Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Vniite PT: futuristický sovětský taxík předpověděl budoucnost... filmu
26.3.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Když vidíte obrázky tohoto taxíku, vyjeví se vám snímky z filmu Total Recall. Tento vůz ale jako taxi budoucnosti vznikl o čtvrtstoletí dříve.
Psal se rok 1950 a sovětští specialisté v oblasti dopravy zjistili, že běžná auta nejsou vhodná pro použití coby taxi. Provozní podmínky „drožek” byl podle nich výrazně odlišné od těch, které panují u soukromých aut. Taxík potřebuje víc místa v kabině, rovnou podlahu a lepší manévrovatelnost. V roce 1962 tedy Rada ministrů SSSR vydala nařízení o konstrukci speciálního vozu taxi.
Jediný subjekt, který se přihlásil, se jmenovala VNIITE, což byla zkratka Všesvazového věděckého výzkumného institutu pro technickou estetiku. Koncept se měl jmenovat PT, tedy snad Personal Transport, a už jsme ho okrajově zmínili dříve. Firma se pustila se do vývoje konceptu a v roce 1964 ho představila Sovětskému svazu.
Nápad nebyl špatný. Řidič seděl vpředu a byl od prostoru pro čtyři pasažéry oddělen příčkou. Podlaha vozu byla zcela rovná, neběžely pod ní kardanové hřídele ani výfuky, protože motor byl umístěn vzadu napříč. I s převodovkou byl převzat z Moskviče 408, jednalo se o čtyřválcovou třináctistovku o výkonu 50 koních.
Pasažéři nastupovali vzad posuvnými dveřmi, které byly po obou stranách a otvor měl šířku 74 cm. Uvnitř bylo docela dost místa jak pro pasažéry tak pro zavazadla, popř. velký kočárek, který šlo naložit nesložený. Uspořádáním to není nepodobné londýnským taxíkům, až na ty posuvné dveře.
Technický základ byl v ocelovém prostorovém rámu, na kterém byly připevněny laminátové panely karoserie; vůz vážil 1 215 kg. Manévrovatelnost vozu v nízkých rychlostech by byla jistě velmi dobrá, protože rozvor náprav činil pouhých 1 900 mm a délka celého auta byla 4 230 mm. Motor i řidič byli vně rozvoru; na pasažéry se zde myslelo s prostorem nejvíc. Takhle krátký rozvor ale znamenal zoufale špatné jízdní vlastnosti ve vyšších rychlostech, takže ta maximální byla omezena na 100 km/h.
Vůz přesto v roce 1964 splnil jízdní a technické zkoušky v Moskvě a měl se začít vyrábět, prozatím jako předprodukční prototypy, v JeAZ, Jerevanských automobilových závodech. Jenže bylo zjištěno, že by muselo být investováno do kompletně nové výrobní linky a že odbyt by nebyl příliš velký, takže by se investice nevyplatila. Problematická také byla spolehlivost zastaralého motoru z Moskviče a jeho nízký výkon.
Vniite PT tak existuje údajně jen v jednom kuse a dnes je součástí výstavy historie sovětského automobilu Vojenského technického muzea v Moskvě. Nestal se tak ani současností, ani budoucností - podobná auta dodnes jako taxíky nejezdí, jakkoli vozy typu MPV jsou mu v některých rysech podobné.
Přesto nelze říci, že by tento stroj neovlivnil budoucnost, jak měl v úmyslu. Není těžké si při pohledu na něj vybavit něco amerického, ovšem nejezdilo to silnicích v 60tých letech, nýbrž v roce 2084. Ve slavném filmu Total Recall Paula Verhoevena z roku 1990 se objevil podobný taxík nazývaný Johnnycab. Ač jeho rysy jsou v detailech jiné, základní koncepce je totožná - vzhled skleníku, velké dveře po bocích a vše obětované maximálnímu vnitřnímu prostoru i rozhledu posádky. Nevěřili bychom tvůrcům Total Recall, pokud by nepřiznali, že ve Vniite PT nenašli inspiraci.
Ani oni podle všeho budoucnost netrefili, ale nesuďme předčasně - rok 2084 ještě musí přijít...
Taxík Vniite PT byl ošklivý, ale prakticky fungovat mohl. Nakonec zůstalo u jediného exempláře
Jeho zásadním historickým odkazem je Johnnycab, podobný taxík budoucnosti. Vznikl ale o 25 let později
Zdroje: English Russia, Hemmings
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 9 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 10 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 11 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva