Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Záběry ukazují, jak skončil Kaspický netvor a další nízko létající útočná monstra SSSR
31.12.2019 | Mirek Mazal
Unikátní dopravní prostředek měl být trumfem Sovětů během studené války. Nový vůdce zvolil jinou taktiku a plány na vývoj zrušil, samy ekranoplány ale z povrchu země nikdy nezmizely.
V 60. letech minulého století vůdce Sovětského svazu Nikita Sergejevič Chruščov tvrdil, že v zemi probíhá tajný vojenský projekt, který má SSSR dodat zásadní výhodu v soupeření se západem. Silácká prohlášení skrývala vývoj ekranoplánů, svérázných kombinací letadel a lodí, které dokázaly bezprecedentními rychlostmi přemisťovat spoustu munice, vojenského materiálu či vojáků, a to pro protivníka prakticky nepostřehnutelným způsobem.
Těmto strojům jsme se dříve podrobně věnovali, proto o detailech jejich fungování zopakujeme jen to nejdůležitější. Za celým nápadem stál sovětský technik Rastislav Jevgenijevič Alexejev, který byl posedlý touhou zcela změnit možnosti transportu po vodě.
Alexejev nejprve v podstatě přidělal lodím křídla. Když se tedy loď rozjela na dostatečně vysokou rychlost, její trup se zvedl těsně nad hladinu a pod vodou zůstala jen ona křídla. Plavidla tak mohla dosáhnout rychlostí až 100 km/h, což bylo do té doby kvůli velkému odporu vody nevídané. Alexejev ale časem přišel na to, že jeho vysněný stroj se vůbec nemusí „plácat ve vodě”, ale za pomoci tzv. Bernoulliho efektu se může pohybovat těsně nad ní.
Tak vznikl ekranoplán, zcela specifický stroj, který se nad hladinu uměl vznést zcela. Nutno dodat, že jej nelze zařadit mezi letadla, protože nedokáže skutečně létat vysoko nad zemí. Není to ani loď, jelikož se nepohybuje tak úplně po vodě a je vážně rychlý. Není to rovněž vznášedlo, protože se nemůže zastavit, aniž by dosedl zpátky na hladinu. Je to obludný kříženec všeho zmíněného a svého času skutečně mohl změnit rozložení sil mezi východem a západem.
První kus postavený ve velkém měřítku byl přezdíván „Kaspický netvor” a mohl se pohybovat rychlostí přes 600 km/h. Uvážíme-li, že při tom uměl převážet ohromujících 544 tun nákladu, šlo o mocný dopravní prostředek. Alexejev nemyslel v prvé řadě na armádní využití, Kreml ale podporoval vývoj, protože si byl vědom jejich potenciálu. Výhody potenciálního nesení jaderných zbraní těsně nad vodou, kde nefungují detekční systémy nepřítele, byly zřejmé. Pod hladinou hlídají sonary, ve vzduchu chytají antény, jen v meziprostoru by se dalo neviditelně přepravovat velké množství vojenského materiálu potřebného k překvapivému útoku.
Bylo to ideální zařízení pro rychlou a skrytou přepravu prakticky čehokoli. Dobrou myšlenku se ale inženýrům nikdy nepodařilo dotáhnout do konce. Možná je dobře, že specifický mix protichůdných způsobů pohybu byl extrémně složitý, proto děsivá mašina nikdy nevstoupila do sériové výroby. Množství provozních problémů prototypů převýšilo nadšení pro věc. Záchranný nástup dalších odborníků do projektu zbrzdila změna ve vedení SSSR a Leonid Iljič Brežněv už neměl podobnou touhu zatěžovat napjatý státní rozpočet riskantními koncepty sloužícími bez záruky k ovládnutí světa během studené války.
Plány vzniku taktického ekranoplánu byly postupně odloženy na neurčito. Celkově se podařilo dokončit několik různých strojů, z nichž některé alespoň krátce sloužily armádě, všechny ale nakonec upadly v zapomnění. Jejich osudy mapuje přiložená fotogalerie, téměř všechny v nějaké formě existují dodnes. Největší z odpadlíků je dokonce vidět na satelitních mapách v přístavu Kaspického moře. Tam si jej kdysi tvůrci odložili a s osamoceným monstrem dodnes nikdo nepohnul. Další kusy stihly rozličné osudy, žádný bychom ale neoznačili vyloženě za šťastný.
Fotografie mapující osudy jednotlivých verzí ekranoplánu
![Záběry ukazují, jak skončil Kaspický netvor a další nízko létající útočná monstra SSSR - 1 - ekranoplan km 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Záběry ukazují, jak skončil Kaspický netvor a další nízko létající útočná monstra SSSR - 2 - ekranoplan km 01a](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Záběry ukazují, jak skončil Kaspický netvor a další nízko létající útočná monstra SSSR - 3 - ekranoplan km 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Záběry ukazují, jak skončil Kaspický netvor a další nízko létající útočná monstra SSSR - 4 - ekranoplan km 04](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Záběry ukazují, jak skončil Kaspický netvor a další nízko létající útočná monstra SSSR - 5 - ekranoplan km 06](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Záběry ukazují, jak skončil Kaspický netvor a další nízko létající útočná monstra SSSR - 6 - ekranoplan km 07](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Záběry ukazují, jak skončil Kaspický netvor a další nízko létající útočná monstra SSSR - 7 - ekranoplan km 08](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Záběry ukazují, jak skončil Kaspický netvor a další nízko létající útočná monstra SSSR - 8 - ekranoplan km 09](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Záběry ukazují, jak skončil Kaspický netvor a další nízko létající útočná monstra SSSR - 9 - ekranoplan km 10](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Toto je největší ze všech prototypů, KM. Právě on si získal přezdívku „Kaspický netvor”
Ekranoplánů A90 Orljonok vzniklo celkem pět
Jeden je dnes vystavený v Moskvě
Dnes je z něj v podstatě hromada šrotu, vyřazený kus je vidět i ze satelitu. Uvnitř ale vypadá překvapivě zachovale
Zdroje: Mustard@Youtube, Archiv Autoforum
Bleskovky
Bugatti Chiron SS se ve sprintu až k 400 km/h postavilo Rimacu Nevera. Asi to nemělo dělat
včeraSrovnání dieselových dodávek VW, Fordu a Peugeotu ve sprintu je neobvyklé představení, tohle jsou králové levých pruhů
25.7.2024Teslu Cybertruck v přímém klání porazil 28 let starý spalovací sporťák, stačilo místo na rovině soutěžit na oválu
23.7.2024
Nejčtenější články
Fernando Alonso znamená pro Aston Martin tolik, že jen kvůli němu postavil nový model s V12 a úchvatným manuálem
27.6.2024Po „noční můře” prožité s elektromobilem se majitel raději vrátil k 12 let staré spalovací ojetině
27.6.2024Pokus Korejců o dostupný masový elektromobil je sympatický, ale marný. Sami netuší, kdy tato auta reálně zlevní
27.6.2024Nové Bentley Continental je venku. Technickými změnami zákazníkům víc bere než dává
27.6.2024Sedany se vrátí, říká designový guru GM, ve srovnání s SUV mají nepřekonatelnou výhodu
27.6.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva