Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Američané ukázali interiér aut budoucnosti, s elegancí spojuje značná rizika
13.1.2021 | Petr Prokopec
Žádná šílená vize, ale realistický pohled na podobu interiérů příští generace aut se skrývá v novince firmy GHSP. Ta se zasloužila o velmi elegantní pojetí kabiny, soustředění veškerého ovládání včetně převodovky do jediného ovladače je ale riskantní.
V posledních letech prochází automobilový průmysl neskutečnými změnami. Stále více se o slovo hlásí alternativní pohony a autonomní technologie, v případě některých oprav pak vozy dokonce již ani nemusí do servisů. Místo toho automobilka dá věci do pořádku přes internet. A klidně jim tímto způsobem může i zvýšit výkon či třeba snížit spotřebu. Možnosti jsou nyní zkrátka nekonečné, přičemž pochopitelně došlo i na interiéry. Ty už nepoužívají plejádu tlačítek, výrobci ve velkém přesedlali hlavně na dotykové displeje.
Právě tento trend nicméně řada expertů začíná kritizovat. Soustředění stále většího množství funkcí na jedinou obrazovku totiž sice vede k interiéru designově čistému natolik, že by klidně mohl být vaším druhým domovem, zároveň však prodlužuje dobu, po kterou se plně nesoustředíte na samotné řízení. Jakkoliv tedy aktivní i pasivní bezpečnost moderních aut oproti vozům z minulého století narostla obrovskou měrou, lidé stále bourají. A mnohdy i více než kdy dříve, což je dáno právě tím, že sledují něco jiného než vozovku.
Ve výsledku je tedy otázkou, jak se dívat na novinku společnosti GHSP. Tato americká firma, která automobilkám dodává mechanické a elektromechanické systémy již od roku 1924, totiž aktuálně představila svou vizi kokpitu budoucnosti. Jeho středobodem je otočný ovladač, skrze který máte přístup k veškerým funkcím vozu. A co více, za jeho pomoci rovněž řadíte. Kabina se tedy může obejít bez dalších rušivých prvků, načež působí opravdu elegantním dojmem. Otázkou je však ona bezpečnost.
Ovladač totiž počítá s horní a spodní částí, která v případě nenastartovaného vozu zůstává skryta ve středovém tunelu. S její pomocí ovládáte multimediální systém, přičemž pomocí tlaku na prstenec svou volbu potvrdíte. Horní část je pak určena k ovládání převodovky. Mimo to tu pak máme ještě svrchní plochu, která je osazena čtečkou otisku prstů. Jakmile tedy ovladač zmáčknete, vůz vás detekuje a na základě toho upraví veškeré nastavení od sedadel či zrcátek až třeba po volbu radiostanice.
Firma GHSP se pochopitelně snažila učinit bezpečnosti zadost, proto mají spodní i horní část ovladače odlišnou texturu. Kromě toho si řidič může nastavit i jejich citlivost a odezvu. Problémem však je to, že v mnoha případech ovládá funkce, jejichž ikonky jsou usazeny hluboko pod vrcholkem palubní desky. I kdybychom zde tedy měli nejdokonalejší haptickou odezvu historie, stále to znamená, že si buď musíte veškeré ikonky a jejich rozmístění zapamatovat, či se na ně při své volbě musíte soustředit.
Ať tak či onak, vaše pozornost věnovaná řízení v té chvíli klesne. Navíc i přes onu odlišnou texturu je zde opravdu velký prostor pro chybovost. Stačí si ostatně uvědomit, že lidé často mají problém s pouhými dvěma pedály a mnohdy namísto brzdy sešlápnou plyn místo brzy. Přitom, pokud vlastně nic jiného než automatickou převodovku nepoznali, mohou používat pro každý pedál odlišnou nohu. Nicméně přesto k takovým nehodám dochází, a to poměrně často.
V případě duálního kruhového ovladače tak hrozí, že lidé budou chtít nastavit třeba klimatizaci či rádio, ovšem místo toho změní jízdní režim. A ještě větší prostor k chybovosti pak vznikne ve chvíli, kdy by pomocí ovladače měli volit jednotlivé rychlostní stupně. Jakkoliv tedy vše vypadá opravdu krystalicky čistě, dokud bude ve vozech volant a pedály, jeví se takové řešení docela nebezpečně.




GHSP představilo koncept interiéru budoucnosti. Kabina přitom vypadá opravdu neskutečně čistě a elegantně, nicméně na druhou stranu soustředění veškerých funkcí do jednoho místa není kvůli bezpečnosti dobrý nápad. Foto: GHSP
Zdroj: GHSP
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Borja Gomez tragicky zahynul včera 17:12
- Top crash pilotů po 10 Grand Prix včera 16:05
- BMW R 1300 RS 2025: sportovnější roadster včera 12:25
- Testy Moto2 a MotoGP v Brně 2.7.2025
- Zamíří Aron Canet do WSBK? 2.7.2025
Nejnovější články
Sliby převratných baterek s bleskovým dobíjením berte s nadhledem, reálně auta pořád používají baterie pro notebooky z roku 1985
před 2 hodinamiPrvní tunignová firma se pokusila napravit vzhled nových SUV BMW, míru její úspěšnosti posuďte sami
před 3 hodinamiPorsche chce po fiasku elektrického Macanu vrátit spalovacích motory i přímo jemu, je s tím ale zoufale pomalé
před 5 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 6 hodinamiNová Mitsubishi pro Evropu budou zjevně už jen předělané Renaulty, na tomhle to ale skoro není poznat
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva