Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi odhalilo základy nové A8. I s karbonem budou těžší než dosud, proč?
4.4.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Prostorový rám novinky je nově tvořen nejen hliníkem a hořčíkem, ale také karbonem. Přesto je 51 kilogramů těžší než dosluhující generace.
Na další generaci Audi A8 se již čeká pomalu jako na smilování boží. Nová vlajková loď čtyř kruhů tu už s námi nějaký ten pátek měla být, jenže v Ingolstadtu se nakonec rozhodli, že vůz nepošlou mezi zákazníky bez poslední generace autonomního řízení. To si vyžádalo roční zpoždění, díky kterému bude mít nová A8 premiéru až letos v létě. S výstavním debutem lze počítat na podzim ve Frankfurtu, prodeje se rozjedou záhy poté.
Automobilka se nyní rozhodla trochu poodhalit roušku tajemství a poslala do světa fotky a informace, jenž se týkají prostorového rámu ASF (Audi Space Frame). Ve srovnání s dosluhujícím provedením došlo k navýšení hmotnosti o 51 kilogramů (282 versus 231 kg), což je možná trochu překvapivé. Audi má totiž s odlehčenými konstrukcemi nemalé zkušenosti a vrcholný model A8 v tomto ohledu vždy patřil mezi lídry nejen v rámci samotné značky.
Nová konstrukce navíc není jen hliníková, ale vůbec poprvé v historii používá hned čtveřici materiálů - ocel, hliník, hořčík a karbon. Logicky bychom tedy očekávali méně kil než dříve, nakonec tu ale máme pravý opak. Dle značky jsou přitom na „vině“ tří klíčové faktory, kdy prvním je rozměrná panoramatická střecha, která si vyžádala extra rozpěry. Kromě toho bylo třeba počítat s implementací již zmiňovaného autonomního řízení.
Tím nejpodstatnějším důvodem je ovšem příchod alternativního pohonu, se kterým se počítá již od začátku. „Jakmile vozu dáte do vínku lithium-iontovou baterii, musíte přemýšlet o tom, jak ji ochránit v případě nehody,“ dodává k témat šéf výroby skeletů Dr. Bernd Miekusch. Nové Audi A8 proto muselo být vybaveno extra strukturami, které pohltí náraz. Těžší tedy není proto, že je větší než předchůdce, změna rozměrů je jen nepatrná.
Na druhou stranu, ocení jej především cestující vzadu, kteří dostanou k dispozici o 28 milimetrů více místa pro nohy a o 14 mm více místa pro hlavu. Kromě toho novinka počítá s tuhostí navýšenou o 24 procent, za čímž stojí hlavně zadní přepážka z karbonu. Ta váží pouze 2,6 kila, tedy pouhé procento z celkové hmotnosti rámu ASF. Nicméně na svědomí má 33 % z celkové tuhosti. Její výroba přitom díky novému postupu trvá pouze 5 minut.
Nové výrobní procedury jsou ovšem použity i jinde, kupříkladu o 53 procent zrychlilo dálkově ovládané laserové sváření. Zároveň je při něm použito o 50 procent méně tepla, což o 25 procent redukuje emise CO2. Kromě toho mohla značka zapracovat třeba i na zúžení středových sloupků, z čehož budou opětovně profitovat cestující vzadu. Ti totiž mohou nyní snadněji nastupovat do vozu a k dispozici mají i bohatší prosklenou plochu.
Audi navíc navýšilo celkový podíl hliníku na 58 % hmotnosti celého prostorového rámu, zároveň ale přední rozpěry vyrobilo z již uvedeného hořčíku. Ty jsou proto o 28 procent lehčí, než kdyby byly vyrobeny z hliníku. Snahy o maximální odlehčení jsou tedy se značkou spojené i nadále, nicméně vlivem oněch tří faktorů de facto nejsou vidět. Samotní motoristé by je ovšem měli více než ocenit.
To se týká především autonomního řízení, které bude dosahovat úrovně SAE 3. Vůz tedy zvládne plně převzít kontrolu za řidiče, ten však musí být i nadále připraven zasáhnout. Jeho oči, intuice a um jsou totiž stále nadřazeny datům, které souhrnně sbírá 12 ultrazvukových senzorů, laserové skenery, videokamera s vysokým rozlišením či radar monitorující vzdálenější prostranství okolo vozu.
Mimo to se novinka pochlubí vylepšeným ovládáním pomocí gest či poslední generací multimediálního systému, vše pak zahalí agresivněji stylizovaný design. Ten do značné míry odpovídá konceptům Prologue, které ovšem vznikly až po navržení nových generací A6, A7 a A8. Marc Lichte měl přitom dbát na navýšení rozdílů mezi těmito třemi vozy, z nichž všechny máme očekávat do konce příštího roku.
Audi představilo nové materiály a výrobní procesy...
...které jsou spojeny s inovovaným prostorovým rámem chystané nové A8
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nepochopitelně těžký Mercedes-AMG GT ve sprintech spráskali jako psa, nestačil ani 9 let starému Audi bez turba s pohonem 4x2
před hodinou - Stavbaři omylem vyhodili do vzduchu 110 let starý most, tomu se říká špatný den v práci
včera - Nejvzácnější a nejpodivnější moderní Lambo se po letech konečně prodalo, i aukční rekord ale musel majitele zklamat
14.6.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vítězný hattrick Topraka Razgatliogla včera 15:51
- Vítězem Huertas, 27. Vostatek (crash). včera 15:43
- Vítězství Mahendry včera 15:12
- Vítězný double Herrery, 14. Ouředníčková včera 15:08
- Toprak vyhrál SprintRace včera 14:59
Nejnovější články
- Nepochopitelně těžký Mercedes-AMG GT ve sprintech spráskali jako psa, nestačil ani 9 let starému Audi bez turba s pohonem 4x2
před hodinou - VW vyhrál soud s dealerem, který dovážel jeho o polovinu levnější auta z Číny, nejspíš je čeká sešrotování
před 2 hodinami - Němci vyzkoušeli jedno z nejspolehlivějších „normálních” moderních aut, tuto Toyotu lidé v bazarech zbytečně přehlíží
včera - Podívejte se, jak pořád jediný technik kompletně skládá motory V8 od AMG, je to pastva pro oči
včera - Až 40 procent majitelů elektrických aut se chce vrátit ke spalovacím motorům, revoluce je zjevně dokonána
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 06.17. 07:15 - Truck Daškam
- Vozidlo do 200k 06.16. 21:52 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.16. 20:05 - řidičBOB
- BMW Divize 06.16. 19:16 - jerry
- Politický koutek 06.16. 13:10 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 06.14. 11:15 - pavproch
- Škoda Auto obecně 06.13. 20:46 - petr_riha
- Policejní kontroly a měření 06.13. 14:01 - řidičBOB