S VW i Škodou to zůstává nahnuté, na svém největším trhu padají o 40 a 68 procent

Klíčové značky koncernu Volkswagen letos trápí enormní propady popularity a výjimkou není ani země, kde nelze vše svádět na zádrhele v dodavatelských řetězcích. VW i se Škodou dál táhnou dolů prodeje aut v celé Číně.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

S VW i Škodou to zůstává nahnuté, na svém největším trhu padají o 40 a 68 procent

22.10.2021 | Petr Miler

S VW i Škodou to zůstává nahnuté, na svém největším trhu padají o 40 a 68 procent

/

Foto: Volkswagen

Klíčové značky koncernu Volkswagen letos trápí enormní propady popularity a výjimkou není ani země, kde nelze vše svádět na zádrhele v dodavatelských řetězcích. VW i se Škodou dál táhnou dolů prodeje aut v celé Číně.

Nad nebývalými propady prodejů Volkswagenu a Škody v Číně jsme se letos pozastavovali již několikrát. Ve větší míře jsme tak učili na přelomu druhého a třetího kvartálu, kdy nejprve Škoda přiznala, že situace je opravdu zlá a později se ukázalo, že pozice Volkswagenu též rychle slábne. Spekulovali jsme tehdy o možných důvodech souvisejících s odfláknutou pasivní bezpečností některých čínských modelů VW. Mluvčí německé automobilky nám k tomu tehdy řekl, že situace je daná nedostatkem čipů a brzy bude: „Alles in Ordnung,” tedy vše v pořádku. Situace se prý měla zlepšit už v druhé polovině roku.

Dnes už bezpečně víme, že nic takového se nestalo a situace se spíše dále zhoršuje. V Číně ale pořád není tak kritická - tamní výrobci, mezi které se díky lokálním joint-venture řadí i VW se Škodou, nemají s nedostatkem dílů takový problém jako ti evropští. Za velkou zdí se tak v září podle dat tamní asociace CAAM prodalo 2,067 milionu vozů, což je o 19,6 % méně než loni. To je pochopitelně výrazný propad, je ale třeba se ptát, kdo je jeho strůjcem a kdo jeho obětí. V tomto případě to bohužel pro koncern VW nevypadá tak, že by padal s trhem, ale spíše táhne celý trh dolů.

VW totiž v září prodal 176 757 vozů, což je pravda více než okolo 110 tisíc prodaných aut v červnu a červenci, pořád je to ale o masivních 115 tisíc a 40 procent aut méně než loni. Uvážíme-li, že celý meziroční propad čínského trhu nominálně představuje pár set tisíc aut, má na něm VW coby tamní největší značka lví podíl. A jeho „dcery” mu moc nepomáhají.

Škoda spadla na pouhých 6 600 prodaných aut, to je pokles dokonce o 68 %, Audi je jen s 28 742 prodanými auty dole o víc jak 60 %. A opravdu to není tak, že by všechno padalo s jedné příčiny - nízkonákladová Jetta, kterou VW stoprocentně nebude prioritizovat při výrobních nesnázích, zaznamenala 17 888 prodeji meziroční růst o skoro 20 % a má za sebou dokonce nejlepší prodejní měsíc od počátku své existence.

V Číně tak rozhodně není „Alles in Ordnung” a ve stínu všeho, co jsme od VW slyšeli a co vidíme na základě hrubých dat, už nevíme, čemu máme věřit. Příčiny budou zřejmě komplexní a Němci si z nich vybírají jen ty, které staví celou mizérii do alespoň trochu lepšího světla. Jedna věc je ale jistá - Škoda v Číně rozhodně nedojíždí na nedostatek dílů a s pouhými 34 400 prodanými vozy za 9 letošních měsíců bude mít co dělat, aby vyrovnala výsledek z vůbec prvního celého roku, kdy v Číně působila. To na kalendáři svítila číslice 2008 a Škoda si připsala 60 340 prodejů. V roce 2018 jich bylo 352 000, letos zatím není ani na desetině tohoto čísla...


S VW i Škodou to zůstává nahnuté, na svém největším trhu padají o 40 a 68 procent - 1 - VW Tiguan X cena prodej 2021 04S VW i Škodou to zůstává nahnuté, na svém největším trhu padají o 40 a 68 procent - 2 - VW Tiguan X cena prodej 2021 06S VW i Škodou to zůstává nahnuté, na svém největším trhu padají o 40 a 68 procent - 3 - VW Tiguan X cena prodej 2021 07S VW i Škodou to zůstává nahnuté, na svém největším trhu padají o 40 a 68 procent - 4 - VW Tiguan X cena prodej 2021 13S VW i Škodou to zůstává nahnuté, na svém největším trhu padají o 40 a 68 procent - 5 - VW Tiguan X cena prodej 2021 14S VW i Škodou to zůstává nahnuté, na svém největším trhu padají o 40 a 68 procent - 6 - VW Tiguan X cena prodej 2021 15
VW se v Číně daří tak málo jako dlouho ne, pár modelů ale na zákazníky funguje. Třeba Tiguan (zde ve verzi X) i nyní meziročně prodejně roste, s ním i menší SUV Tharu. Naprostá většina typů ale zachází na úbytě. Foto: Volkswagen

Zdroj dat: CAAM

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše