Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Automobilka, která chtěla během pár let přejít jen na elektromobily, nyní chystá monstrózní diesel 8,3 V8
3.2.2024 | Petr Prokopec
To jsou paradoxy, řekl by asi svého času Václav Havel. Kdyby se takovým směrem vydal kdokoli jiný, člověk se nad tím nepozastaví, v případě GM jde ale o hotový pohyb ode zdi ke zdi.
Naprostou odevzdanost elektromobilitě ohlásila v posledních letech snad většina významných světových automobilek. Od spalovacího pohonu k tomu bateriovému navíc nezřídka chtějí utéct dříve, než by v souladu s plánovanou legislativou vůbec musely. Jako hraniční byl už několikrát zmíněn rok 2030, což se zdá být ryzím šílenstvím. Neexistuje reálná šance, že by se během šesti z elektromobilů stala auta pro všechny, k takové pozici mají příliš daleko.
Platí to o to víc, že všichni výrobci stejné nadšení nesdílí. Automobilky jako Toyota či BMW již uvedly, že spalovací motory hodlají nabízet i po roce 2035. Japonský gigant nicméně do budoucna počítá hlavně s tím benzinovým, zatímco mnichovská automobilka nechce upustit ani od dieselů - jednoduše proto, že v určitých segmentech se starají o většinu prodejů. Přijde tak dokonce s jejich další generací.
Paradoxem je, že podobným směrem se vydává i koncern General Motors. Také americká automobilka přísahala naprostou věrnost elektromobilitě nejpozději k roku 2035 a postupný odklon od spalovacích motorů. A v roce 2024 přijde v novým dieselem? Navíc takovým monstrem, o jakém bude řeč?
Je to tak, i když GM stejně jako Ford a Stellantis objemný diesel k dispozici má. Nabízí jednotku 6,6 V8, agregát ale za americkou konkurencí co do výkonu a točivého momentu zaostává. Modrý ovál totiž hlavně pod kapotou svých pick-upů nabízí 6,7litrový Scorpion V8 naladěný na 507 koní a 1 627 Nm, zatímco v případě takového Ramu lze sáhnout po 6,7litrovém šestiválci Cummins ISB produkujícím až 406 koní a 1 458 Nm.
Se třetí ligou se nicméně GM spokojit nehodlá, pročež by v roce 2026 měl dorazit zcela nový Duramax V8. Jeho objem se přitom zvýší na 8,3 litru, což ve srovnání se stávající 6,6litrovou jednotkou povede jak k nárůstu výkonu, tak i točivého momentu. Místo 477 koní a 1 322 Nm by tak zákazníci měli dostat k dispozici zhruba 600 koní a 1 627 Nm. Točivým momentem by tedy GM sice Ford pouze dorovnal, s ohledem na větší objem by ovšem jednotka nebyla tak našponovaná a projevila by se delší životností.
Nejde o jedinou spojitost mezi těmito dvěma značkami. Další se týká 10stupňového automatu, který společně vyvinuly a který ostatně obě u svých aut již používají. Nicméně zatímco u Fordu převodovka s obchodním označením Allison 10R zvládá i oněch 1 627 Nm, v případě GM a její verze 10L je točivý moment limitován hodnotou 1 400 Nm. Bude tedy zapotřebí několik málo dalších úprav, nicméně pokud se skříň dosud nerozlétla u modrého oválu, nehrozí to ani u druhé značky.
Začíná být zjevné, že čistě elektrická budoucnost nalinkovaná politiky s nulovým povědomím o automobilové technice a podpořená naivními plány automobilek začíná dostávat takové trhliny, že se stěží může dočkat naplnění. Teď je jen otázkou, kdo z dosavadních zastánců si dovolí otevřeně říci, že to prostě nejde, někdo musí být první...
GM v současné době nabízí 6,6litrovou verzi motoru Duramax V8, s ní ovšem automobilka poněkud ztrácí na Ford a Stellantis. Proto pracuje na 8,3litrové novince, kterou by dostalo zejména Silverado HD (na fotkách). Foto: Chevrolet
Zdroj: The Fast Lane Truck@YouTube
Bleskovky
- 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
včera - Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
27.4.2024 - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Souboj dvou titánů vyhrál úřadující šampion včera 15:11
- V Moto2 vyhrál Aldeguer, 11. Salač včera 12:57
- Vítězem Moto3 v Jerezu Colin Veijer včera 11:32
- Warm Up ukončen předčasně po crashi Acosty včera 10:07
- Sprintérské drama = festival pádů: Vyhrál Martin před Acostou 27.4.2024
Nejnovější články
- K mání je překrásná vzpomínka na dobu, kdy VW skutečně dělal auta pro lidi, téměř netknutý Golf s unikátním motorem
před hodinou - Firmy rozvážející balíky zjistily, že přechod ze spalovacích dodávek na elektrické bude složitější, než čekaly
včera - Dvě nejexkluzivnější SUV světa od Ferrari a Lamborghini si to konečně rozdala ve sprintu, o vítězi rozhodly centimetry
včera - Lotus zajel třetí absolutně nejrychlejší čas nejnáročnějšího okruhu světa, celý výkon je ale tak trochu levá
včera - První majitel ročník 1926 schoval nejetou legendu Opelu, kterou téměř do jedné sežrala rez, teď ji docela levně prodává
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 04.29. 07:23 - abgx1
- Onboard videa 04.28. 22:14 - Lachende Bestien
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.28. 21:54 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 04.28. 21:02 - Brus
- Elektromobily a vse kolem nich 04.28. 20:01 - Stepan
- VZKAZY 04.27. 16:45 - řidičBOB
- Audi A6 C7 převodovky 04.27. 09:49 - Snowman000
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus