Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Američané před 51 léty zkusili vyzrát na zimu zvláštní výbavou, skončilo to fiaskem
16.11.2019 | Petr Prokopec
Zimní počasí nás brzy znovu potrápí a stejně tak trápilo motoristy před pěti dekádami. Na věčný boj s adhezí se tehdy pokusili Američané vyzrát integrovanými tekutými řetězy, dobře to ale nedopadlo.
Pod pojmem „sněhové řetězy“ máme nejspíše všichni zafixované klasické kovové řetězy, v posledních letech pak i jejich plastové alternativy. Je to velmi dobře fungující řešení v momentě, kdy zimní pneumatiky přestávají fungovat zejména na velmi zasněženém povrchu. Jejich nasazení ale není nikdy jednoduché, zvláště v mrazu a závějích. A tak se mu každý motorista snaží vyhnout, dokud je to aspoň trochu možné.
Pokud si chcete v momentě, kdy se nemůžete hnout z místa, pomoci jednodušeji, můžete sáhnout po tzv. tekutých řetězech. Pokud se vám nyní překvapením otevírají ústa, určitě nebudete sami. Tento přípravek ale skutečně existuje, byť za plnohodnotnou náhradu klasických řetězů jej považovat nelze. Už jen proto, že jeho efekt se dostaví jen na krátkou chvíli.
Samotný princip tekutých řetězu je jednoduchý - jednoduše stačí sprej nastříkat na co nejširší plochu pneumatiky, chvíli počkat a poté již můžete počítat s lepší trakcí. Jak moc, to záleží na okolnostech, v praxi ale dokáže trakci krátkodobě alespoň trochu zvýšit, což někdy může představovat hranici mezi bezmocným protáčením kol a kýženým pohybem o pár metrů vpřed. Během jízdy pak díky kontaktu s vozovkou dochází k postupnému opotřebení přípravku, až zmizí zcela. Samotná pneumatika by přitom neměla doznat úhony, stejně jako mají být dle tvrzení výrobců tyto spreje šetrné vůči životnímu prostředí.
Právě o tento přípravek se Američané rozhodli opřít v roce 1968 svůj zlepšovák, který měl jednou pro vždy udělat historii z nutnosti v zimě vystoupit a namontovat na hnanou nápravu klasické řetězy. Chevrolet pro vozy modelového roku 1969 nabídl integrované tekuté řetězy fungující přesně tak, jak vidíte na dobových propagačních snímcích.
Princip byl naprosto stejný, jako u plechovky koupené třeba u pumpy, jen byl ještě pohodlnější. Kvůli aplikaci spreje nebylo nutné vyrazit ven do mrazu, místo toho stačilo jednoduše zmáčknout tlačítko na palubní desce a hydraulika zařídila zbytek. Rázem tak bylo možné na zadních pneumatikách počítat s „vylepšenou trakcí na ledu“, jak praví dobový materiál. Jak jsme ale zmínili výše, počítat s ní lze jen na chvíli.
Automobilka však s tímto řešením nebyla příliš úspěšná, zejména kvůli horší kvalitě tehdy nabízených pneumatik, u nichž se toho již mnoho zlepšit nedalo. Dle interních dat Chevroletu tak nakonec bylo integrovanými tekutými řetězy (nabízenými pod kódem V75) vybaveno jen asi 2 600 aut. Dopřát si je přitom bylo možné u celého portfolia Chevroletu, až na kombíky a modely El Camino. Takový nezájem představoval i tehdy naprosté prodejní fiasko.
Není tedy divu, že po pouhém roce byl prodej integrovaných sněžných řetězů zastaven, přičemž od té doby s nimi žádná automobilka oficiálně nepřišla. Asi není divu - tekuté řetězy nemusí být k ničemu, ale pomohou opravdu jen v omezeném množství případů. Platit za takovou výbavu a vozit ji celý rok s sebou nevypadá vedle toho příliš efektivně, nemluvě o tom, že v opravdu těžkých chvílích vám z problémů beztak pomohou jen ony klasické řetězy.




Chevrolet již v roce 1968 začal nabízet integrované tekuté sněžné řetězy. Prodejní zázrak se však nekonal, po pouhém roce tak byl tento doplněk stažen z nabídky
Zdroj: & Stripes@Youtube
Bleskovky
Už se ví, kolik musel nizozemský miliardář zaplatit za unikání Bugatti „Mlha”, postavili ho jen pro něj
dnesFascinující, kdysi zaříznutý turbínový supersport nakonec vyjel na silnice, sám jeho autor ho dokončil a ukázal v akci
15.8.2025Hasiči ani záchranáři nechápou, jak mohl někdo z této nehody vyváznout až do té míry, že beze stopy zmizel z místa
14.8.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Opěvovaná Corvette C8 to rozbalila na německé dálnici v základní evropské verzi. Na „levnej americkej kýbl” exceluje
19.7.2025Renomovaná značka bojuje se stále tragičtější kvalitou. Letos vyhlásila už 90 svolávacích akcí, jen ta poslední ji vyjde na 12 miliard
19.7.2025Od „nadřazené technologie” k imitaci „dinosaurů”: Porsche s novým elektromobilem udělá přesně to, co roky zarytě odmítalo
19.7.2025Nula lidí. Manažer automobilky poctivě sečetl počet zákazníků, kteří si od ní chtěli koupit elektrické auto, tím vývoj skončil
20.7.2025Automobilka vietnamského nudlového miliardáře to po fiasku osobních aut zkouší s lacinou dodávkou, oholila ji až na dřeň
20.7.2025
Živá témata na fóru
- Onboard videa 08.17. 21:20 - M.Z.
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 08.17. 21:09 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 08.17. 14:32 - pavproch
- Hlavní silnice v zahraničí 08.17. 06:37 - petr_riha
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 08.16. 19:59 - Vrooom
- Rychlodotazy 08.16. 09:35 - řidičBOB
- Politický koutek 08.15. 07:19 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 08.15. 06:59 - řidičBOB