Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi RS5 TDI: prototyp prvního dieselového RS slibuje až 380 koní
28.5.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nový třílitr TDI dostal kromě dvou turbodmychadel i elektricky ovládaný kompresor a odlehčené vnitřnosti. Na váze ukáže jen 192 kilogramů.
Pokud dnes přijde řeč na modely spadající pod koncern VW Group, pak víceméně pokaždé zamíříme do blízkosti rakouského jezera Wörthersee, kde se koná již 33. ročník tuningového srazu GTI. Na něm se mimo jiné představí koncepční roadster Volkswagenu, o tomto voze jsme však již hovořili v předchozím článku. Nově se podíváme na zoubek speciálnímu prototypu Audi RS5, který kupodivu nemá s danou akcí pranic společného, i když nemůžeme vyloučit, že se v Rakousku také objeví. Velké šance tomu ovšem nedáváme.
Důvodem je fakt, že vůz má pod kapotou novou generaci třílitrového šestiválce TDI. Tato pohonná jednotka váží pouhých 192 kilogramů, přičemž dorazit by měla již letos v létě, kdy pod kapotami faceliftovaných modelů A6 a A7 nabídne 218 a 272 koní. Kromě toho se ovšem chystá i verze naladěná na přibližně 380 koní a 750 Nm, která dorazí v příštím roce. Stane se přitom prvním „naftožroutem“ v motorovém prostoru modelů RS.
Stejně jako mnoho moderních turbodieselů je i tato pohonná jednotka vybavena dvoufázovým přeplňováním, kdy v nižších rychlostech vstupuje do hry malé turbodmychadlo, ve vyšších pak to větší. Aby přitom Audi zaručilo patřičný „odpich“, asistuje tomu menšímu rovněž elektricky ovládaný kompresor. Ten se pak stará hlavně o vhánění čerstvého vzduchu do sání malého dmychadla.
Fungovat má v pásmu do 3 000 otáček, poté jej elektronika odpojí. Zapojovat se přitom má hlavně po předchozím brzdění resp. ve výjezdech ze zatáček, kdy otáčky klesají do nižších sfér. E-kompresor má v dané chvíli pořádně „napumpovat” sání, a tak zatímco řidič stále ještě brzdí, motor již bude moci pracovat veškerým plnícím tlakem, které by mu jinak zajišťovalo malé dmychadlo.
Zajímavé přitom je, že inženýři Audi původně koketovali s turbodmychadly, které by přímo poháněl elektromotor. Tento způsob však kupodivu vedl ke zpomalení jejich práce. Nakonec tak bylo přikročeno k výše zmíněnému řešení, se kterým přicházejí také hřídele, písty a ojnice odlehčené o 20 kg. Díky tomu prý příď auta poměrně efektivně redukuje nedotáčivost.
Mimo to automobilka dodává, že i přes vysoký výkon nový dieselový motor nadále slibuje nižší spotřebu než benzinové agregáty. Zároveň nabídne i vyšší dojezd, což je prý ten pravý důvod, proč by na tuto pohonnou jednotku měli řidiči běžně si kupující modely RS slyšet. Uvidíme samozřejmě, jaké budou reálné prodeje - již nyní je prý ovšem jisté, že daný agregát zamíří i do supersportovní R8.















Nový vrcholný třílitrový diesel je testován pod kapotou Audi RS5. Objevit by se ovšem měl i v motorovém prostoru supersportu R8
Zdroje: Audi, Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Max Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
dnesHromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- PP v Suzuce získal Johann Zarco 11:09
- Honda se zbavuje Chantry: rozchod je kompletní, i za cenu ztráty sponzora včera 14:31
- Qualifying 8h Suzuka: Honda před BMW včera 11:29
- Iannone končí po sezóně v týmu Go Eleven včera 10:03
- Suzuka 8h - první kvalifikace včera 08:38
Nejnovější články
Padlá rodinná hvězda od VW v bazarech stále láká praktičností, odrazuje ale drahou poruchovostí
před 7 hodinamiElektrické Kie a Fordy už v USA skoro nikdo nechce ani v momentě, kdy měly růst v jakési předsmrtné křeči
před 8 hodinamiHonda poznává následky sázky na downsizing, místo nezdolných jednotek v ruce má hromadnou žalobu za poruchové motory na krku
před 10 hodinamiBentley vám teď do auta na přání instaluje i zlaté výdechy ventilace nebo tvíd, ve výsledku tím ale ukazuje jen tragičnost doby
před 11 hodinamiPorsche urychlilo návrat spalovacího nástupce Macanu, chybná sázka na elektřinu ho ale bude ještě hodně bolet
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva