Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Aspoň Mazda neztrácí rozum. Investice do elektromobilů seřízla o 77 miliard, radši chystá nový spalovací motor
19.3.2025 | Petr Prokopec
Je neuvěřitelné, kolik automobilek má dnes před očima, jak jejich dosavadní investice do elektromobilů odjíždí do kanálu, přesto je nenapadne nic lepšího než investovat do toho samého ještě víc. Mazda rozum neztrácí a jde přesně opačným směrem.
Elektromobilita možná jednou skutečně bude standardem automobilové branže, zatím ale zůstává v této pozici už déle než 100 let. A nikde není psáno, že v ní dalších 100 nemůže zůstat. Aby totiž došlo na přesvědčení mas, musí dojít na několik „velkých třesků“ krátce po sobě - od vynálezu dramaticky jiných baterek přes zásadní posílení výroby elektřiny až po kompletní přepracování veškeré infrastruktury. Do té doby zůstává elektrický pohon dalece nekonkurenceschopný vedle toho spalovacího, navíc je podstatně dražší. Jak reálné je, že se tohle všechno změní během pár let?
Je to utopie, kterou jen podtrhuje fakt, že se k elektrickému pohonu otáčí zády stále víc lidí. Přesto některé automobilky, snad nejabsurdněji Audi, trvají na naplnění svých někdejších, už tehdy absurdních vizí, ač některé moc dobře ví, že to může způsobit jejich kolaps. Naštěstí ne všechny ale uvažují takto. Mezi rozumněji působící výrobce patří Mazda, která ostatně po celou svou existenci plave spíš proti proudu. Dokládá to nejen Wankelem, ale třeba i atmosférickými motory, které nabízí i tam, kde víceméně všichni ostatní přepřáhli na turbem dopované jednotky.
Aktuálně představila svou novou Lean Asset Strategy, tedy strategii, která se víc točí okolo spalovacích motorů než kolem elektromobility. V případě plánovaných investic do elektrického pohonu dokonce tak došlo na jejich seškrtání, a tak místo původních 2 bilionů jenů míří jeho směrem jen 1,5 bilionu jenů, tedy asi o 77 miliard Kč víc. To je pravý opak toho, co dělá zmíněné Audi. Mazda k tomu uvádí, že takový krok byl možný hlavně díky partnerství s čínským Changanem a dalšími japonskými společnostmi Toyota, Denso a BluE Nexus.
Kromě toho se značka rozhodla, že bude elektrické a spalovací modely vyrábět na stejné lince, místo aby pro první zmíněné postavila zcela novou továrnu. To samo o sobě snížilo potřebné investice o 85 procent. Navíc Mazda chystá vlastní elektrickou platformu, jejíž hlavní devizou je flexibilita, pročež bude schopna podepírat jakýkoli typ vozu a pojme jakýkoli typ baterií. Ty pro ni bude vyrábět Panasonic, tedy další partner. Díky tomu se pro změnu povedlo Mazdě snížit investice do nich o 40 procent, zatímco čas potřebný k vývoji byl zredukován o půlku.
První elektromobil stojící na nové platformě má dorazit v roce 2027, ke stejnému datu se ovšem váže také příchod nové generace Mazdy CX-5 osazené hybridní verzí nového 2,5litrového čtyřválcového motoru SkyActiv-Z. Tento motor má mít dle automobilky velmi blízko k ideální spalovací jednotce, pročež nepřekvapí jeho vysoká efektivita. Plnit by proto měl veškeré budoucí emisní normy včetně Euro 7. Dle Japonců by běžný motor v takové chvíli produkoval o 30 procent nižší výkon, SkyActiv-Z však není s žádnými ztrátami spojen.
Benefity nové jednotky jsou natolik výrazné, že po jejím příchodu se má počet agregátů nabízených Mazdou snížit o 50 procent. Zároveň budou veškeré nové technologie aplikovány na šestiválcové motory, s jejichž zachováním Japonci rovněž počítají. A co víc, veškeré znalosti z posledních let se mají odrazit také na vývoji zmiňovaných Wankelů. I když však má dorazit i dvourotorová verze, ta stále má sloužit jen jako generátor energie pro elektrifikované vozy. Naděje, že se tak dočkáme nástupce modelů RX-7 a RX-8, se tak i navzdory založení nového týmu stále snižuje, ale to už bychom asi chtěli moc...







Japonci od začátku naznačovali, že jen v elektromobilitě budoucnost nevidí. Nyní vše stvrdili novými plány pro nejbližší léta, ve kterých figuruje hlavně jednotka SkyActiv-Z, která má přinést mj. nižší emise při nezměněném výkonu. Foto: Mazda
Zdroj: Mazda
Bleskovky
Muž zkusil se svým Mercedesem zdolat slavné Španělské schody v Římě, dojel překvapivě daleko
včeraMarnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
17.6.2025Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
16.6.2025
Nejnovější články
Supersport za 75 milionů je pro majitele taková katastrofa, že chce po ujetí 441 km auto vrátit za plnou cenu
před 7 hodinamiZ obézní obludy, jakou je nové BMW M5, zvládnou udělat něco ještě horšího asi jen u tohoto úpravce
před 8 hodinamiStudie ukazuje, jak moc vzrostly ceny aut v Evropě za posledních pět let, extrémní zdražení není jen dojem
před 10 hodinamiHonda vzala továrnu, kde vyráběla supersportovní NSX, a začala tam dělat tohle, vážně
před 11 hodinamiDalší Ferrari je pro jeho kupce finanční pohromou, navzdory inflaci nominálně přichází o víc jak 3 miliony za pár let
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva