AM-RB 001: silniční stroj Astonu a Red Bullu se rýsuje, prý nenajde rovného

Britská automobilka a stáj F1 odstartovaly spolupráci, která nám přinese dvoumístný hypersport, který svět dosud nepoznal. Dorazit má již v roce 2018.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

AM-RB 001: silniční stroj Astonu a Red Bullu se rýsuje, prý nenajde rovného

21.3.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

AM-RB 001: silniční stroj Astonu a Red Bullu se rýsuje, prý nenajde rovného

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Britská automobilka a stáj F1 odstartovaly spolupráci, která nám přinese dvoumístný hypersport, který svět dosud nepoznal. Dorazit má již v roce 2018.

První závod letošní Formule 1 máme za sebou. Pokud jste australskou Grand Prix sami sledovali, pak víte, že nudná nebyla. O pozornost se postarala nejen hrozivě vypadající havárie Fernanda Alonsa, ale i přetahovaná mezi jezdci Ferrari a Mercedesu. Z té nakonec vítězně vyšla třícípá hvězda, poměrně překvapivě ovšem zlaté vavříny nezískal vítěz nového formátu kvalifikace Lewis Hamilton, nýbrž jeho stájový kolega Nico Rosberg. My se ovšem nechceme ani tak věnovat samotnému závodu, jakožto spíše některým jeho dozvukům.

Jak jste si asi povšimli, jistá změna se odehrála u týmu Red Bull. Monoposty této stáje totiž již nezdobí logo Infiniti, ale Astonu Martin. O spolupráci této automobilky a „rudých býků“ se ve velkém mluvilo již loni, nicméně posléze veškeré řeči utichly. Místo toho se naopak na přetřes dostala možná kooperace Britů a stáje Force India. Ani ta ovšem nedošla naplnění, místo toho se Aston Martin vrátil zpět k Red Bullu. Důvodů je hned několik.

„Jsme opravdu skvělou značkou. Přitahujeme pozornost spousty lidí a spousta lidí s námi mluví. Ale u nás je vše věcí autenticity. Co vypadá jako kůže, je kůže. Co vypadá jako dřevo, je dřevo. Co vypadá jako karbon, je karbon. A co zní jako motor V12, je motor V12. To je, co u Astonu dostanete,“ říká k tématu šéf britské značky Andy Palmer. A dodává, že automobilku „nikdy nezajímalo jen o jednoduché nalepení samolepek na bok monopostu“ - chtěla více, chtěla: „Nalepit na auto ony nálepky a říci, že jde o více než marketingový podvod,” uvedl doslova Palmer.

V případě kontraktu s Force India ale šlo právě jen o nálepky, v případě Red Bullu máme očekávat mnohem více. Ve hře je totiž hlavně supersport, na němž pracují obě zúčastněné strany. Britové by navíc mohli profitovat z převzetí hybridních technologií, zatímco pro „rudé býky“ je hlavním želízkem vazba na Mercedes. Red Bull byl totiž loni třícípou hvězdou odmítnut, nyní by se však celé soukolí mohlo dát do pohybu.

Šéf týmu F1 Christian Horner v této souvislosti podotkl, že „náš kontrakt skončí na konci tohoto roku. A možnosti jsou poněkud omezené. Bohužel Aston nám nemůže nabídnout motor, který bychom mohli použít v F1. V12 by přitom byl skvělý. Naše řeči o motorech se vedou stranou této dohody, ale očividně jde o ideální situaci, abychom mohli najít někoho, s kým můžeme pracovat v harmonii a souladu.“

Jelikož přitom Horner dále uvedl, že Honda je mimo hru, jsou Mercedes a Ferrari pro britskou značku jedinými volbami. Tedy za předpokladu, že Red Bull nehodlá dále setrvat u Renaultu. Zda ale nakonec ke spolupráci s Daimlerem dojde, to je prozatím sporné. Dané téma tedy opustíme a vydáme se k onomu hypersportu, na němž již pracuje jak designér značky Marek Reichmann, tak věhlasný konstruktér Adrian Newey.

Podle spekulací má vzniknout zhruba 99 exemplářů, za jejichž výrobu bude zodpovědná zakázková divize Q. Ačkoliv přitom exkluzivní novinka s prozatímním označením AM-RB 001 má dorazit až někdy v roce 2018, prvním klientům - majitelům okruhového modelu Vulcan - mají být první designové návrhy odhaleny již zakrátko. Reichmann přitom naznačuje, že se dočkáme zcela nového pojetí stylizace.

„Poznáte, že je to Aston Martin,“ říká šéfdesignér značky. „Zvláštním jej ovšem dělá to, že vzhled je diktován funkcí - aerodynamikou. Adrian a já jsme přitom našli společnou řeč. On si je jist tím, jak jednoduchý a přímočarý ten vůz musí být, já chápu, tak důležitá je aerodynamika pro veškeré schopnosti vozu. Vytvořili jsme proto něco, čehož vzhled ovlivňuje proudění vzduchu. Concord je typickým takovým příkladem.“

Palmer pak k novému dvoumístnému hypersportu dodává, že vůz bude mít motor uložený uprostřed a dorazí s hybridním systémem ve stylu KERSu. Elektřina má přitom hlavně napomoci jízdní dynamice. V případě podvozku pak Aston Martin použije dvojité lichoběžníky, zatímco základním stavebním materiálem v rámci konstrukce i karoserie budou kvůli maximálnímu snížení hmotnosti uhlíková vlákna.

Podle lidí, kteří na projektu pracují, se má jednat o představitele zcela nové generace hyperaut. V rámci akcelerace, maximální rychlosti i výkonu na okruhu tak má být lepší než jakýkoli jiný silniční vůz, který byl kdy vyroben. A s ohledem na kapacitu, která na něm pracuje a chce pod ním být podepsána, tomu není složité věřit. Newey platí za génia a AM-RB 001 se má stát jeho automobilovým mementem na tomto světě - něčím, čím je McLaren F1 pro Gordona Murraye.

Více bychom se měli dozvědět v příštích měsících, nicméně jedno je jisté již nyní. Spolupráce Astonu Martin a Red Bullu neskončí jen tímto prvním projektem, jehož cena naroste na několik desítek milionů korun. Následovat má totiž méně výjimečný sporťák, který by měl stát zhruba osm až devět milionů korun.


AM-RB 001: silniční stroj Astonu a Red Bullu se rýsuje, prý nenajde rovného - 1 - Aston Martin a Red Bull AM-RB 001 prvni render 01
Aston a Red Bull již poslaly do světa první náčrt chystaného supersportu

AM-RB 001: silniční stroj Astonu a Red Bullu se rýsuje, prý nenajde rovného - 2 - Aston Martin a Red Bull AM-RB 001 prvni render 02
Takhle by pak vůz měl vypadat dle vize kolegů z Autocaru

Zdroj: Autocar

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.