Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Zemřel jeden z nejlepších konstruktérů všech dob, dělal nejrychlejší auta světa
21.1.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Historie aut nepoznala mnoho takových figur, jakým Palolo Stanzani. Však kdo jiný může říci, že během tří dekád postavil čtyři nejrychlejší auta světa?
Lamborghini tento týden k hlubokým zármutkem oznámilo, že náš svět jednou pro vždy opustil Paolo Stanzani. Je to po odchodu Paula Roscheho v poslední době už druhá velká ztráta slovutného konstruktéra, jakých dějiny poznaly jen jednotky. Rosche byl ale „pouze” motorář, Stanzani byl schopen po technické stránce vyprojektovat na autě v podstatě všechno. A že to byly nápady - tento člověk byl jednoduše geniální.
Narodil se 20. července roku 1936 a v roce 1961 ukončil studia mechaniky na univerzitě v Boloni. Svými nápady dokázal zaujmout už tehdy, a tak jej hned v roce 1963 oslovil Ferrucio Lamborghini, aby šel pracovat do jeho tehdy ještě mladé automobilky vyrábějící superporty. Stanzani se této příležitosti chopil s vervou a rychle dal vyniknout svému jedinečnému talentu pro stavbu sportovních aut.
Byl to právě on, kdo pod hlavičkou Lamborghini stvořil Miuru - revoluční supersport, který na léta dopředu stanovil, jakou cestou bude muset kdokoli na světě jít, aby mohl pomýšlet na mety nejvyšší. Nebyl v tom ale sám, u Lamborghini se náhodou sešel s jiným výjimečným géniem, designérem Marcellem Gandinim, který Miuře vtiskl její jedinečné tvary.
Bylo to právě toto auto, které postavilo Lamborghini na nohy a které z něj udělalo to, čím je dnes. Miura ale nebyla jen atraktivní a technicky vyspělá, byla i sakramentsky rychlá. Představena byla v roce 1966 a už o rok později se s maximálkou 275 km/h ve verzi P400 stala nejrychlejším autem světa.
Stanzani se rychle (během čtyř let!) propracoval na post technického ředitele firmy, po prodeji firmy Ferruciem v roce 1974 z ní ale odešel též. Pracoval na volné noze a založil si firmu Tecnostile, s Lamborghini ale i jejím prostřednictvím spolupracoval dál. Byl to na každý pád znovu on, kdo opět spolu s Gandinim vyvinul pro Lamborghini další legendu - Countach.
Ta by představena ještě v době, kdy firmu technicky vedl, později externě dohlížel na vývoj dalších derivátů. Znovu to byla pecka a pořádně rychlá - Countach LP400 se hned v roce 1974 stalo nejrychlejším autem světa s naměřenou maximálkou 288 km/h. A tento rekord mu vzal až v roce 1982... novější Countach LP500 S schopný uhánět 293 km/h.
Další zlom ve Stanzaniho kariéře přinesl až přelom 80tých a 90tých let. Tehdy se Romano Artioli motivovaný Ferruciem Lamborghini pustil do dobrodružství jménem vzkříšení Bugatti. Artioli byl maximalista a pro tuto eskapádu získal ty nejlepší techniky, designéry i testovací jezdce, kteří existovali. Stanzani s Gandinim u toho tak nemohli chybět a byli to znovu oni dva, kdo z větší části technicky i designově vyvinuli Bugatti EB110.
Tento příběh ani pro jednoho neměl šťastný konec, neboť jak Gandini, tak Stanzani (byl dokonce minoritním akcionářem tehdejšího Bugatti) se s Artiolim nepohodli a firmu opustili ještě před dokončením projektu. Gandiniho Bugatti tak vzhledově dotáhl architekt stojící za továrnou Bugatti a technicky Nicola Materazzi (otec Ferrari F40) spolu s Pavlem Rajmisem (jeden z autorů Audi Quattro).
Technické základy ale byla dávno položeny a zejména Stanzaniho supermotor - čtyřikrát přeplňovaný, šedesátiventilový dvanáctiválec o objemu 3,5 litru, který posílal svůj svých až 612 koní na všechna kola přes tři diferenciály a šestistupňový manuál umístěný neobvykle před motorem - se postaral o to, že i EB 110 ve verzi SS stanulo s 351 km/h maximální rychlosti na piedestalu produkčních aut. A i 342 km/h verze GT bylo světovým rekordem.
Neexistuje jiný technik, který by stál za zrodem čtveřice nejrychlejších aut světa v tak odlišných dobách. Génius Paola Stanzaniho je zřejmě neopakovatelný a svět tak 18. ledna 2017 přišel o člověka, kterého z lze bez okolků nazvat nenahraditelným. Pozitivem budiž, že jeho úchvatné dílo tu s námi bude žít ještě o hodně déle. Odpočívejte v pokoji, signore.

Tato fotka definuje ze Stanzaniho života skoro vše. Úplně vlevo je Romano Artioli, který mu dal poslední šanci vyniknout u Bugatti. Druhý zleva je Ferruccio Lamborghini (s červenou kravatou), který měl čuch na jeho génius a nechal jej postavit dvě z nejlepších Lamb všech dob. Na fotce je i Marcelo Gandini (úplně vpravo), bez jehož designu by Stanzaniho technika nefungovala tak jedinečně a pochopitelně i samotný Paolo Stanzani (šedá kravata)









Stanzani se svým nejslavnějším dílem, Lamborghini Miura, i po boku Marcella Gandiniho v roce 2016









Další slavné Stanzaniho Lambo - Countach








„Hranaté” vývojové prototypy Bugatti EB110 byly zcela v režii dua Stanzani-Gandini, finální design a techniku už dolaďovali jiní
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Číňané v Evropě bodují s levným velkým SUV. Lidé mu říkají Range Rover z Temu a není to urážka
včera
Porsche chtělo dostat zpackaný nový Cayenne do lepšího světla srovnáním s 918, dosáhlo ale jen maximální trapnosti
21.11.2025
Range Rover si utahuje z pokusu Číňanů napodobit jeho slavnou reklamu, při kterém tak katastrofálně selhali
20.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Místo Schleizu bude v ESR North West 200 včera 20:05
- Velká japonská naděje Taiyo Furusato včera 14:00
- WSBK 2026: O dva stabilní jezdce méně včera 10:41
- Sovička a Gennai za tým Panattoni BGR Smrz Racing včera 08:00
- Honda CB1000GT: výkonný cestovní stroj 21.11.2025
Nejčtenější články
Mercedes a BMW dál překvapují zákazníky. Co píší na cenovky svých nových aut, ohromuje i jejich fanoušky
23.10.2025
GM po půlroční odstávce výroby definitivně zařízl od počátku nesmyslný elektrický model, nikdo ho nekupoval
23.10.2025
Tahle modrá „vodička” je podle BMW spásou spalovacích aut, do tří let má zajistit jejich lepší běh i emise
23.10.2025
Ford zastavil výrobu svého klíčového elektromobilu „na neurčito”, jeho tragický příběh se po 4 letech chýlí ke konci
24.10.2025
Tohle video ze Severní smyčky Nürburgringu říká o novém BMW M5 vše. A hezká podívaná to není
24.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
