Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Ve zkrachovalé továrně ruského ZiLu dodnes stojí nová, nikdy nejetá auta
28.1.2019 | Petr Prokopec
Asi jen v Rusku je možné pomýšlet na koupi celé řady nových náklaďáků, které se ovšem už léta nevyrábějí. Přesně takové dodnes skrývá továrna zkrachovalého ZiLu v Moskvě.
Automobilka ZiL byla založena již v roce 1916, tedy ještě za carského Ruska. Původně se očekávalo, že zhruba šest tisíc dělníků začne s prací prakticky okamžitě, nicméně kvůli výstřelu Aurory vzaly plány za své. Bylo tedy třeba vyčkat dlouhých osm let, než byl vyroben vůbec první vůz. Jakkoliv se ovšem po většinu své existence těšila přízni vládnoucích papalášů, kvůli kterým dokonce vznikly na dálnicích tzv. ZiL-pruhy, do nichž plebs neměl přístup, před bankrotem jí to nakonec neochránilo.
Značka se do problémů dostala hlavně po 1. lednu 2013, kdy ruská legislativa začala požadovat plnění emisní normy Euro 4. Něco takového si ZiL již nemohl dovolit splnit, do důchodu ale automobilka možná i překvapivě příliš nepospíchala. Jakkoliv totiž výrobu většiny svých aut ukončila v roce 2012, některé vozy řady 5301 byly smontovány až o dva roky později. Pod kapotou přitom měly pohonné jednotky, které se v podstatě v Rusku již nemohly prodávat.
Člověk by čekal, že tahle auta mají dávno své majitele, nebo byla využita jako jako zdroj náhradních dílů. Jenže nic z toho se nestalo a hotová, nikdy nepoužitá auta stojí na pozemcích továrny až do dnešního dne.
Dozvídáme se o tom díky prodeji posledních devíti kusů právě modelu 5301, které byly nabídnuty na internetu. I léta po svém vzniku mají nulový nájezd a vybírat si můžete hned z několika variant. Nechybí mezi nimi klasická dodávka, náklaďák se sklápěcí korbou, jeřáb a dokonce i autobus pro 19 cestujících. Ve všech případech svou práci odvádí diesel se 130 koňmi, který povětšinou pracuje s 3 350 kily.
Veškeré vozy se po stránce cenové pohybují mezi 740 a 850 tisíci rubly (cca 256 200 až 294 300 Kč), výjimkou je onen jeřáb, za který si prodávající účtuje dva miliony rublů (692 400 Kč). Ani v jednom případě tedy nemluvíme o drastické sumě, navíc v Rusku je pořád možné skoro vše, proto jistě nebude problémem ani přihláška do silničního provozu.
My pak jen můžeme zmínit, že ZiL začal s vývojem vozu v roce 1992, kdy využil mnoha stávajících i nakoupených komponentů. Mezi ty druhé patřilo i šasí z Mercedesu T2, jenž se poprvé ukázal na montážních linkách v roce 1967. Rusové následně v letech 1994 až 1995 vyrukovali s 200 předprodukčními vozy, z nichž všechny stály na německé architektuře. Jakmile však o rok později odstartovala sériová výroba, bylo již šasí ruského původu.
Nejde přitom o jedinou zajímavost, ta další je spojena s názvem. ZiL totiž použil nesprávné označení, neboť pětka na začátku je v Rusku určena pro nákladní vozy s nosností 14 až 20 tun. Do něčeho takového má ale model 5301 daleko, pobrat totiž dokáže maximálně 3 450 kilogramů. Správně by tedy jeho název měl začínat trojkou. Nicméně homologační proces byl časově i finančně náročný, Rusové proto novinku „přihlásili“ na dokumenty větších aut.
Tato chyba nebyla již nikdy opravena, a to ani ve chvílích, kdy dorazily verze se třemi nápravami či pohonem všech kol. Ty ovšem na prodej nejsou, místo toho je možné vždy počítat jen se dvounápravovými předokolkami. Prohlédnout si je přitom můžete na původní adrese značky, tedy v Moskvě. Většina budov ale již byla srovnána se zemí, na místě totiž vzniká nový rezidenční projekt. Se ZiLem je tedy definitivně konec, oněch devět kusů je tak posledním smutným mementem.




Rusové i pět let po konci značky ZiL prodávají model 5301...
...posledních devět kusů je k mání na původní moskevské adrese značky, kde vzniká nový rezidenční komplex
ZiL-5301 byl k mání v celé řadě variací
Zdroj: Avito
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Borja Gomez tragicky zahynul včera 17:12
- Top crash pilotů po 10 Grand Prix včera 16:05
- BMW R 1300 RS 2025: sportovnější roadster včera 12:25
- Testy Moto2 a MotoGP v Brně 2.7.2025
- Zamíří Aron Canet do WSBK? 2.7.2025
Nejnovější články
Překvapivě výrazně faceliftovaná Lada Niva odhalila své ceny, i s novým vzhledem a motorem stojí pořád pakatel
před 11 hodinamiMuž si v dubnu koupil vysněnou Alfu, platí za ní splátky i pojištění. Jeho auto ale dodnes stojí u dealera a nemůže si ho ani odvézt
včeraFerrari poprvé v historii nejenže uznalo vlastní chybu a napravilo ji, dokonce dovoluje kupcům starších aut nešťastné řešení zpětně vyměnit
včeraStačilo autu léta po jeho nesmyslném zaříznutí vrátit motor V8 v nezměněné podobě, aby si ho koupilo 10 tisíc lidí během 24 hodin
včeraZákazníci a fanoušci Audi už jsou tak zoufalí, že natočili hodinový film volající po tom, aby firma zastavila svůj úpadek
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva