Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ariel Aero-P Atom má aerodynamický přítlak, i když nejede. Jak to dělá?
14.9.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Pokud jsou na autě správně nastavené prvky, s rostoucí rychlostí roste i jeho přítlak. Ariel ale nespoléhá na rychlost, pomáhá si i jinak.
Aerodynamika je po léta jednou z klíčových oblastí celého automobilového průmyslu. S nízkým odporem vzduchu se totiž pojí řada předností - vůz ke svému pohonu potřebuje menší výkon než modely s odporem vyšším, což může ve výsledku znamenat vyšší maximální rychlost při stejném výkonu nebo nižší spotřebu při jízdě určitou vyšší rychlostí. Proto automobilky o co nejnižší odpor vzduchu soutěží a některé dosahují až pozoruhodných výsledků.
O přínosech dobré aerodynamiky by vám své řekl i zakladatel automobilky Lotus Colin Chapman, který ji prosazoval stejně jako nízkou hmotnost. Proč zde ale zmiňujeme již dávno známá fakta, která nejednou probírali? Především kvůli novince automobilky Ariel. Ta nyní odhalila koncept zvaný Aero-P Atom, který byl vyvinut ve spolupráci se společnostmi TotalSim a Delta Motorsport. Jeho hlavním úkolem je minimalizace odporu vzduchu a zároveň maximalizace přítlaku, který by měl být k dispozici již ve chvílích, kdy vůz ještě stojí.
Aby bylo těchto vcelku protichůdných vlastností dosaženo, dostal Aero-P (celým názvem Aerodynamic Efficiency Requirements & Optimisation Project) aktivní i pasivní aerodynamiké prvky. Zároveň má vůz zlepšit efektivitu chlazení motoru jak v případě klasických spalovacích jednotek, tak i těch elektrifikovaných. Z toho je víceméně jasné, jakým směrem se Ariel dívá do budoucnosti.
Hybridizaci ale ponechme stranou, místo toho se podívejme na ono navyšování přítlaku bez nutnosti zvyšování koeficientu cx. Dosaženo jej bylo bez implementace křídel, neboť ty by odpor zvýšily o 15 procent. Místo toho Aero-P používá dvou vysokorychlostních větráků, které jsou usazeny pod vozem a v kombinaci s gumovou „sukénkou“, která funguje jako jakési boční těsnění a vytvářejí podtlak nikoli nepodobně jako právě jedno u Chapmanových děl.
Máme tu tedy řešení podobné foukaným difuzorům, kdy větráky jsou napájeny samostatnou baterií. Ovládat je můžete manuálně či automaticky, přičemž ve druhém zmíněném režimu běží pouze ve chvílích, kdy je to třeba. Tedy kupříkladu při prudkém brzdění, akceleraci nebo zatáčení. Ariel dodává, že vůz je v ten moment vlivem práce větráků viditelně přisátý k zemi.
„Směřujeme k bodu, kdy trakce a následně akcelerace, zvláště z místa, je limitována mechanickou přilnavostí. To se snažíme překonat novými způsoby,“ dodává ke konceptu šéf automobilky Simon Saunders. „Jedním z našich cílů byla minimalizace či odstranění potřeby spoilerů, přestože jsme chtěli mít přítlak již ve chvíli, kdy vůz stojí.“
Inspirací pro Aero-P se přitom kromě Chapmana staly monoposty Chaparral 2J Indy Car Jima Hilla z roku 1970 a Brabham BT46B F1 „Fan Car“ z roku 1978, jenž navrhl Gordon Murray. „Vývojový prototyp Atomu již dostal přezdívku The Vacuum Cleaner (vysavač - pozn. red.) a já doufám, že bude pokračovat v tradici těchto skvělých vozů,“ dodává Saunders.
My pak jen můžeme zmínit, že ke slavnostnímu odhalení nového konceptu dojde dnes na akci Low Carbon Vehicle Show, jež se koná v Millbrooku. Do výroby ovšem Aero-P nezamíří, místo toho má jen ovlivnit budoucí modely Atomu. A to nikoliv jen po stránce aerodynamické, vliv bude mít také na příchod již zmiňovaného hybridního ústrojí.




Ariel Aero-P Atom využívá dvou větráků k přisátí podvozku k zemi



Obdobné řešení používal Brabham BT46B v F1...




...a Chaparral 2J v Indy. Oba vozy zakázali, protože byly příliš dobré
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
včera
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
včera
Levné americké Ferrari poráží skutečné Ferrari takovým způsobem a o tolik levněji, že musí lákat i kupce italských skvostů
23.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Honda GL1800 Gold Wing Tour: dárek k padesátinám včera 08:00
- Návrat po 78 dnech 23.12.2025
- Největší talent superbiků 23.12.2025
- Triumph Tracker 400: ze světa flat-tracku 22.12.2025
- Ostrá reakce Tardozziho 22.12.2025
Nejčtenější články
Ani Porsche si s elektrickým Cayenne nechce moc špinit ruce, radši se chlubí předchůdcem s dnes nemyslitelnou technikou
25.11.2025
Korejci zkouší ohromit Evropany neobvyklou novinkou, půjde po krku těm nejlepším Audi, BMW a Mercedesům
25.11.2025
Revoluční světla Oraclu mohou radikálně změnit povahu aut, jako první je dostaly Toyoty
26.11.2025
Lamborghini udělalo další krok zpět, svůj nový čtyřlitrový osmiválec bude prodávat i po roce 2035
26.11.2025
Chystaná Škoda Octavia Combi od Dacie byla nachytána při testech, na současném trhu to může být převratné auto
26.11.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
