Ať se nám to líbí nebo ne, prodeje nových aut v Rusku jsou zpátky na předválečné úrovni

A o efektivitě sankcí uvalených na Rusko to pochopitelně vyvolává debaty. Kdo komu více ublížil, nikdy nepůjde jednoznačně říci, ruský automobilový trh ale nastolenými omezeními zdevastován očividně nebyl.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Ať se nám to líbí nebo ne, prodeje nových aut v Rusku jsou zpátky na předválečné úrovni

31.8.2023 | Petr Prokopec

Ať se nám to líbí nebo ne, prodeje nových aut v Rusku jsou zpátky na předválečné úrovni

/

Foto: Moskvič

A o efektivitě sankcí uvalených na Rusko to pochopitelně vyvolává debaty. Kdo komu více ublížil, nikdy nepůjde jednoznačně říci, ruský automobilový trh ale nastolenými omezeními zdevastován očividně nebyl.

O válce na Ukrajině se zmiňujeme poměrně často, nemalý dopad totiž má i na automobilový svět. Ten změnila jak sama válka, tak sankce uvalené na Rusko kvůli ní. Jaký na něj mají dopad? To je komplexní otázka, na kterou nelze dát odpověď pár větami nebo jedním článkem, pokud se ale 500 dnů od začátku invaze podíváme čistě na ruský trh s auty, pak se opravdu nezdá, že by země padala ke dnu.

I když totiž Rusko opustilo velké množství evropských, amerických, japonských či korejských automobilek, znát je to primárně na jejich prodejích (taková Škoda by mohla vyprávět), Rusové o nová auta nouzi nemají. Místa pro nás známějších značek zaujali především Číňané, ke kterým se přidaly i íránské či staronové ruské značky. A Rusové tato auta kupují, ne že ne. I když se ruskému trhu předpovídal kolaps, ten očividně nenastal.

Naopak jsme za letošní srpen svědky návratu prodejních čísel na úroveň před loňskou invazí. I když osmý měsíc roku ještě neskončil, již nyní je jisté, že prodáno bude přes 100 tisíc nových aut. Během prvního týdne tohoto měsíce došlo na 28 900 registrací nových vozů, ve druhém se jednalo o zhruba 23 100 prodaných aut, ve třetím o 22 400 a mezi 21. a 27. srpnem bylo prodáno dalších 23 821 aut. Prozatímní součet se tak ustálil na přibližně 98 400 vozech, přičemž dealeři před sebou v tu chvíli neděli měli ještě čtyři pracovní dny.

Aktuální odhady Avtostatu hovoří o tom, že se za celý srpen v Rusku prodá 107 tisíc nových aut, tedy jen o 10 tisíc méně než v srpnu 2021. Nelze se tak divit tomu, že se znovu rozproudily debaty o tom, koho ve skutečnosti sankce proti Rusku oslabily. Minimálně Rusové kupující nová auta to očividně nejsou. A automobilky dále působící v této zemi také ne.

Pochopitelně, automobilový trh není vše, už po řadu dekád je ale výmluvným lakmusovým papírkem naznačujícím kondici různých ekonomik. Pokud by Rusko šlo ke dnu, automobilový trh prostě vzkvétat nebude, nové auto je vždy drahá a dočasně zbytná věc. A v Rusku se jich kupují znovu statisíce, jsme docela zvědavi, jaké místo v pořadí evropských trhů s auty země za srpen zaujme.


Ať se nám to líbí nebo ne, prodeje nových aut v Rusku jsou zpátky na předválečné úrovni - 1 - Moskvic 6 2023 prvni foto 01Ať se nám to líbí nebo ne, prodeje nových aut v Rusku jsou zpátky na předválečné úrovni - 2 - Moskvic 6 2023 prvni foto 02Ať se nám to líbí nebo ne, prodeje nových aut v Rusku jsou zpátky na předválečné úrovni - 3 - Moskvic 6 2023 prvni foto 03
Do konce srpna zbývá už jen pár hodin, přesto je jisté, že nových aut se v zemi prodává stále více. Aktuální výsledek přitom za stejným měsícem roku 2021 zřejmě bude zaostávat jen o deset tisíc registrací. Nový Moskvič 6 zatím k výsledkům nepřispívá, i to se ale brzy změní. Foto: Moskvič

Zdroj: Avtostat

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše