Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Internetový gigant se postavil proti manipulativním praktikám Tesly, sám chce ukázat cestu
9.1.2021 | Petr Prokopec
Bylo to jako čekání na dítě, které si dovolí říci, že král je nahý. Také technologie Tesly nejsou tím, čím se tváří, že jsou, dosud se ale nenašel nikdo velký, kdo by ji za to veřejně pokáral.
Může se zdát, že autonomní řízení odmítáme. Tak tomu v žádném případě není, i nás ve nakonec láká představa, že bychom třeba při popojíždění hustým městským provozem mohli věnovat pozornost něčemu jinému než řízení. To ovšem přenecháme umělé inteligenci, o níž nebudeme pochybovat, že nás bezpečně přepraví do kýžené destinace. Takový systém dnes neexistuje a někteří dokonce říkají, že nikdy existovat nebude, přesto se některé firmy tváří, jako by jeho příchod byl na spadnutí. Nebo už dokonce vznikl.
V jejich čele kráčí Tesla, která svým zákazníkům již léta nabízí „Autopilot”, který autopilotem není. A aby toho nebylo málo, v závěru loňského roku se k němu ještě přidala funkce plnohodnotného samořízení neboli Full Self-Driving. Dané označení však stejně jako to předchozí neodpovídá realitě, neboť samo řídit nedovede.
Oba systémy Tesly jsou reálně na úrovni SAE2, vyžadují tedy neustálý dohled řidiče schopného kdykoli převzít kontrolu. Autopilot i FSD tedy k plnému autonomnímu řízení úrovně SAE5, které by nás skutečně dovezlo z místa A na místo B bez lidské asistence, mají opravdu hodně daleko. A přesně kvůli tomuto klamání publika, jež už v některých případech skončilo fatálně, Teslu kritizujeme.
Nejsme jediní, aktuálně se ale do Tesly pustil velký kalibr. Jde o Waymo, součást internetového gigantu Google, která systémy autonomní řízení sama vyvíjí. Sama v určitých chvílích tíhla k používání sporné terminologie, nyní ale obrátila list a oznámila, že své vývojové prototypy přestane označovat jako „samořiditelné“. Především ale apeluje na Teslu, aniž by ji jmenovala, aby sporná označení přestala používat.
Věci jen nazývá pravými jmény. Manipulativní označení fremontské automobilky - a nejen ji - mohou v lidech vyvolávat falešný dojem, že jejich auto zvládá daleko více, než čeho je technologicky schopné. Jelikož si ale Tesla potrpí na podobných marketingových frázích, nedá se předpokládat, že by se doporučení konkurence chytla. K tomu ji tak nejspíše budou muset donutit až úřady, ty americké se ale v tomto směru drží stranou.
Jak bude nyní stejné věci komunikovat Google, nevíme, patrně ale bude sahat po obecném označení Autonomous Driving jako ve své poslední kampani. Namísto slov o samořízení tak bude řeč o autonomii, což je pochopitelně trefnější označení - částečně autonomní řízení zvládá či může zvládat většina nových aut už nějaký ten pátek.



Waymo na vývoji svých autonomních aut spolupracuje s Jaguarem, který dle dohody z roku 2018 má této společnosti dodat hned 20 tisíc exemplářů elektrického modelu I-Pace. Foto: Jaguar
Zdroj: Google/Waymo
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
dnes
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
před 6 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 7 hodinami
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 9 hodinami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 10 hodinami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
dnes
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 22:08 - mafel
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 20:41 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.05. 18:48 - pavproch
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
