Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Známý fotograf ukázal, jak to dnes vypadá na dubajských vrakovištích, je to skutečně úplně jiný svět
včera | Petr Prokopec
Když u nás vyrazíte na vrakoviště, najdete tam povětšinou jen ta nejtuctovější auta - od dožívajících Felicií přes odježděné Passaty B5 až po modernější produkci po těžkých nehodách. V Dubaji objevíte často na sobě naskládaná na sebe Ferrari, Lamborghini a Porsche. Larry Chen vám přesně to ukáže.
Dubajská vrakoviště se stala legendou svého druhu. Zatímco v těch českých najdete povětšinou staré Škody a další tuctová auta, což odpovídá podobě místního autoparku, v Dubaji se jedná o sporťáky typu Ferrari či limuzíny značek Bentley a Rolls-Royce. Protože to také odpovídá podobě tamního autoparku.
Přesto obrázky tamních vrakovišť a opuštěných aut vůbec nejednou obletěly svět, neboť mnohé z těchto vozů jsou jen pár měsíců staré a zdánlivě nepoškozené. Člověk se tak rázem musí ptát, jak je něco takového možné, zejména v druhém případě je ale vysvětlení jednoduché - jde tu hlavně o přísné zákony spojené s nesplácením závazků uživatelů těchto aut.
Dubaj láká řadu mezinárodních firem, které svým zaměstnancům platí nemalé peníze. Tito lidé si pak následně pronajímají drahé domy a kupují drahá auta. Jejich životní styl je ovšem postupem času nutí utrácet víc, než vydělají. Následně tak upadnou do dluhů, které je nakonec donutí, aby co nejrychleji opustili zemi a nechali za sebou vše, co nelze odvézt.
Pokud totiž v Dubaji nesplácíte půjčku, můžete skončit ve vězení. Stejně jako ve chvíli, kdy se pokusíte třeba o podvod a zfalšujete doklad o zaplacení splátky. Mnozí proto raději svůj vůz odvezou někam do pouště a nahlásí jeho kradené, popř. jej ponechají svému osudu. Část těchto vozů nakonec skončí na vrakovištích poškozená lokálními živly, o zbytek se postarají nehody, vandalismus, příroda a další nešťastné události, které pojišťovny donutí auta preventivně odepsat jako totální škodu.
Údajné záběry těchto míst bývají přesto bývají zpochybňovány či dávány do nesprávných souvislostí, a tak se nyní na dubajská vrakoviště vydal s kamerou Larry Chen, známý americký fotograf, který aktuálně pracuje pro Hagerty. Měl mimo jiné možnost nafotit poslední řádění Kena Blocka s elektrickým Audi, stejně jako se mu před hledáček postavil herec Sung Kang ze série Rychle a zběsile se svým upraveným Datsunem. Kromě toho nechyběl na solných pláních v Bonneville, stejně jako si nenechal ujít řadu závodů. V jeho případě tedy opravdu není na místě zpochybňovat, že to, co nám ukazuje, je realita.
Na vrakovištích by obvykle neměl co dělat, o to víc ho ale zaujalo jedno z těch dubajských, neboť na něm skutečně narazil na drahá či vzácná superauta jako třeba Lotus Eletre. Ten byl představen již v roce 2022, ovšem na první dodávky došlo až loni. Protože se ale elektrické SUV vyrábí v Číně, do USA se momentálně kvůli clům nevyváží. Kousek, který se pak dostal na vrakoviště, na první pohled vypadal jako zcela nový. Podle všeho u něj ale měl selhat vzduchový podvozek, stejně jako některé interní komponenty, načež majitel již nechtěl řešit opravu. Nouze ale není ani o jiné zajímavé vozy - americké muscle cary jsou tady skoro tuctovka, spatřit můžeme řadu Ferrari, Porsche, Lamborghini, Bentley, Rolls-Royců... Skoro cokoli si zamanete.
Chen k tomu dodává, že dubajská vrakoviště už nejsou takovým „divokým západem“ jako dřív, kdy jste často u vjezdu do areálu narazili pouze na hlídače, kterým vám nebyl schopen poskytnout jedinou relevantní informaci. Dnes je vše dokonale organizováno, mnohde tak narazíte na haly, kdy v jedné se skrývají třeba motory, v druhé komponenty z interiéru a ve třetí podvozkové části. Odvoz ze země však zůstává i nadále problematický, proto na něj dál moc nedochází a ceny jsou lákavě nízké. Udržovat takový supersport v provozu v Dubaji tedy může být levnější, než by vás napadlo - pokud se spokojíte s použitými díly.



Dubaj je notoricky bohaté místo a tamní vrakoviště vypadají podle toho. Pohádky o nich moc nepřehánějí, jak můžete vidět na záběrech níže. Ilustrační foto: Google Earth
Zdroj: Hagerty@Youtube
Bleskovky
Nejsilnější Ferrari dneška s 1 000 koní vyzvalo na souboj dva upravené německé kompakty. Dostalo „čočku”, na kterou v Itálii nejsou zvyklí
včeraRýsuje se nový šéf Volkswagenu, který by mohl firmu zachránit. Teď dokonce jezdí s tímto starším VW, ač je to miliardář
30.5.2025Nadšenec koupil od starší dámy 15 let neježděný Golf v naprosto nechutném stavu, byl plný plísně. Podívejte se, co se z něj vyklubalo
28.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Michael Dunlop zůstává neporaženým včera 18:15
- První závod side vyhrála dvojice Ryan Crowe/Callum Crowe včera 16:15
- TT 2025 začala trumfem Daveyho Todda včera 14:47
- KTM je zpět nebo je to jeho labutí píseň? včera 08:15
- Luca Marini zůstává v nemocnici, kdo pojede místo něho? 31.5.2025
Nejnovější články
Mnoha autopůjčovnám hrozí kvůli elektromobilům krach, varují Britové, i pro automobilky by to byla rána
včeraMini SUV od Dacie pro ty, kterým přijde i Duster moc drahý, jako ojeté boduje. Hlavně diesely si znamenitě drží hodnotu
včeraŠkoda si po 30 letech splnila sen. Auto české značky ve srovnávacím testu jasně porazilo její někdejší vzor, drahé Volvo
včeraVýroba aut v Evropě čelí riziku téměř okamžitého zastavení, varují Němci, tak moc jsme se vydali na milost Číně
včeraBarva auta má dlouhodobě pozoruhodně dramatický vliv na zachování ceny. A váš hrdina je dost možná velké nemehlo
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva