Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Zemřel neuvěřitelně talentovaný muž. Dal světu aut tolik, poslední dílo ale nedokončí
16.1.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
U nás neprávem přehlížená legenda automobilového světa zářila v tolika disciplínách, až se to nezdá možné. Jezdec a technik Dan Gurney zemřel.
Daniel Sexton Gurney, známý spíše jako Dan Gurney, se narodil v New Yorku v roce 1931, ale většinu života strávil v Kalifornii. Během své závodní kariéry zvítězil v seriálu Formule 1, Indy Car, NASCAR, Can-Am a Trans-Am. Dodnes je tak jedním z pouhých tří jezdců, kteří dokázali vyhrát jak závod F1, tak závody v Indy Car a NASCAR. Navíc mezi nimi byl tím historicky prvním a jako jediný z nich dokázal získat i celkové vítězství v Le Mans.
Ve Formuli 1 závodil v letech 1959 až 1968 a v roce 1970. Začínal jako tovární jezdec pro Ferrari a brzy se prosadil jako respektovaný pilot schopný konkurovat nejlepším závodníkům světa. Během své kariéry získal 4 vítězství a 19 stupňů vítězů. Závodil za týmy jako Ferrari, BRM, Porsche, Lotus nebo McLaren. V letech 1966 až 1969 pak vlastnil spolu s Lenem Terrym tým Eagle Mk1, se kterým dokázal v roce 1967 porazit všechny a vyhrát Velkou cenu Belgie.
Gurney se prosadil v mnoha seriálech, dokázal vítězit prakticky v jakémkoli typu závodního auta na jakémkoli typu okruhu. Poté, co vyhrál 24 hodin Le Mans, spontánně stříkal šampaňské při oslavách na stupních vítězů, což tehdy nebylo zvykem. Založil tak vítěznou tradici, která je završením každého závodu, nejen v motorsportu. „Projevila se Danova nezkrotná povaha a použil láhev jako hasicí přístroj na všechny kolem. Bylo to úlevou z toho, že se mu konečně po deseti pokusech povedlo vyhrát,“ zavzpomínala jeho manželka.
Jako majitel závodního týmu All American Racers se zapálený Američan neztratil ani na poli konstruktérů. Byl prvním, kdo na horní zadní hranu zadního křídla položil jednoduché pravoúhlé prodloužení. Toto zařízení, nazvané Gurneyho klapka, zvyšuje přítlak a pokud je dobře navržená, vyvolává pouze relativně malé zvýšení aerodynamického odporu.
Svým myšlením a dokonalostí se snažil posouvat celý motoristický sport kupředu. Dalším z mnoha odkazů je helma s integrální ochranou obličeje, kterou Gurney jako první použil v německé Grand Prix v roce 1968. Celý život věnoval závodům, ať už z pohledu řidiče, konstruktéra nebo majitele soutěžní stáje. Nabyté zkušenosti později zúročil jako ředitel firmy, která se specializuje na vývoj, konstrukci a výrobu automobilů, motorek a letadel.
Fascinovala ho technika a neměl problém přijít s převratným řešením. Dalším vynálezem s podpisem Gurneyho je motor se dvěma klikovými hřídeli, které se otáčejí proti sobě. Překvapivě výkonný motor dostal název MC4S, Moment-Cancelling Four-Stroke, tedy čtyřtaktní motor, který vyruší nežádoucí gyroskopický moment. U každého otáčejícího se setrvačníku, a kliková hřídel není nic jiného, existuje tzv. gyroskopický moment působící ve směru otáčení. Proto se u jednomotorových vrtulových letadel projevuje tendence ke stáčení ve směru rotace. Jednou z možností, jak se tohoto momentu zbavit, je dvoumotorové letadlo, kde se vrtule otáčejí v opačném směru.
To je i podstata Gurneyho vynálezu. Dvě proti sobě se otáčející klikovky tento moment ruší, což se dá využít v každém stroji používajícím motory s otáčivou hřídelí. Odolnost proti náklonům lze využít v motocyklech, v helikoptérách a samozřejmě i v autech, kde ale tato pozitivní vlastnost motoru nemá až takový význam. Složení a fungování agregátu minimalizuje i jeho vibrace a není to to jediné, co je na tomto motoru zajímavé, jak se můžete dovědět v našem podrobném článku.
Gurney plánoval vyrobit pět prototypů motoru a následně oslovit známé výrobce s možností spolupráce. Bohužel se to už nestane. Americká legenda světového motorsportu a vždy usměvavý Daniel Sexton Gurney zemřel 14. ledna 2018 na komplikace po zápalu plic. „S posledním úsměvem na jeho krásné tváři Dan odjel do neznáma…,“ uvedla rodina ve společném prohlášení. Podle životopisu vonícím po spáleném benzínu, oleji a tavících se pneumatikách soudíme, že se ikona závodních tratí věnuje svému koníčku i dále, jen ne mezi námi.
Je to u nás trochu opomíjená osobnost automobilového světa, i proto jsme jej chtěli tímto stručným ohlédnutím připomenout. Však jmenujte někoho druhého, kdo dokázal zazářit v tolika různých jezdeckých i konstruktérských disciplínách, kdo dokázal vyhrát v závodech všech špičkových okruhových sérií, vymýšlet vlastní motory i dát jméno dodnes používané aerodynamické finese. Až se nezdá být možné, že někdo takový existoval. A naopak se zdá být nemožné, že by se někdo takový ještě mohl narodit... Budete nám chybět, pane Gurney.















Motor, který procházel testovacím cyklem. Bohužel dokončení svého projektu se Gurney nedožil.
Asi každý ví, jak se oslavuje vítězství,
ale že první proslavil stříkání šampaňského D. Gurney je pro mnohé novinka
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před 2 hodinamiGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
před 7 hodinamiNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včera
Nejčtenější články
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
1.4.2025Zlobil? Šéf Seatu po kritických slovech na adresu elektromobilů a EU náhle s okamžitou platností skončil
1.4.2025Uniklý ceník příplatků Bugatti Tourbillon ukazuje, jak moc jsme všichni chudí, kupec Ferrari by neměl ani na lepší lak
1.4.2025Tohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
1.4.2025Giugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
1.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva