Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Automobilky dnes nabízí auta v 600 tisících konfigurací, je to dál neudržitelné
28.5.2020 | Petr Prokopec
Na jednu stranu je to hezká úlitba zákazníkům, jenže spoustu existujících variant si koupí jen pár lidí, a to zkrátka není efektivní. V době, kdy se šetřit bude na všem, tento přístup snad ani nemůže přežít.
Představte si, že zajdete do restaurace, ve které dostanete jídelní lístek rozprostřený na několik desítek stran. Můžete volit z nespočtu pokrmů, kombinovat je s řadou příloh, vybírat si detaily dle vašeho přání. Zní to dobře, jenže jídlo pak bude každý vybírat půl hodiny a většina lidí nakonec stejně skončí u svíčkové na smetaně.
To pro restauraci není výhra, neboť s ohledem na rozsah jídelního lístku totiž musí držet velká kvanta zásob, které je navíc třeba pravidelně obměňovat. A pokud si je nikdo nekupuje, končí v koši, pročež tak víceméně představují vyhozené peníze. Zákazníkům je pak třeba věnovat více času, což také efektivitě podnikání nepřidá a nikde není psáno, že lidé budou nakonec spokojenější.
Přesně v této situaci se ocitly automobilky, které nyní kvůli koronavirové krizi krvácí. Pandemie srazila prodeje na historická minima, navíc v lidech zasela ekonomickou nejistotu, kvůli které se před showroomy po jejich znovuotevření ani v nejmenším netvoří fronty. Vzduchem tak začínají létat slova o propouštění a možných kraších, což nutně vede k jedinému - šetření. Za takové situace je ono desetistránkové menu neudržitelným luxusem.
Konstatuje to Doug Betts, šéf automobilové divize společnosti J.D. Power a bývalý ředitel kontroly kvalitu u koncernu Fiat Chrysler. Podle něj automobilky nabízí nesmyslné množství tzv. jednorožců, tedy varianty, který prodají za rok méně než 50 kusů. A jakkoliv někomu možná může připadat, že něco takového díky přísným účetním ani není možné, realita je přesně taková. Tedy jinými slovy, jednorožců je již celé stádo.
Betts aktuálně mluví o americkém trhu, nicméně i ten nám pro zmapování situace bez problémů stačí. Výrobci tam pro letošní rok nabízejí celkově 600 tisíc unikátních konfigurací aut, což je na trhu kde se prodá okolo 15 milionů vozů bláznivé číslo. Ve hře jsou přitom pouze různé motory, převodovky a výbavy, dané číslo už nepočítá s dostupnými barvami či disky kol. Pokud by i ty byly vzaty v potaz, pohybujeme se již v řádu milionů, možná desítek milionů konfigurací, z nichž si logicky některé nekoupí vůbec nikdo. Čím menší je pak na druhé straně rovnice počet prodaných aut, tím větší problém to je.
Betts dodává, že na trhu dokonce existuje model (který konkrétně nejmenuje), v jehož případě se hned 80 procent veškerých variant prodává v menším množství, než je oněch 50 kusů. A co je podstatnější, tyto verze tvoří pouze 25 procent na celkových prodejů daného vozu. Je to zkrátka Gaussova křivka - 20 procent dostupných konfigurací vede k 75 procentům všech prodejů.
Je přitom třeba si uvědomit, že v případě nákladů je to opačné. Firmy de facto utratí nejvíce peněz právě za onu rozmanitost. Vůbec bychom se tedy nedivili, kdyby po letošku byly možností zákazníků dramaticky zredukovány. Byť samozřejmě musíme dodat, že v tomto ohledu budou výrobci kráčet po opravdu tenkém ledu, neboť zejména u některých značek si lidé na specifikace podle svého gusta potrpí.
Automobilky tak čeká mravenčí práce, nicméně jelikož mají k dispozici velmi podrobná statistická data, redukce nabídek by mohla proběhnout velmi brzy. Otázkou je, jak moc k tomu budou svolné, nejspíše jim ale nic jiného nezbude - šetřit se bude všude a tohle bude nakonec bolet méně než propouštění či úplné konce některých modelů.

Automobilky v posledních letech začaly nabízet nepřeberné množství různých variant
Asi nejlépe to bylo vidět na Porsche 911, jakkoliv zrovna v tomto případě vysoké marže vyrovnaly veškerou diverzitu
Široký výběr pak lze odpustit i velkým pick-upům, na nichž výrobci taktéž vydělávají nemalé peníze a které jsou hlavně ve Státech enormně žádané
Zdroj: Wards Auto
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Borja Gomez tragicky zahynul včera 17:12
- Top crash pilotů po 10 Grand Prix včera 16:05
- BMW R 1300 RS 2025: sportovnější roadster včera 12:25
- Testy Moto2 a MotoGP v Brně 2.7.2025
- Zamíří Aron Canet do WSBK? 2.7.2025
Nejnovější články
Sliby převratných baterek s bleskovým dobíjením berte s nadhledem, reálně auta pořád používají baterie pro notebooky z roku 1985
před 56 minutamiPrvní tunignová firma se pokusila napravit vzhled nových SUV BMW, míru její úspěšnosti posuďte sami
před 2 hodinamiPorsche chce po fiasku elektrického Macanu vrátit spalovacích motory i přímo jemu, je s tím ale zoufale pomalé
před 3 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 5 hodinamiNová Mitsubishi pro Evropu budou zjevně už jen předělané Renaulty, na tomhle to ale skoro není poznat
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva