Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi R8 LMX: BMW utřelo, první sériové auto s laserovými světly má Audi
10.5.2014 | Petr Miler | Přidat příspěvek
A nejde jen o Vorsprung durch Laser, limitovaná R8 má pod kapotou dosud nejsilnější motor 5,2 V10 FSI.
O tom, pro koho jsou určeny modely se čtyřmi kroužky na kapotě, se dnes již vypráví legendy. Pánové rekrutující se ze skupiny obyvatel, jejichž procentní zastoupení ve společnosti je prý rovno právě počtu kruhů na maskách modelů Audi, ale zřejmě nebudou těmi, které R8 LMX potěší nejvíce. Jde o verzi, která nesází primárně na oslnivý styl - tohle auto si může oprávněně říkat supersport, navíc pokrokový. A oslnit umí i něčím úplně jiným.
Tato slova by některým nemusela jít příliš dohromady s tím, že na trh už se chystá nová generace R8, LMX ale vážně není typickou edicí z konce výroby, která se snaží pouze vyklidit sklady. V žabomyších válkách německých „prémiových” výrobců se totiž Audi rozhodlo vyfouknout prvenství konkurenčnímu BMW, které nedávno oznámilo, že prvním sériovým autem s laserovými světly na světě bude jeho i8. Jenže to byla strategická chyba - tenhle bavorák bude na trhu reálně až na podzim. Audi tak neváhalo a ještě v létě dostane na trh R8 LMX s vlastními laserovými světly, které prvenství konkurenční značce vyfoukne.
Můžeme to označit za dětinské, historie už se ale na okolnosti za pár let ptát nebude. Audi R8 LMX se do ní zapíše jako historicky první produkční model, který si na cestu posvítí tím, čím vám třeba chirurgové vylepší vizáž. Podle ingolstadtské značky přináší její laserové světlomety zásadní zlepšení osvitu vozovky, přičemž fungují v kombinaci s jeho donedávna novátorskými LED-světly. Do 60 km/h osvětlují silnici pouze „LEDky”, od 60 km/h je ale aktivován laserový paprsek, který jediným zdrojem dvojnásobně překonává celou paletu LED-světel, kterým Audi říká Matrix.
Aby bylo dosaženo kýženého efektu, nesvítí na silnici přímo zdrojová dioda, která má průměr pouhých 300 mikrometrů. Světlo je složitým mechanismem spoléhajícím i na kameru variabilně rozptylováno tak, aby osvětlovalo všechna podstatná místa před vozem a přitom nikoho neoslňovalo. Nevíme, jak dobře bude tohle fungovat (kolik už toho kamery neviděly...), světlo má mít na každý pád modrý nádech, vlnovou délku 450 nanometrů a barevnou teplotu 5 500 K - tato kombinace má lidskému oku přijít jako zcela přirozená a zdařile tak simulovat denní světlo.
Verze LMX ale není zajímavá jen laserovými světly, třebaže právě jimi zaujme nejvíce. Jde také o nejsilnější R8 v historii, která překonává i dosavadní vrchol v podobě R8 V10 Plus schopnou pokořit Nordschleife v čase 7:45. Ze stejného pětilitrového motoru V10 doluje až 570 koní, což je o 20 více než u „pluska” a 45 než u standardní R8 5,2 FSI V10. Výkon putuje na všechna čtyři kola skrze dvouspojkový automat S-tronic, což všechno ve výsledku znamená akceleraci na stovku za 3,4 sekundy a maximální rychlost až 320 km/h.
Pokud byste o tento vůz měli zájem, musíte se dále spokojit s vyobrazenou papouščí barvou Ara Blue, 19palcovými koly a karbon-keramickými brzdami. Když jsme u karbonu, ten najdeme i na několika částech exteriéru, v interiéru pak vládne spíše kůže Nappa a několik dalších, z obrázků snad viditelných specifik včetně plaketky náležící jen tomuto zvláštnímu provedení.
Jak jsme již naznačili, Audi vyrobí pouze 99 kusů R8 LMX, které bude v Německu prodávat za nemalou cenu od 210 000 Eur (cca 5,75 milionu Kč). A pokud včas přispěcháte s dobře vyhlížející portmonkou k vašemu dealerovi, snad automobilka jednu dodá i vám...


















Tohle je první sériové auto světa používající laserová světla. U BMW asi radost mít nebudou, třebaže mu podobný způsob soupeření může přijtí oprávněně poněkud dětinský
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
dnes
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
před 4 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 6 hodinami
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 7 hodinami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 9 hodinami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
