Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Autopilot Tesly znovu těžce chyboval, „přehlédl” blikající policejní vůz na krajnici
3.7.2020 | Petr Prokopec
Nedávno jsme viděli, jak Autopilot Tesly zcela ignoroval náklaďák ležící napříč dálnicí, ještě dříve ale elektromobil z Fremontu narazil do policejního SUV, jež stálo u krajnice. Teď už je jasné, že i zde byl v autě aktivovaný Autopilot.
Bude muset Tesla přejmenovat svou klíčovou technologii? Naznačuje to stále více indicií, za kterými navíc nestojí nespokojení žurnalisté, nýbrž úřady. Předevčírem jsme vás informovali o probíhajícím soudu v Německu, kde je kalifornská automobilka žalována organizací Wettbewerbszentrale. Ta totiž daný název považuje za zavádějící, neboť s Autopilotem není reálně spojena plnohodnotná autonomní technologie. Tesla se tak vlastně s pomocí klamavé reklamy dopouští vůči konkurenci nekalého jednání.
Na soud kvůli Autopilotu nicméně dojde v září také ve Státech. Na lavici obžalovaných ovšem v tomto případě neusedne automobilka, nýbrž Nicholas Ciarlone. Ten je majitelem elektrického sedanu, který loni v prosinci narazil do policejního vozu. Řidič Tesly přitom ihned po nehodě přiznal, že měl aktivované semi-autonomní řízení a že „nevěnoval pozornost řízení“. To úřady nyní potvrdily a vzhledem k současným zákonům je z nehody viněn „neřídící řidič”. Je ovšem otázkou, zda by se nehoda stala, kdyby Tesla s Autopilotem zacházela jinak a název systému byl odlišný.
Přesně na to poukazuje Sean Kane, který monitoruje bezpečnost nových aut. Dle jeho názoru označení Autopilot dává řidičům falešný pocit bezpečí. „Nemůžete ovšem něčemu říkat Autopilot a přitom požadovat od řidiče plné zapojení. To vůbec nedává smysl. Naneštěstí úřady povolily, aby se jim něco takového dělo přímo před očima.“ Mimo to Kane říká, že Tesla si díky této benevolenci de facto udělala z amerických silnic vlastní laboratoř a ze svých zákazníků pokusné králíky.
Právě četnost nehod, při kterých je aktivován Autopilot, stejně jako chování zákazníků, kteří za jízdy v Teslách klidně i spí, ovšem již začíná zvedat ze židlí také americké politiky. Senátor Ed Markey tak dokonce již zaslal ostrý dopis Elonu Muskovi, ve kterém poukazuje na skutečnost, že lidé na Autopilot až příliš spoléhají, a to právě kvůli jeho názvu. Tesla by proto dle něj měla urychleně přistoupit ke změně, což se ale dosud nestalo.
Kromě toho se nehodou zabývá i agentura NHTSA, která si již vyžádala data od policie i Tesly. Nejspíše však dojde ke stejnému závěru, jaký zveřejnili strážci zákona z Massachussetts, kde se ona kuriózní nehoda stala. Dle nich skutečně nehodu zapříčinil systém Autopilot, na který se majitel vozu až přespříliš spoléhal, a proto řízení nevěnoval pozornost. Tím přitom vinu na základě práva přehrál na sebe.
Ciarloneho vůz narazil do zádě policejního SUV, které následně ještě narazilo do Lexusu RX, jehož řidička Maria Smith byla strážcem zákona kontrolována. I ona poukazuje na velké nebezpečí, jež nepředstavuje jen název systému, ale i technologie samotná. „Myslím, že to bylo hrůzostrašné. Zvláště když si uvědomíte, že ani stávající počet senzorů nezvládá detekovat policejní vůz se všemi jeho blikajícími světly,“ řekla. Autopilot ale nedávno přehlédl i náklaďák ležící napříč dálnicí.
Bude tedy zajímavé sledovat, jak se nyní úřady k Tesle a jejímu systému postaví. My zatím jen dodáme, že při nehodě naštěstí nikdo z účastníků nebyl vážně zraněný. Jak ale dodává Smith, chyběly jen centimetry, aby její Lexus doslova rozdrtil strážníka, který ji kontroloval. Ostatně, nebylo by to poprvé, co podobná nehoda skončila smrtí.
Autopilot Tesly loni přehlédl i blikající policejní vůz, který následně ještě natlačil do před ním stojícího Lexusu. Právně přitom vinu nese řidič elektromobilu, který až přespříliš spoléhal na technologii se zavádějícím názvem. Foto: Massachusetts State Police
Zdroj: NBC Boston
Bleskovky
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
včera
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Nejčtenější články
Příklad VW táhne: Americké automobilky prodaly spoustu elektrických aut samy sobě, aby na poslední chvíli ohnuly dotační mechanismy
3.10.2025
Unikla podoba i cena na kost oholené základní Tesly, se Škodou Fabia Junior si může podat ruce
3.10.2025
Už i odboráři chápou, že nařizování elektromobilů nebude fungovat, šéf odborů v Boschi po masivním propouštění volá po změně
3.10.2025
Zámožný manželský pár koupil svému psovi vlastní Rolls-Royce, jeho podobizna uvnitř vznikala déle než zbytek auta
3.10.2025
Autům Kie hrozí požár z bizarních důvodů. Stačí špatná kombinace nastavení ventilace interiéru
4.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
