Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Bělorusové vzkřísí radikální myšlenku, své obří náklaďáky zbaví monstrózních dieselů
26.1.2019 | Petr Prokopec
Vyrábí vůbec největší auto na světě, v jehož útrobách se nachází dva 65litrové diesely, bez nichž navzdory hybridnímu pohonu neujede ani krok. Dalším BelAZ ale má být pohánění stylem, který známe z trolejbusů.
O běloruské automobilce BelAZ jsme se v minulosti rozepisovali již mnohokrát. Její výrobní program je nakonec zajímavý snad pro každého „velkého kluka”. Firma se už po několik desetiletí soustředí na obří náklaďáky, z nichž model 75710 dokonce drží titul největší těžební sklápěčky na světě. Uvést totiž dokáže až 450 tun, celkově pak na ručkách vah vykáže klidně i 810 tun. Konkurence by se tak BelAZ nemusel obávat, firma ale nehodlá nic ponechat náhodě a již začala pracovat na stroji, který by měl pobrat ještě o 100 tun navíc.
Bělorusové ovšem necílí jen na navyšování hmotnosti i nosnosti, zároveň touží také po větší efektivitě. Proto byly oprášeny plány na vcelku neobvyklou koncepci počítající hlavně s elektřinou. Bez elektřiny to nakonec nejde ani dnes, už model 75710 je hybridem, nicméně v jeho případě mají diesely na starost pohon generátorů, jež následně produkují životadárnou šťávu pro elektromotory integrované do nábojů kol. Bez dieselů tedy auto neujede ani metr, třebaže naftové motory nepohání přímo kola.
Novinka ke kombinaci dieselového agregátu a elektromotoru přidává tyčové sběračů, jaké známe z trolejbusů. Něco takového může působit opravdu podivně, neboť asi jen málokdo si dokáže představit doly obklopené trolejovým vedením. Nicméně BelAZ má s vývojem této koncepce opravdu již letité zkušenosti, z vody tedy aktuálně rozhodně nevaří. I proto lze automobilce věřit, že spotřeba vůči srovnatelnému konvenčnímu monstru poklesne o nemalých 80 procent.
Stejně jako klasický hybrid bude i novinka značky pracovat s dieselem, ten se však nestane primárním zdrojem pohonu, a tak bude značně zmenšen. Model 75710 pohání opravdová monstra, jde dva šestnáctiválce s objemem 65 litrů a výkonem 1 700 kW/2 312 koní. Něco takového důlní trolejbus nenabídne, na druhou stranu ale nebude mít takovou nosnost.
Oproti svému sourozenci bude nový model spíše drobečkem, pobrat by totiž měl „jen“ 240 tun nákladu. Jak jsme už řekli, primárně bude užívat ke svému pohonu elektrickou energii, a to i ve chvílích, kdy okolnosti neumožní výstavbu trolejového vedení, se kterým je počítáno na povrchu i pod ním. Stojí za tím současný posun v technologiích baterií, které díky větší kapacitě umožní „bezemisní“ jízdu i po přerušení přívodu energie.
Staronová koncepce ale nenavyšuje jen efektivitu, ale zároveň i rychlost. Ta sice nebyla specifikována, nicméně stoprocentně bude přesahovat 60 km/h. Navíc tím výhody nekončí, neboť případné použití menšího dieselu, stejně jako jeho méně časté užívání (sloužit má hlavně v klesáních, stoupáních a při vysypání obsahu korby) povedou ke snížení provozních nákladů a taktéž k redukci i nákladnosti servisních úkonů.
BelAZ při vývoji nového stroje využil zkušenosti s první trolejovou sklápěčkou, kterou uvedl do života v roce 1964. Jednalo se o model 75247-92 schopný odvozu 65 tun. O jejich rozpohybování se staral nejen dieselový dvanáctiválec, ale také elektromotor a trakční generátor. Testování této verze probíhalo v noci v blízkém Minsku, kde byla nejbližší trolejová síť.
Po ukončení úvodní fáze vývoje v roce 1966 první prototyp zamířil do dolů na Sibiři, přičemž značka během následujících dvou let vyrobila další dva exempláře. Nicméně státní komise následně sériové provedení zamítla kvůli vysoké nepraktičnosti, jež spočívala v problematickém budování trolejového vedení poblíž dolů. BelAZ se ovšem nevzdal, o dvacet let později tak do stejných vod zamířil znovu.
Je třeba dodat, že nový prototyp založený na modelu 75195 byl již mnohem schopnějším, uvést dokázal až 110 tun. Navíc zvládal i pohyb v podzemí, jen bylo zapotřebí, aby mu v cestě nestály ostré zatáčky. Rozhodnutí komise tak již bylo kladné, na zahájení výroby však již s ohledem na historické události nedošlo. Psal se totiž konec 80. let a Sovětský svaz se rozpadal. Na „důlní trolejbus” tak nikdo neměl ani pomyšlení, jeho idea byla oprášena až nyní.

BelAZ hodlá vzkřísit diesel-elektrický hybrid využívající trolejového vedení
S touto koncepcí značka přišla již v roce 1964
Současný BelAZ 75710 - stejně jiné stroje značky - sází při pohonu na dieselové motory, ať už přímo nebo nepřímo
Zdroj: BelAZ
Bleskovky
Unikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
před 3 hodinami„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025Prototyp elektrického BMW M3 se ukázal v akci na okruhu. Působí jako rychlá a tichá smrt, právě k té může mít nejblíž
7.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Audi zkouší napravit svůj největší moderní propadák novou „levnou” verzí, čekejme jen další fiasko
14.5.2025Symbol stupidity moderních aut v USA končí, pravidla vytvářející iluzi efektivity start-stopu se změní
14.5.2025Max Verstappen měl při tajném testu s Ferrari pod falešným jménem stanovit nový rekord okruhu. S nikým se pak nebavil a odjel
14.5.2025Nissan je na tom skutečně zle. Po rekordní ztrátě vyhodí 20 tisíc lidí, zavře 10 továren, zastavil téměř veškerý vývoj
14.5.2025Elektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
14.5.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva