BMW M-DCT dvouspojková převodovka v detailech

SMG, automatizované manuální převodovce, pomalu zvoní hrana. Po letech účinkování v různých modelech BMW uvolňuje své místo modernější dvouspojkové M-DCT.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Ostatní

BMW M-DCT dvouspojková převodovka v detailech

20.6.2008 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek

BMW M-DCT dvouspojková převodovka v detailech

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

SMG, automatizované manuální převodovce, pomalu zvoní hrana. Po letech účinkování v různých modelech BMW uvolňuje své místo modernější dvouspojkové M-DCT.

Vývoj SMG (Sequential M Gearbox), což vlastně je normální manuální převodovka s elektrohydraulickým ovládáním změny převodů, dosáhl svého vrcholu její 3. generací, kterou můžete nalézt například v poslední M5/6. Ale život jde dál a přišla doba dvouspojkových převodovek. První byla stará známá DSG od Volkswagenu, která ale byla schopna přenášet jen omezené výkony. Dlouho byla také jedinou převodovkou tohotodruhu, ale postupně se přidali i ostatní - Ford společně s Volvem, nedávno Porsche se svou PDK a nyní uvádí svého zástupce BMW.

Cílem BMW při vývoji M-DCT (M double-clutch transmission) ale byly od začátku jasné. Převodovka měla primárně přijít do M modelů a musela tedy být připravena na přenos velkých výkonů při vysokých vstupních otáčkách. Proto je celkem logické, že si svou premiéru odbývá v BMW M3 cabrio, kde je spojena s vysokootáčkovým V8 o výkonu 420 koní.

Převodovka má sedm blízko sebe poskládaných rychlostí a je vybavena systémem Drivelogic s pěti programy řazení pro atomatický, D mód a dokonce šesti pro manuální mód S. Stejně jako ostatní dvouspojkové převodovky, i M-DCT se snaží předvídat a mít připraven další stupeň tak, aby se samotná změna převodů omezila na pouhé přepnutí spojek. BMW navíc tvrdí, že změna předpřipraveného stupně je tak rychlá, že dokáže reagovat i na extrémní změny jízdní situace. To by mělo zabránit situacím, se kterými se lze setakt u konkurenční DSG, která při rychlých přechodech mezi akcelerací a bržděním občas reaguje zmateně.

Samozřejmostí jsou takové věci, jako meziplyny při podřazování, systém Launch control, který zajišťuje maximální zrychlení při rozjezdu z místa, možnost automatické či manuální volby převodových stupňů a ovládání pákou na středovém tunelu nebo pádly pod volantem. Bonbonkem navíc je řada osmi LED diod na horním okraji otáčkoměru, které v manuální módu postupným rozsvěcením indikují přicházející okamžik, kdy bude mutno přeřadit.

Nechme se překvapit, jak se bude popis plný superlativů shodovat se skutečností.


BMW M-DCT dvouspojková převodovka v detailech - 1 - BMW M dvouspojkova prevodovka 02BMW M-DCT dvouspojková převodovka v detailech - 2 - BMW M dvouspojkova prevodovka 03BMW M-DCT dvouspojková převodovka v detailech - 3 - BMW M dvouspojkova prevodovka 04BMW M-DCT dvouspojková převodovka v detailech - 4 - BMW M dvouspojkova prevodovka 05BMW M-DCT dvouspojková převodovka v detailech - 5 - BMW M dvouspojkova prevodovka 06BMW M-DCT dvouspojková převodovka v detailech - 6 - BMW M dvouspojkova prevodovka 07BMW M-DCT dvouspojková převodovka v detailech - 7 - BMW M dvouspojkova prevodovka 08BMW M-DCT dvouspojková převodovka v detailech - 8 - BMW M dvouspojkova prevodovka 09BMW M-DCT dvouspojková převodovka v detailech - 9 - BMW M dvouspojkova prevodovka 10

Mirek Brokeš

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.