Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Automobilky zachází v boji se zákazníky stále dál, teď se může stát, že koupíte zánovní auto bez záruky
2.8.2022 | Petr Prokopec
Legálnost tohoto kroku je pochybná, ale pusťte se do právního boje s obří korporací. Jako výrobci čehokoli bychom kupce nekastovali a problémy dnešní doby řešili jinak, koncern GM ale boj s částí z nich nevzdává a k cukru přidává i bič.
Automobilová branže se rychle mění, a to ve všech myslitelných ohledech. Nejde pouze o elektrifikaci či autonomní řízení, výrobci chtějí mít také stále větší kontrolu nad samotným prodejem. V posledních letech přičichli k tomu, co znamená možnost mít moc na prodejní cenou. A hned tak se toho nechtějí vzdát.
Máme tu tak snahy eliminovat dealery jako samostatné součásti prodejního řetězce, který určuje ceny a pracuje s vlastními maržemi. Automobilky by z nich nejraději udělaly jen předávací centra pracující s pevně danou provizí z pevně dané ceny. Nejde ale jen o to, automobilové firmy se snaží do prodejních smluv nacpat stále více klauzulí, které kupce různými způsoby omezují v tom, co s autem mohou a nemohou dělat. A nyní tu máme další.
Americký koncern General Motors není spokojen s tím, že zájem o některá jeho auta dalece přesahuje současné výrobní možnosti, což logicky vede k tomu, že někteří kupci auta rychle prodají, neboť na tom mohou vydělat. Řekli bychom, že na tom není nic špatného, spousta takových lidí ani nejsou spekulanti - prostě dostanou nový vůz, který chtěli, ale když jim někdo za rohem nabídne klidně i pár set tisíc navíc za to, že si na dodání vozu počkají znovu, proč to neakceptovat? Chce-li tomu automobilka efektivně zamezit, má možnost vyrábět víc, nebo může sama zvýšit ceny na úroveň, která takové příležitosti přirozeně eliminuje.
Takto ale GM nesmýšlí, a tak nejprve začal zákazníky [[0000047829 pozitivně motivovat, aby se aut nezbavovali dříve než rok od koupě. To ovšem zjevně nestačilo, a tak automobilka k cukru přidává i bič. A je docela podivný.
GM totiž dealerům zaslal dopis, ve kterém oznamuje, že pokud někdo z prvních majitelů prodá během prvních 12 měsíců vlastnictví svůj Chevrolet Corvette Z06, Cadillac Escalade-V či GMC Hummer EV, pak mu v budoucnu může být zamezeno učinit objednávku na některé specifické modely koncernu. To už známe od jiných značek, třeba od BMW, nicméně je tu ještě jedna hrozba - takovým autům bude zrušena tovární záruka, která se v případě prodeje do 12 měsíců od koupě stává nepřenositelnou.
Je pochopitelně otázkou, zda takový přístup nedostane GM do legálních potíží, určitě jej ale může dostat do potíží obchodních. Když si zákazník koupí nějaké auto, v dobré víře ho prodává dál s tím, že má záruku - a kupující předpokládá, že ji má - pak to bude hlavně nový koncový zákazník, který bude naštvaný, až zjistí, že ji nemá. Co mu pak řekne dealer? Pardon, žalujte toho, kdo vám auto prodal? To emoce jen zjitří.
Samozřejmě chápeme motivaci GM. Je to další způsob, jak některým přeprodejům zamezit. A zákazníci se jistě budou moci dočíst ve smlouvě (kterou do detailu skoro nikdo nečte), že záruka je za určitých okolností nepřenositelná. Tato informace se ale ke spoustě lidí prostě nedostane a způsobí to jen zlou krev, ke kupcům zánovních aut se pak v podstatě ani dostat nemůže.
Pikantní je, že mluvčí GM v reakci na dotazy kolegů z webu Jalopnik uvedl, že tento krok má vést k větší spokojenosti zákazníků, což zní poněkud absurdně. Dle automobilky nemusí dojít na dodržení jistých standardů, pokud si lidé své auto koupí od neautorizovaného dealera či překupníka, s čímž lze do jisté míry souhlasit. Spokojenost zákazníka ale nedělá jen způsob prodeje, dělá ji hlavně vlastnictví vozu. A tady GM riskuje přesně opačné pocity.
Spíše než o cokoli jiného jde nejspíše znovu jen o peníze, které tímto způsobem končí v kapsách prvních majitelů (či obchodníků) a nikoli v kase GM. Pokud tomuto zamezí, může si dovolit zvýšit vlastní ceny o něco snáz. Automobilce se ale takové jednání může snadno vrátit velmi nepříjemným způsobem. Zejména ve chvíli, kdy se internet zaplaví rozhořčenými reakcemi druhých majitelů, kteří se teprve v servisu dozví, že jejich zánovní auto není kryté zárukou. Z kupců takto prodaných aut to nemusí zkoumat - a vlastně se to ani nemusí dozvědět - prakticky nikdo, pakliže se výslovně nezeptá. A ani to někdy nemusí stačit.
![Automobilky zachází v boji se zákazníky stále dál, teď se může stát, že koupíte zánovní auto bez záruky - 1 - Chevrolet Corvette Z06 2021 prvni sada 13](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Automobilky zachází v boji se zákazníky stále dál, teď se může stát, že koupíte zánovní auto bez záruky - 2 - Chevrolet Corvette Z06 2021 prvni sada 14](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Automobilky zachází v boji se zákazníky stále dál, teď se může stát, že koupíte zánovní auto bez záruky - 3 - Chevrolet Corvette Z06 2021 prvni sada 19](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Corvette Z06 je prvním ze tří aut, u kterého nelze počítat se zárukou, pokud během dvanácti měsíců dojde na přeprodej. Foto: Chevrolet
Totéž se týká i výkonného SUV Escalade-V... Foto: Cadillac
...zatímco u elektrického Hummeru bude možné počítat alespoň s osmiletou zárukou na baterie. Foto: General Motors
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
Nejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před hodinouBugatti Chiron SS se ve sprintu až k 400 km/h postavilo Rimacu Nevera. Asi to nemělo dělat
včeraSrovnání dieselových dodávek VW, Fordu a Peugeotu ve sprintu je neobvyklé představení, tohle jsou králové levých pruhů
25.7.2024
Nové na MotoForum.cz
- MotoGP 2025: 14 potvrzených, 8 míst je volných včera 17:30
- IDM Superbike: Bez čtyř stabilních jezdců včera 15:00
- Zdravotní problémy nepustily Königa do závodu IDM nebo superbiků v Mostě včera 11:00
- Míří šampionát World Superbike na Slovakia Ring? včera 09:00
- Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku včera 08:00
Nejnovější články
Nejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před hodinouOmezovače rychlosti nařízené v EU jsou pro lidi tak otravné, že Korejci museli jinde umožnit jejich rychlé vypnutí
před 2 hodinamiVolvo to přepísklo s přechodem elektromobily, naříkají dealeři. „Musí to změnit, jinak zemřeme,” říkají
před 3 hodinamiNové Audi A5 v úplném základu je reklamou na to, co všechno jste si nekoupili, patrné je to hlavně uvnitř
před 5 hodinamiUpadlý řezník VW Golf je dnes v bazarech ignorovanou cestou k levnému modernímu autu, dvouletý stojí míň než nová Fabie
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva