Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Absurdní bublina hodnoty akcií automobilek vyrábějících elektromobily splaskává, miliardy denně mizí před očima
26.1.2024 | Petr Prokopec
Ještě před pár měsíci se investoři při pohledu na každou firmu sázející na elektrický pohon naprosto nesmyslně rozplývali. Aktuálně zjišťují, že většinou zákazníků nechtěné zboží tlačené politiky není zase takové terno.
Minulý rok prodala Tesla 1,81 milionu nových aut. To rozhodně není malé množství, za takovým Mercedesem jakožto nejstarším výrobcem aut na světě nyní americká automobilka zaostává pouze o necelých 700 tisíc vozů. Její historie přitom není ani dvacetiletá, navíc se na danou metu zvládla vyšplhat jen s pomocí elektromobilů. Rozhodně jí tedy lze zatleskat. Vskutku to ale znamená, že jde o nejhodnotnější automobilku, jak naznačuje vývoj na akciových trzích? To si opravdu nemyslíme, koneckonců třeba taková Toyota má na kontě pětkrát více registrací. A to nikoli v jednom kalendářním období, nýbrž opakovaně.
Na přemrštěné hodnoty akcií, jenž neodpovídají realitě, poukazujeme již delší dobu. A soustavně u toho dodáváme, že jde o bublinu, kterou nelze nafukovat věčně. Její splasknutí jistě nebude náhlé, zjevně na něj ale již začíná docházet, jak shrnuje agentura Bloomberg. Akcie Tesly jsou totiž momentálně nejníž od poloviny loňského roku listopadu. Mimo jiné za tím stojí fakt, že americká automobilka byla poslední kvartál loňského roku překonána čínskou značkou BYD a nedostála obratovým ani ziskovým očekáváním. Od nejlepších loňských chvil přišla asi o třetinu své hodnoty a investoři tak potenciálně odepsali přes 100 miliard dolarů (přes 4,6 bilionu korun) svých investic.
Nejde nicméně jen o Teslu, s podobnými problémy se potýká i Polestar. Švédská značka totiž loni dodala jen 54 tisíc aut, čímž i za svým vlastním skromným cílem zaostala o 6 000 vozů. V reakci na to analytici švédské banky SEB prakticky vymazaly veškerou její hodnotu. Vůbec nejníž v historii pak klesly i akcie Lucidu, jenž loni prodal jen zhruba 8 400 aut. To je přitom polovina původního plánu, v důsledku čehož tato značka na každém kuse prodělala majlant. Ten ale šel hlavně z kapes investorů.
Stále ještě nekončíme, v reakci na nemastné neslané loňské výsledky se totiž na akciových trzích propadá také Rivian. Čínské Nio se pak v Americe obchoduje za nejnižší částky od června 2020, přičemž o poznání lépe na tom nejsou ani značky Xpeng a Leapmotor. Henrik Fisker se pak rozhodl opustit strategii přímých prodejů a oslovuje jednoho možného dealera za druhým, neboť v prosinci prodal méně než polovinu v daném měsíci vyrobených kusů elektrického SUV Ocean.
Nikola je za poslední rok o 77 procent dole, během uplynulých dvanácti měsíců totiž firma dodala jen 42 náklaďáků. V důsledku toho se její akcie prodávají za desetkrát nižší hodnotu než při jejich úpisu v roce 2020. Větší hodnotu tak má i vietnamský VinFast, jakkoliv v jeho případě lze mluvit o šílené horské dráze. Ještě před pěti měsíci totiž tržní kapitalizace firmy činila neskutečných 190 miliard dolarů (4,36 bil. Kč). Nyní jsme ale na pouhých 15 mld. USD (344 mld. Kč). Tohle bude ještě jízda.



Již ve chvíli, kdy VinFast loni dosáhl obrovské tržní kapitalizace, jsme naznačovali, že něco takového nebude mít dlouhé trvání. Ale to je neobvyklý případ. Foto: VinFast
Dolů jsou prakticky všichni, i relativně etablovaný Rivian, který na prodeji elektromobilů dál jen prodělává. Foto: Rivian
Zdroj: Bloomberg
Bleskovky
Přelomový Jaguar nachytali při testech, jak si hraje ne něco, čím není, bude to jen další hřebíček do jeho rakve
dnesUnikla podoba nástupce Audi TT a R8 v jednom, je to ještě o hodně větší tragédie, než jsme doufali
včeraZapomeňte na Škodu Octavia RS Combi, nejlepší rychlé auto na prázdninové výlety je teď tohle
31.8.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Majitel elektromobilu od nové automobilky pravidelně zažívá noční můry, ze spirály selhání auta i servisu nedokáže uniknout
před 6 hodinamiDalší tradiční evropský dodavatel automobilek skončil a odevzdává se Číňanům. „Už se tady nedá nic vydělat,” říká šéf
před 7 hodinamiBMW dál nesází vše na jednu kartu, do tří let začne svá auta osazovat neobvyklým typem pohonu
před 9 hodinamiRusové ukázali nový všudychod jako z dob SSSR. Stroj zvaný Hvězda nezastaví nic, ujede až 1 000 km v kuse klidně i bažinami
před 10 hodinamiKombíky Volva končí bez nástupce, tento je další v řadě. Z klasických aut značky zbývá jen poslední mohykán
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva