Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
V Německu našli první auto, které potají měřilo rychlost, starý radar byl pořád uvnitř
21.2.2019 | Petr Prokopec
Pokud máte pocit, že měření rychlosti nenápadnými auty je moderní vynález, pak vězte, že není. Ikonický minibus nalezený po letech zahálky v garáži v Hannoveru je toho nejlepším důkazem.
O tzv. stodolní nálezy v poslední době není nouze, koneckonců o jednom nadmíru zajímavém jsme psali včera. V japonské Okayamě byl nalezen jediný existující exemplář Mazdy 254i, která se před pětatřiceti lety účastnila závodu 24 hodin Le Mans. Dnes se pro změnu přesuneme do německého Hannoveru, v čase se pak budeme vracet dokonce ještě dále do minulosti. Světlo světa totiž opět spatřil Volkswagen Transporter T1 z roku 1953.
Na první pohled by možná nebylo o čem mluvit, přeci jen Volkswagen v letech 1950 až 1967 vyrobil takových vozů nespočet. K tomuto exempláři se však váže opravdu zajímavý příběh. Když před šestašedesáti roky sjel z výrobní linky, pyšnil se zeleným lakem karoserie přesně dle požadavků německé policie. Ta Transporter v tomto stavu ponechala po osm let, než se rozhodla, že „pomáhat a chránit“ bude v utajení.
V roce 1961 tedy došlo na zásadní modifikaci, která ovšem nespočívala jen v přelakování na nenápadnou světle modrou. Prim hrála instalace rychlostního radaru VRG2od společnosti Telefunken. Přístroj by snadno dokázal konkurovat i moderním technologiím, nakalibrován je totiž opravdu přesně a vykazuje odchylky maximálně 3 km/h. Transporter se tak stal první mobilním radarem v Německu.
O pouhá tři léta později se policie vozu zbavila, následní soukromí majitelé však již nepřidávali modifikace či návštěvy servisu, nýbrž pouze kilometry. Jejich celkový počet se zastavil na 65 144, za čímž nejspíše stojí fakt, že Transporter před mnoha lety zamířil do hannoverské garáže, ze které již nevyjel. Místo toho se stal jen lapačem prachu, stále modrou karoserii navíc na některých místech začala nahlodávat koroze.
Vyjma drobných „šrámů“ je ovšem technický stav vozu velmi dobrý, 1,1litrové pohonné jednotce stačila totiž jen výměna oleje a svíček, aby znovu naskočila. Je samozřejmě otázkou, jaký výkon plochému čtyřválci zůstal, původně však produkoval 25 koní. Snad ještě větším překvapením ovšem je, že funkční je i radar, který ve voze zůstal zabudován. Jeho originalitu potvrdila i jeho někdejší obsluha.
Dnes již devětaosmdesátiletý policejní náčelník Scholz uvedl, že v roce 1961 bylo měření tímto radarem natolik komplexní a zároveň neznámé, že muži zákona museli podstoupit několikatýdenní školení. V současnosti je samozřejmě již vše daleko snadnější, nicméně se nedá předpokládat, že by policie nyní byla schopna odprodeje vozu s vlastní technikou na palubě. I proto je tento nález tak výjimečný.








Dříve policejní VW Transporter T1 byl aktuálně nalezen po letech stání v jedné hannoverské garáži. Jeho autenticitu potvrdil i policejní náčelník Scholz, který jej dříve obsluhoval, ostatně původní radar je ve voze stále instalován
Posloužit můžeme i letitými záběry přímo z „akce“
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Začalo i MS MotoE včera 15:19
- Autodrom Most: Vylepšení trasy a infrastruktury včera 14:00
- Vítězství lokalmatadora Zarca 11.5.2025
- Moto2 vyhrál lídr Gonzalez, 7. Salač 11.5.2025
- Vítězem Moto3 Rueda 11.5.2025
Nejnovější články
Nissan je v „zoufalé situaci” a musí propustit skoro 20 tisíc lidí. Bývalý šéf mluví o kolapsu a úplném rozkladu spojení s Renaultem
před hodinouNezničitelný kombík Mercedesu najel už skoro 900 tisíc km s původní technikou. A dál jezdí, jako by se nechumelilo
včeraNěmecko je odsouzeno ke zkáze, lidi tam vyrábí auta nejdráž na světě, i Česko a Slovensko jsou superlevný kraj
včeraHammond a May překvapili novým soubojem jako ze starých časů Top Gearu. Zkusili, jestli je na cestování rychlejší auto, nebo letadlo
včeraDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva