Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Elektromobily emitují skoro tolik pevných částic jako konvenční auta
10.11.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Většina pevných částic nepochází z motoru, ale z otěru pneumatik na silnici či brzd. Elektromobily jsou na tom tedy srovnatelně s běžnými auty.
Emise automobilů se kromě démonizovaného oxidu uhličitého skládají rovněž z dalších plynů a také z pevných částic, které nejsou okem postřehnutelné, ale usazují se v plicích a mohou napáchat značné škody, zejména hovoříme-li o částicích PM10 a PM2,5. Moderní dieselové motory mají ve výfukových systémech nainstalované filtry, které tyto částice zachycují a které ale také mohou být zdrojem problémů.
Není to tak dávno, co se na světě objevila zpráva o tom, že některé benzínové motory produkují podobné pevné částice, protože tyto částice v motoru vznikají z vysokého tlaku při spalovacím procesu, nikoliv tím, že se spaluje nafta místo benzínu. Další informace ukazují, že též elektromobily produkují těchto pevných částic srovnatelné množství.
Tyto částice totiž nevznikají jen v motoru, ale i jiným způsobem, mechanickým - třením pneumatik o asfalt, brzdových destiček o kotouče apod. Moderní vozy těchto pevných částic z výfuku vypustí tak málo, že 80 až 100 % jich vznikne právě jinou, mechanickou cestou, které se ani elektromobily pochopitelně nevyhnou. V městském provozu, kde se více brzdí a zatáčí, těchto pevných částic samozřejmě vzniká více.
Elektromobily své brzdy používají méně, neboť umí částečně brzdit i přímo elektromotory, čímž vůz také trochu dobíjí baterie. Zároveň však elektroauta bývají těžší než konvenční auta, takže opotřebení pneumatik je větší. Konkrétní čísla vypadají tak, že Nissan Leaf otěrem pneumatik a brzdových destiček vyprodukuje 99 % emisí pevných částic z množství, které vytvoří Volkswagen Golf. Toyota Prius Plug-In Hybrid emituje při stejném srovnání 91 % pevných částic.
V minulosti, kdy dieselové motory ještě neměly filtry pevných částic, byla situace pochopitelně zcela odlišná. Jak ukazuje graf níže, na počátku 90. let, kdy ještě na světě žádné euronormy nebyly, produkovaly dieselové motory stonásobné množství pevných částic oproti dnešnímu stavu, kdy jsou vybaveny kromě katalyzátorů také již zmíněnými filtry pevných částic. Tehdy bylo množství pevných částic vzniklé otěrem zanedbatelné, dnes je to spíše naopak.
Bez ohledu na tento faktor další z proklamovaných „ekovýhod” elektromobilů padá. Aby ještě nějaké zbyly...

Takto se vyvíjely emise pevných částic vzniklých v motoru osobního auta podle euronorem
Nissan Leaf vyprodukuje otěrem pneumatik a brzd skoro tolik pevných částic, co VW Golf
Zdroj: Transport & Mobility Leuven
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Garáž vydala poklad v podobě sotva jetého prvního elektromobilu Škody. Dnes zapomenutý propadák nevznikl ani ve 20 kusech
před 2 hodinamiVěříte Mercedesu byť jen slovo, když říká, že se jeho tragicky přijatá novinka prodává jako housky na krámě?
včeraFord upravil své levné velké SUV pro Čínu, aby ho nabídl po celém světě. Jeho skutečný původ skrývá
včeraProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
včeraNová specialita Porsche vypadá jako stvořená pro Česko, dvouocasý lev ho nezdobí zdaleka jen tady
včera