V Saúdské Arábii našli desítky starých sovětských aut. Kde se tam vzala, nikdo neví

Asi si dokážete představit, že v bohatém arabském království nebyly sovětské automobily ničím obvyklým, o to překvapivější je nález desítek Volh a Moskvičů dekády po jejich zrodu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

V Saúdské Arábii našli desítky starých sovětských aut. Kde se tam vzala, nikdo neví

9.8.2020 | Petr Prokopec

V Saúdské Arábii našli desítky starých sovětských aut. Kde se tam vzala, nikdo neví

/

Foto: Auto.mail.ru

Asi si dokážete představit, že v bohatém arabském království nebyly sovětské automobily ničím obvyklým, o to překvapivější je nález desítek Volh a Moskvičů dekády po jejich zrodu.

Saúdskou Arábii má většina lidí spojenou s ropou, bohatými šejky a tedy s exkluzivními automobily. Jen málokdo by zde tedy čekal vozy lidovějších značek. Ovšem, jak ukázala třeba Supersportovní blondýna na dubajském vrakovišti, země písku a černého zlata je sice místem s abnormálním výskytem superaut, klidně se tam ale může dostat i Škoda Fabia. Přesto lze označit za překvapivé, že v Mekce, ležící na druhé straně arabského poloostrova, byly nalezeny tucty starých sovětských aut. Jak se ovšem do nedostavěné budovy a vlastně i do země dostaly, nikdo s jistotou neví.

Stav vozů není zrovna dokonalý, žádný z nich totiž již nemá pod kapotou motor. Většině pak chybí i kapoty, stejně jako mnohé další karosářské díly. Patrná je nicméně čelní maska, kterou tvoří 34 tenkých vertikálních lišt. Díky tomu je zjevné, že jde o třetí sérii z první generace GAZ-21, která byla vyráběna v letech 1962 až 1970. První totiž disponovala třemi horizontálními lamelami a emblémem s hvězdou ve středu, zatímco druhá již přepřáhla na 16 vertikálních lišt.

I třetí série přitom stejně jako předchůdci disponovala extrémně odolným zavěšením a podvozkem, jenž byl uzpůsoben stavu silnic v tehdejším Sovětském svazu. Překvapivé je, že Gorkovsky Avtomobilnij Zavod nešetřil ani na anti-korozní úpravě. Díky tomu byla Volha spojená s nemalou odolností, a právě proto byla často užívána taxikáři. To je v tuto chvíli nejpravděpodobnější důvod, proč se nakonec ocitla i v Saúdské Arábii - naznačuje to i jednotný lak nalezených aut.

Všeobecně se má za to, že auta sloužila jedné a téže společnosti, která je po letech vyřadila z provozu a 2,5litrové čtyřválcové pohonné jednotky užila v jiných vozech. Zda se však jednalo o verze s nižší či vyšší kompresí a tedy s výkonem 75 nebo 80 koní, se dnes nejspíše již nedozvíme. Nicméně zdroje blízké nálezu dodávají, že některé exempláře stojí za renovaci. Zda ale o něco takového bude mít někdo v Arábii zájem, je otázkou.

Lze už jen dodat, že ve stejné budově byly nalezené také mnohé Moskviče, stejně jako vzácná BMW 1600 a americké vozy z 50. let minulého století. Bližší data o jejich stavu či fotografie momentálně nejsou k dispozici. Nicméně pokud se jedná o zachovalejší kousky než v případě Volh, je velmi pravděpodobné, že tentokráte by se již pár zájemců o koupi a renovaci najít mohlo.


V Saúdské Arábii našli desítky starých sovětských aut. Kde se tam vzala, nikdo neví - 1 - Volha GAZ-21 2020 nalez Saudska Arabie 01V Saúdské Arábii našli desítky starých sovětských aut. Kde se tam vzala, nikdo neví - 2 - Volha GAZ-21 2020 nalez Saudska Arabie 02V Saúdské Arábii našli desítky starých sovětských aut. Kde se tam vzala, nikdo neví - 3 - Volha GAZ-21 2020 nalez Saudska Arabie 03
V Saúdské Arábii našli tucty starých Volh a Mosvičů. Mohly sloužit místní taxikářské firmě, která je po letité službě zbavila motorů a nechala zapadat prachem. Foto: Auto.mail.ru

Zdroj: Auto.mail.ru

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše