Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi RS5 TDI: prototyp prvního dieselového RS slibuje až 380 koní
28.5.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nový třílitr TDI dostal kromě dvou turbodmychadel i elektricky ovládaný kompresor a odlehčené vnitřnosti. Na váze ukáže jen 192 kilogramů.
Pokud dnes přijde řeč na modely spadající pod koncern VW Group, pak víceméně pokaždé zamíříme do blízkosti rakouského jezera Wörthersee, kde se koná již 33. ročník tuningového srazu GTI. Na něm se mimo jiné představí koncepční roadster Volkswagenu, o tomto voze jsme však již hovořili v předchozím článku. Nově se podíváme na zoubek speciálnímu prototypu Audi RS5, který kupodivu nemá s danou akcí pranic společného, i když nemůžeme vyloučit, že se v Rakousku také objeví. Velké šance tomu ovšem nedáváme.
Důvodem je fakt, že vůz má pod kapotou novou generaci třílitrového šestiválce TDI. Tato pohonná jednotka váží pouhých 192 kilogramů, přičemž dorazit by měla již letos v létě, kdy pod kapotami faceliftovaných modelů A6 a A7 nabídne 218 a 272 koní. Kromě toho se ovšem chystá i verze naladěná na přibližně 380 koní a 750 Nm, která dorazí v příštím roce. Stane se přitom prvním „naftožroutem“ v motorovém prostoru modelů RS.
Stejně jako mnoho moderních turbodieselů je i tato pohonná jednotka vybavena dvoufázovým přeplňováním, kdy v nižších rychlostech vstupuje do hry malé turbodmychadlo, ve vyšších pak to větší. Aby přitom Audi zaručilo patřičný „odpich“, asistuje tomu menšímu rovněž elektricky ovládaný kompresor. Ten se pak stará hlavně o vhánění čerstvého vzduchu do sání malého dmychadla.
Fungovat má v pásmu do 3 000 otáček, poté jej elektronika odpojí. Zapojovat se přitom má hlavně po předchozím brzdění resp. ve výjezdech ze zatáček, kdy otáčky klesají do nižších sfér. E-kompresor má v dané chvíli pořádně „napumpovat” sání, a tak zatímco řidič stále ještě brzdí, motor již bude moci pracovat veškerým plnícím tlakem, které by mu jinak zajišťovalo malé dmychadlo.
Zajímavé přitom je, že inženýři Audi původně koketovali s turbodmychadly, které by přímo poháněl elektromotor. Tento způsob však kupodivu vedl ke zpomalení jejich práce. Nakonec tak bylo přikročeno k výše zmíněnému řešení, se kterým přicházejí také hřídele, písty a ojnice odlehčené o 20 kg. Díky tomu prý příď auta poměrně efektivně redukuje nedotáčivost.
Mimo to automobilka dodává, že i přes vysoký výkon nový dieselový motor nadále slibuje nižší spotřebu než benzinové agregáty. Zároveň nabídne i vyšší dojezd, což je prý ten pravý důvod, proč by na tuto pohonnou jednotku měli řidiči běžně si kupující modely RS slyšet. Uvidíme samozřejmě, jaké budou reálné prodeje - již nyní je prý ovšem jisté, že daný agregát zamíří i do supersportovní R8.














Nový vrcholný třílitrový diesel je testován pod kapotou Audi RS5. Objevit by se ovšem měl i v motorovém prostoru supersportu R8
Zdroje: Audi, Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
16.12.2025
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
14.12.2025
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Roulstone se v roce 2026 přesouvá s týmem Ciatti do mistrovství Evropy Moto2 včera 17:04
- Rovněž Honda testuje MotoGP o objemu 850 ccm včera 16:00
- Aprilia RS 457 GP Replica 2026: inspirováno speciálem MotoGP včera 13:00
- Hrdina Suzuky a BSB Ryuichi Kiyonari odchází do důchodu. 16.12.2025
- MS side 2026 bez Mostu 15.12.2025
Nejčtenější články
Kia zastavila příchod další elektrické novinky na některé trhy, ač o ní ještě loni básnila. Tohle nevypadá dobře
19.11.2025
Mezi šéfem Koenigseggu a jedním z jeho zákazníků zuří otevřený spor, firma je prý „letadlo”, její auta šmejd
19.11.2025
„Normální” Mercedes CLA dnes koupíte už jen v bazarech, levněji dostanete víc než v showroomech automobilky
19.11.2025
Němci vzkřísili myšlenku nejrychlejšího stroje pro přepravu sportovních aut, má úchvatné parametry
19.11.2025
Hyundai přiznává, že elektromobily se musí dobíjet stejně rychle, jako se auta tankují. To ale není ani trochu blízko, ukazuje nový rekord
20.11.2025
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 12.18. 02:45 - Jaggie
- whitelist & blacklist 12.17. 23:01 - petr_riha
- Detektory policejních radarů 12.17. 20:14 - Snowman000
- Rychlodotazy 12.17. 19:03 - PepaSFI
- Střešní box do T drážky 12.17. 18:45 - Kubka Palma
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.17. 12:17 - pavproch
- Škoda Auto obecně 12.16. 20:05 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 12.15. 22:38 - Truck Daškam
