo nezatěžoval nějakým zběsilým balením.
Pripjať díky tomu dnes vypadá jako město duchů, kde přes noc jako mávnutím kouzelného proutku všichni zmizeli. A co více, od té doby nikdo s ničím ani nepohnul. Ukrajina přitom na místo pořádá turistické výpravy, pročež si místo můžeme snadněji přiblížit za pomoci fotografií. Ty dokumentují nejen situaci v Černobylu a okolí jako takovou, ale soustředí se hlavně na auta, která tam byla opuštěna stejně jako všechno ostatní. Dnes se rozpadají doslova na atomy a je docela dobře možné, že než se na místo budou moci vrátit lidé, kteří tu kdysi bydleli, z dobových aut nezůstane už vůbec nic.
Závěrem dodejme, že jakkoliv Sověti dobře věděli o rozsahu problému, kvůli nedostatku elektřiny v zemi nechali elektrárnu dále v provozu. Až do roku 1988 tak kupříkladu pokračovaly práce na pátém a šestém bloku, ten druhý byl pro změnu odstaven po požáru v roce 1991, zatímco první ukončil provoz v roce 1996 a třetí byl odstaven v roce 2000. Elektrárna však díky napojení na síť stále slouží jako rozvodný uzel.














Černobyl, respektive blízký Pripjať, dnes vypadá jako město duchů. Auta všeho druhu opuštěná v roce 1986 jsou po 33 letech na stejných místech, v naprostém rozkladu
Zdroj: Auto.Mail.ru
Bleskovky
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
dnes
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
před 3 hodinami
Sbírka zesnulého milovníka italských aut fascinuje svou pestrostí, takto lakovaná Ferrari si nenechal dělat nikdo jiný na světě
před 5 hodinami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací totálně zhroutily, i když zlevnily až pod úroveň dotovaných cen
před 6 hodinami
Hledáte nejpohodlnější autosedačku pro vaše děti? Už jste ji našli, jmenuje se Thule Palm
před 7 hodinami
Honda chce vrátit do nabídky další ze svých ikon. Pro dobro nás všech doufáme, že to neudělá
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
