Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
VW Transporter není původem Němec. Tohle auto připomíná jeho skutečný původ
8.9.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Asi nejslavnější dodávka na světě přišla na svět shodou pozoruhodných okolností. A hlavní roli nehráli Němci, proto Transporter slaví 70 už teď.
Vůbec první generace Volkswagenu Transporter se začala vyrábět v roce 1950. Jak tedy nizozemské zastoupení německé automobilky přišlo na to, že uvede oslavnou edicí připomínající sedmdesátileté výročí vozu v roce 2017? Nemohou za to časté návštěvy coffeeshopů, vůbec první návrh dnes již legendárního vozu byl narýsován 23. dubna 1947, tedy před sedmdesáti lety.
Právě pro Nizozemce je přitom toto datum významnější než třeba pro nás. Za zrodem VW Transporter jako takového totiž stojí tamní importér Ben Pon, který v roce 1946 navštívil Wolfsburg, aby tam nakoupil několik Volkswageny Beetle, které by následně prodal ve své domovině. Poté uviděl improvizovaný přepravník náhradních dílů stvořený právě z „Brouka“, který jej nadchnul pro myšlenku, že by něco takového šlo v lepší podobě i prodávat.
S prvním konkrétním návrhem se Ben Pon vytasil v dubnu 1947, přičemž dle něj měla nová dodávka zvládnout uvézt až 690 kilogramů nákladu. Volkswagen byl z dané myšlenky nadšen, kapacitu továrny ale zcela vytížil Beetle. Bylo tedy třeba vyčkat, než bude Ponův návrh realizován. Ukázalo se přitom, že „broučí“ platforma je příliš slabá a proto byl použit žebřinový rám, šlo ale jen o modifikaci původní techniky - rozvor byl už shodný jako u VW Beetlu.
První prototypy měly tragickou aerodynamiku (Cd 0,75), načež inženýři Volkswagenu zamířili do větrného tunelu technické univerzity v Braunschweigu, aby design dopilovali. Stačilo přitom pár drobných změn, mezi něž patřilo rozdělení čelního okna a zkosení do tvaru písmene „V“, a rázem původní Transporter disponoval koeficientem Cd 0,44, jímž předčil i Beetle a jeho Cd 0,48.
Tím byly víceméně veškeré problémy vyřešeny, 19. května 1949 byl proto Transporter schválen pro sériovou výrobu a 12. listopadu téhož roku vykoukl na světlo světa první produkční exemplář. Volkswagen zpočátku nabízel pouze Kombi s vyjímatelnou druhou a třetí řadou sedadel a užitkové provedení, vlivem nemalé poptávky ale postupně nabízené portfolio rozšířil na bezpočet variant, které vozu vyšlapaly cestu k tomu, čím je dnes - živoucí legendou.
Toliko ale pohled do minulosti, nyní se již vraťme do přítomnosti k oné výroční edici. Ta je k mání ve všech verzích, tedy s benzinovým i dieselovým dvoulitrem. Počítat je tedy možné se startem na 84 koních, na vrcholu pak je provedení 2,0 TDI naladěné na 204 koní. S touto variantou jsou přitom spárována 18palcová litá kola Toluca, pro zbytek nabídky jsou pak určeny lité sedmnáctky Cascavel Black.
Stran ozdobných ráfků dostala oslavná edice bohatou standardní výbavu, neboť staví na běžné úrovni Highline. Počítat tedy lze s klimatizací i audio systémem, dále pak dostanete čelní diodová světla, LEDky pro denní svícení nebo adaptivní tempomat. Kromě toho byly stejnou barvou jako zbytek karoserie lakovány nárazníky a okna se dočkala zatmavení, jež edici odlišují od běžných dodávek.
Dále tu máme kožené čalounění a komfortní sedadla, jejichž součástí jsou sklopné loketní opěrky. Za useň, již vidíte na fotkách, je ovšem třeba připlácet, nicméně třeba kůží obšitý volant již najdete opět ve standardu. Zbývá již jen dodat cenu, jenž startuje na 23 970 Eur (cca 625 500 Kč) a zmínku, že jde o nizozemskou specialitu, pochopitelně. Ale pokud byste právě po tomto voze zatoužili, Ben Pon vám jej prodá i dnes. Jeho firma je stále výhradním dovozcem Volkswagenů do Nizozemska a jeho syn nesoucí stejné jméno je stále mezi živými. S ohledem na historii této spolupráce ani není divu, Pon byl ještě dříve dokonce prvním dealerem Volkswagenů mimo Německo...









Vůbec první návrh Volkswagenu Transporter byl načrtnut nizozemským importérem Benem Ponem v roce 1947. Po sedmdesáti letech si tak tamní zákazníci VW mohou koupit oslavnou edici
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Rusové dokončili obojživelné monstrum jako z časů SSSR. Nezastaví ho prý nic, jeho motor může běžet nonstop měsíce v mrazu
včeraNový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
20.5.2025Novátorská Corvette E-Ray v evropské verzi si střihla přízemní let po Autobahnu, na 250 km/h je jako nic
20.5.2025
Nejčtenější články
Alespoň jedna automobilka říká prosté: Spalovací motory budeme nabízet tak dlouho, dokud to bude možné
23.4.2025Tři slíbené nové Volkswageny působí jako špatný vtip, nenabízí vůbec nic, co by jiní už dávno neprodávali
23.4.2025Nová generace nejprodávanějšího kombíku světa dostává na internetu těžkou nakládačku za svůj vzhled, opravdu je to tak zlé?
23.4.2025Někdejší bestseller Nissanu strádá i v bazarech jako ojetina, stejně jako novému autu mu chybí klíčový motor i pohon
23.4.2025Číňané odhalili nový vlastní motor V8 turbo pro osobní auta, tedy přesně to, s čím teď Evropané hrdě končí
24.4.2025
Živá témata na fóru
- OT - zavírám krám, uklízím 05.22. 21:50 - mafel
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.22. 16:53 - řidičBOB
- Auto bebechy (kola a nosiče) 05.22. 11:00 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 05.22. 10:34 - Vrooom
- S větrem ve vlasech.... 05.21. 14:21 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.21. 07:53 - abgx1
- Výběr navigace do auta 05.21. 05:57 - GabrielMarks
- Fiat a vše kolem nich 05.20. 12:21 - Stepan