Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Jedno z nejrychlejších aut planety se postavilo 370koňové motorce, převálcovala ho při jízdě po zadním
28.7.2025 | Petr Prokopec
Je to brutální silniční střela spojující výkon téměř 1 300 koní výkonu s podobnou hmotností v kilogramech. Mezi auty je těžké jí najít rovného, vedle upraveného Suzuki Hayabusa hraje druhé housle.
Koenigsegg Jesko patří mezi nejvýkonnější a nejrychlejší vozy planety. Švédská stíhačka osazená přeplňovaným pětilitrovým osmiválcem na zadní kola posílá nejméně 1 298 koní, to při spalování „obyčejného“ benzinu. Pokud však její majitel do nádrže natankuje biopalivo E85, může počítat dokonce s 1 622 kobylami. To vše při hmotnosti 1 390 kg, což je údaj, který počítá s veškerými náplněmi a řidičem. Jesko se tak může chlubit opravu působivým poměrem výkonu a hmotnosti.
Přes tohle všechno ale tento hypersport skončil v nejnovějším srovnání britského Carwow v cíli jako druhý. Na startovní čáru se totiž vedle něj postavilo Suzuki Hayabusa. Nikoli však standardní provedení, u kterého 1,34litrový řadový čtyřválec zásobuje zadní kolo 190 koňmi. Motorka totiž prošla poměrně zásadní tuningovou úpravou u britské společnosti TTS Performance, která motor osadila kompresorem Rotrex, mezichladičem stlačeného vzduchu a dalšími „drobnostmi”. Výkon tak vzrostl na 370 koní, na něž připadá 335 kg hmotnosti - na motorku hodně, obecně ale muší váha.
SuperBusa, jak zní název upravené motory, tak disponuje 1 104 koňmi na tunu. Vedle toho Jesko rázem působí jako chudý příbuzný, neboť při spalování benzinu disponuje „pouze“ 934 k/t. Na druhou stranu však má k dispozici dvě poháněná kola, a tedy víc trakce. To se jasně prokázalo hlavně při startu, kdy jezdec na motorce musel udělat v podstatě vše naprosto správně, aby byl v cíli první. A opakovaně během akcelerace i ve vysokých rychlostech jel jen po zadním kole.
Jednostopý stroj nakonec s časem 9,8 sekundy ten dvoustopý o desetinu překonal. Pokud by nicméně povrch byl hladký jako na závodních drahách, Koenigsegg by nejspíše nestačilo ani zmíněných 1 622 koní. TTS totiž loni na trati Santa Pod Raceway zajelo čtvrtmíli za pouhých 8,35 sekundy. Letos se navíc SuperBusa začala nabízet dokonce se 400 kobylami. Zda se ale takový výkon vůbec povede úspěšně přenést na silnici, Britové zatím nedemonstrovali - evidentně se už oněch 370 koní pohybuje na hranici jakkoli (natož pak rozumně) použitelného.



Koenigsegg Jesko je dělo mezi děly a zvládá zrychlit z 0 na 400 km/h za 18,82 sekundy, vedle upraveného Suzuki Hayabusa přesto hraje druhé housle. Foto: Koenigsegg
Zdroj: Carwow@Youtube
Bleskovky
Max Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
před 8 hodinamiHromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- PP v Suzuce získal Johann Zarco 11:09
- Honda se zbavuje Chantry: rozchod je kompletní, i za cenu ztráty sponzora včera 14:31
- Qualifying 8h Suzuka: Honda před BMW včera 11:29
- Iannone končí po sezóně v týmu Go Eleven včera 10:03
- Suzuka 8h - první kvalifikace včera 08:38
Nejnovější články
Honda poznává následky sázky na downsizing, místo nezdolných jednotek v ruce má hromadnou žalobu za poruchové motory na krku
před 3 hodinamiBentley vám teď do auta na přání instaluje i zlaté výdechy ventilace nebo tvíd, ve výsledku tím ale ukazuje jen tragičnost doby
před 4 hodinamiPorsche urychlilo návrat spalovacího nástupce Macanu, chybná sázka na elektřinu ho ale bude ještě hodně bolet
před 6 hodinamiMax Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
před 7 hodinamiUSA kompletně ruší regulace postavené kolem emisí CO2. Nejen pro svět aut je to dramatická změna
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva