Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Apple si patentoval revoluční osvětlení interiérů aut, dokáže, co žádné před ním
10.3.2021 | Petr Prokopec
Snahy Applu inovovat automobilismus jsou zjevně reálné a zasahují i oblasti, v nichž byste možná ani neřekli, že v nich jde něco vymyslet. Tou další je osvětlení interiérů.
O vlastním automobilu společnosti Apple se mluví již řadu let. Project Titan, jak byl celá nápad interně nazýván, nicméně zamířil k ledu. Je však otázkou, zda tomu tak skutečně bylo, či zda náhodou nedošlo na obnovení vývoje. Firma s nakousnutým jablkem ve znaku je totiž v rámci automobilového světa stále činnější, jak dokládá nově vyvinutý systém osvětlení interiérů. Apple si jej již nechal patentovat, stejně jako v posledních měsících jedná s mnoha zavedenými výrobci o případné spolupráci.
My si nejprve posvítíme na ono osvětlení, jež dosud funguje docela primitivně. Můžete jej rozsvítit či zapnout, u některých aut můžete změnit jeho barvu a veškerá jeho automatizace spočívá v tom, že při úvodním otevření dveří došlo k automatickému rozsvícení žárovek či diod a po zavření k jeho zhasnutí. Pokud jste ovšem následně potřebovali něco ve tmě najít, bylo již třeba stisknout příslušné tlačítko nebo vypínač, kdy vrcholem evoluce je dotykové LED-osvětlení používané třeba v Audi. I taková věc se ovšem díky Applu má stát překonanou, neboť vše budou mít na starosti senzory a kamery detekující pohyby lidí na palubě.
Co přesně to znamená? Představte si kupříkladu, že se spolujezdec nebo třeba řidič autonomního vozu budoucnosti rozhodne přečíst si časopis či knihu. Kamery v té chvíli zaznamenají jeho pohyb a jednoduše automaticky spustí čtecí lampičky. Stejně jako může naopak dojít k utlumení jasu, pokud systém zjistí, že posádka usnula a má tudíž zavřené oči. Série světelných záblesků pak pro změnu může být využita i k buzení dotyčné osoby či osob, jakmile se vůz přiblíží ke svému cíli.
Využití může být daleko širší, neboť systém by měl zvládnout i zachytit předmět, který vám či komukoliv jinému ve voze vypadne z rukou. Následně pak je osvětleno jak místo, na které dopadl, tak může světlo korespondovat i s vaším pohybem. Nedochází nicméně k rušení ostatních, zejména pak řidiče. Mimo to pak bude možné ovládat celý systém i skrze hlasové ovládání Siri, stejně jako by měl zvládat rozlišovat mezi lidmi a zvířaty, na jejichž pohyb bude reagovat odlišně.
Kdy a zda vůbec se nová technologie objeví v produkčních vozech, není v tuto chvíli jisté. Nicméně v prosinci loňského roku se hojně mluvilo o tom, že Apple by v roce 2024 měl představit onen vlastní vůz. Firma kvůli tomu i najala inženýra Porsche specializujícího se na podvozky. Zároveň také zahájila jednání s Hyundai, které by mělo výrobu vozu na starosti. Stejně tak se ovšem Apple s nabídkou obrátil rovněž na Nissan.
Momentálně se však zdá, že námluvy s ani jednou z automobilek neklaply. Hyundai prý má obavy, že pokud se stanou pouhou montovnou Applu, poškodí to jejich reputaci. Na podobném bodu pak zamrzají i hovory s Japonci. Nic u toho ale pochopitelně neznamená, že vůz Applu nikdy nedorazí - je zřejmě jen otázkou času, než automobilka někoho pro spolupráci získá.








Vrcholem evoluce osvětlení aut je v současné době ambientní osvětlení s proměnlivými barvami, které nabízí třeba i Škody. Foto: Škoda Auto
Apple chce zajít mnohem dál a automatizovaným osvětlením interiéru nabídnout mnohem víc. Grafika: United States Patent and Trademark Office
Zdroj: Patently Apple
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
včeraVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
včeraAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
včeraPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
včeraStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva